Gå til innhold
Arkivverket

[#55326] Norske Skulefolk, oppslag?


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Ser i en annen tråd her at det nevnes en publikasjon som heter 'Norske Skulefolk'. Jeg aner ikke hvor langt tilbake den går, men jeg skulle gjerne ha visst om min oldefar, Anders Olsson Vindaas (1831-1906)er nevnt. Han var lærer og kirkesanger i Fjellberg, bodde og arbeidet på Brekke skule fram til noe før 1900. Dersom det finnes noe bilde av ham, hadde det vært særdeles interessant, da han og konen er de eneste oldeforeldrene mine jeg ikke har bilde av.Samtidig lurer jeg på om min farfar, Samson Olsson Eik (1872-1951) er omtalt. Han arbeidet bl.a. på Birkelund spesialskole i Fana omkring 1900, siden som bestyrer på Torshov spesialskole i Oslo, der han sluttet ca 1940).Jeg ville bli glad om noen kan gjøre oppslag for meg. Hvis det ikke er mulig, kan noen i såfall gi meg råd om hvilke bind/utgaver av Norske Skulefolk jeg bør fjernlåne?Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Finner ikke Samson Olsson Eik nevnt i 1934-utgaven av 'Norske skulefolk'. Dette er den eldste som er oppført i Bibsys, men det fins kanskje noen eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva denne publikasjonen omhandler??? Står det f.eks. noe om Sverre Arnulf Rolén der (1893-1954)? Han skal ha vært lærer på en blindeskole i Trondheim. Lurer også på om det kan stå noe om Andreas Jonsen Barbo (1809-1890) som var lærer på allmueskolen i Brønnøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei,Kan dessverre ikke finne noen av dem i 1934-utgaven. Boka omhandler i hovedsak lærere som var i live ved utgivelsen, så derfor er det kanskje ikke så rart at Barbo ikke er med. Rolén burde kanskje ha stått, men jeg kan ikke finne ham.Jeg har også en utgave (to bind) fra 1966, men den er for ny. På Bibsys ser jeg også at det ble utgitt en tobinds utgave i 1952, men den har jeg ikke. Kanskje noen andre kan gjøre oppslag der?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Jeg har en Oline Raaen f.1872-1958, hun var folkeskolelærer på Eidsvoll.Kan det finnes noe om henne der?Hva står det om den enkelte lærer i disse bøkene?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Kan heller ikke finne Oline Raaen. Det ser ut til at mange av landets lærere kan være utelatt. En del pensjonerte er trolig utelatt. Ellers er det en del som ikke har svart på henvendelse om bidrag, eller har gjort klart at de ikke ønsker å være oppført. I 'fyreordet' til boka stå det: 'Tiltaket med Norske Skulefolk vart kunngjort soleis at me beinveges sende ut plan og skjema til over ti tusen lærarinner og lærarar. Elles gjorde med det kunnig ved og kunngjeringar i skuleblad og dagsblad. Mange sende snøgt og greit vitaet sitt, men dei fleste måtte få minningar, einskilde fleire gonger. Sume ynskte slett ikkje å kome med i Norske Skulefolk, ikkje ein gong med berre namnet og bustaden sin' (sitat slutt)Det er dermed ikke en fullstendig oversikt, men for de som er nevnt er det som regel ganske detaljert. Det er med stilling og arbeidssted, fødselsdato og -sted og foreldre. Videre hvilken utdannelse lærerne har - hvilken lærerskole de er utdannet ved, og når de hadde avgangseksamen. Dessuten tidligere arbeidssteder, delvis med årstall. Ektefelles navn og dens foreldre, samt antall barn er også ofte tatt med. For et stort antall er det også portrettbilde.A-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Til 6: Hva heter utgaven for 1966? Kan ikke finne denne i Bibsys.Til 7: Du spør om hva som står om den enkelte lærer. For 1934-utgaven har jeg skrevet av alle lærere i Rødøy. Her er en av dem:Bikset, Martinius JohannesLærar og klokkar, Rødøy, Nordre Helgeland, f. 11. aug. 1880 i Hareid. Foreldre: Bonde Ole Johanessen Bigset og Marie Hofset. Middelskoleeks. Molde 1899. Volda lærarskule 1901. Lærar Suldal i Ryfylke 1901-07. Tjong krins i Rødøy 1907-20. Selvåg krins og klokkar ved hovudkyrkja 1920 -. Revisor i Rødø sparebank. P.t. form. i Rødøy skogråd. Gift med Edvarda Dybvik, Meløy. Foreldre: Maler Ole Dybvik og Nikoline. 4 søner, 2 døtre.Mh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Fra bibsys.no:Tittel: Norske skolefolk / hovedredaktør: Lars BeiteForfatter: Beite, LarsÅrstall: 1966Trykt: Stavanger : DreyerUtgave: 3. utg.Sidetall: 2 b. ill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk skal dere ha! Her var det jo masse informasjon, i disse bøkene.(Beklager Inger, at jeg har brutt inn i debatten din.)Da skal jeg låne disse på biblioteket, for jeg har flere lærere i slekta.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.