Gå til innhold
Arkivverket

[#55327] Even Olss.f.ca 1782 -Støren-Præsthus-ST


Gjest May-Britt Engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Kan noen hjelpe med å finne foreldrene til denne karen, Even Olss f ca 1782 muligen dette er den rette ? Lenke Den nermeste jeg kommer... Even ols. giftet seg 14.02.1817 ( 14 ?) med Marit Evensdtr. De fikk datteren Beret Evnsdtr. 23.02.1817, da er fars alder oppgitt til 35 år. Har sett gjennom kirkebøkene men har stor problemer med håndskriften til presten. Så jeg lurte på om der var noen som så syn i å hjelpe litt.Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser det står Øjen etter Marit Evensdatter ved vielsen og Øyebrekke ved Berits dåp. Dermed har jeg funnet en kandidat for henne i bygdebok for Støren på plassen Nordpå-Brekka under Øverøyen. Hun skal være født 1775, datter av Even Larsen Øybrekken (1747-1812) og Kari Hansdatter Øygrinden (1754-1814). Marits ekteskap er ikke nevnt, kanskje fordi hun ble gift og døde i Soknedal?Lenke til Marit Evensdatter i 1801:LenkeJeg ser at faren i 1801 blir benevnt Even Olsen - skal sjekke dette.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er det nok bygdeboka som er feil. Vielsen mellom soldat Even Olsen Skamfer og Kari Hansdatter Øjengrinden den 19/10-1775 finner du her under Støren:LenkeSkamfer er gårdsnavn i Rennebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Heitusen takk... Jeg og fant denne linken (som du har i nr 6 )som du sier er det den eneste Marit som passer !. Men ser at det stemmer med bygdeboka, så da er det nok henne. Men om hun er født i 1775 og gifter seg i 1817 så er hun ikke 48 som presten skriver men 42...viktige år når det gjelder å få barn....hehe. Så jeg ser ikke bort fra at vi har rett dame.. Ser at mor hennes og fikk barn i ' voksen' alderMaybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette er sannelig ikke lett. Du har sikkert også kommet frem til at en sannsynlig kandidat for Even kan være han som ble døpt 17/11-1782 med far Ole Broen. En Ole Broen er forlover sammen med Ole Hansen Presthus - se lenke i 5. Det som står etter brudgommens navn, har jeg problemer med: Hmds (?) (husmannssønn) 38 år, så to ord jeg er usikker på. Håper noen kunne hjelpe oss her.Ole Broen har følgende barn døpt ifølge Dagfinn Refseths kirkebokavskrift:17/9-1780: Ingri17/11-82: Even14/11-84: Ole15/4-87: Arnt (Det er så langt kirkebokavskriften går)Jeg trodde først Ole Broen var identisk med Ole Steenbroen som har barn døpt i samme periode, men det er utelukket, ettersom de har barn døpt i samme år!Steenbroen er gårdsnavn i Soknedal, men Broen må være navn på en plass under en eller annen gård - jeg vet ikke hvilken, for plassnavn er ikke markert i 1801.Jeg tror det her ville være mest fornuftig å sjekke bygdebok for Soknedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Kan ikke forsrå at dette ikke skulle være rett ? Har lest dette flere ganger nå, men kan ikke finne så mange usikre momenter.Alderen må jo være 42 om det stemmer hun er døpt i 1775. ( det stemmer med tellingen for 1801, hvor hun er 26 år ) Men da har hun jo også et uekte barn fra hun var ca 24år, Even Nielsen som står oppført i 1801 tellingen ( må jo være hennes sønn ? )Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Alderen oppgitt ved vielsen kan være feil, det er klart. Og jeg fant henne jo i bygdebok for Støren (sogn) på bakgrunn av bostedsadresse i kirkeboka.For å få mer greie på Even Olsen og Marit Evensdatter må du til bygdebøkene for Soknedal (sogn). Disse har jeg dessverre ikke.Det jeg har referert fra plassen Øybrekken under Øverøyen er å finne i Hermann Aune: Bygdefolk og bygdeliv i Støren bind 3 side 322 f.Det står om Marit Evensdatters mor Kari Hansdatter Øygrinden på side 293 i samme bind, Uti-Øyagrinda, husmannsplass under Nerøyen. Hennes far Hans Haldorsen (1724-1804)kom fra Klokkarhaugen i Soknedalen og slo seg ned som husmann under Nerøyen i Støren, gift 1747 med Kari Olsdatter Garlimo fra Soknedalen (1722-1764).Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.