Gå til innhold
Arkivverket

[#55330] Mina Olava Hansdatter, født 20.02.1851,Alby, Jeløya, Moss.


Gjest stine orholm
 Del

Recommended Posts

Gjest stine orholm

Jeg har de fleste opplysninger om både henne og mannen hennes,Peder Hansen Torbjørnsrød. Har også navn på foreldrene hennes, men finner ikke lenger bakover. Det er litt 'rotete' med faren. Foreldre hennes er: Hans (jacob) Torkildsen (Larsen) fra Onsø (eller Tønsberg)? født ca.1817, OG han ble gift(23.01.1848 i Våler) med mora hennes:Elen (christine) Pedersdatter (Ulsrød?)(Gunnerødplass?) (Lunder?). ....Er det kanskje noen som har funnet ut dette før meg, og som allerede vet? Jeg sliter litt her - og håper noen kan hjelpe meg å finne forfedra til Mina ......mvh.fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Hei.Vet ikke helt hva du ikke forstår her ? Men dette er hva jeg leser ut av kirkebøken, kanskje noen kan tyde skriften noe bedre en meg1 Dåpen til Mina Olava Hansdtr nr 43 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=399&idx_id=399&uid=ny&idx_side=-78>LenkeForeleldre er :Husmann Hans Jacob Torkels og konen Elen christine Pedersdatter. Faddere : Gunhild Christiansdtr.Anna Marie Johansdtr. Niels Hansen Erick Andersen Frederick Olsen.2. Vielsen til Mina Olava foreldre nr 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Takk skal du ha May-Britt! bra med nye tanker rundt dette. Men det er litt rotete dette her, fordi: Jeg finner konfirmasjonen til Hans Jacob Torkelsen Kallerød i Onsøy i 1833, 17 år, hos Gunder Kallerød. I vielsen deres tror jeg bestemt at det står 'født Tønsberg', og ikke 'fra Fredrist'. Er du enig i det? pluss at det står 'cnf.Onsø'? Konfirmasjonen i Onsøy er jo funnet, men jeg finner ikke dåpen hans noen plass. Og i FT for Jeløya 1865 står han oppført som Hans Jakob Larsen født 1816 i Onsøy prestegjeld. Så fortsatt trenger jeg assistanse til å lose meg videre......mvh. fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

skjekket også klokkerboken de står som nr 3Lenke det stemmer som du sier, at han er født i Tønsberg. Tellingen i 1862 kan jo ha feil etternavn, ikke første gang det....Har ikke sett etter i Onsøy kirkebok for konf. hva står det der om han ?Må nok lete litt i Tønsberg da !Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Hei May-Britt - Tusen takk for svar !! Er lei meg for at jeg ikke har gitt noe respons før i dag. Havnet desverre på sjukehuset, og har ikke hatt mulighet til å svare før i kveld. Jeg tror vi er enige om samme Hans Jacob, takk for jobben du har gjort. Jeg er fortsatt interessert i nye innspill- og ønsker alle et godt nytt år. Kjekt å være tilbake. Mvh fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Ser nå at linken min ikke virker ? men her en den kopiertHans Jacob Torkildsen Pedigree Male Event(s): Birth: Christening: 25 AUG 1816 Tonsberg, Vestfold, NorwayMaybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Hei, og takk igjen. Jeg finner dåpen i Tønsberg - hvor foreldrene står - og ser at det er :Matros Torkild Hansen og hustru ?????Johannesdatter? (side 34, dåp 1816 Tønsberg). Dette er den eneste Hans Jacob som jeg kan finne, men jeg kan vel kanskje ikke være 100% sikker, eller? Hva gjør man da? Kan noen forstå hva navnet til moren skal være? Mvh fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Kanskje jeg er på villspor, men tror det står noe slikt som : Karen Jacobine johannesdtr. ? ( kanskje noen kan lese det bedre en meg, - jeg er ingen ekspert ).Kan den enkle grunnen være at hans biologiske mor er død, og at faren gifter seg igjen ( derfor han konfirmeres en annen plass ). Da bør en isåfall sjekke om far gifter seg i Onsø på nytt ?Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Har nettopp sittet og skrevet en hel masse inn her - men innlegget forsvant desverre i 'dimman'. Ville bare informere om at jeg har funnet dem i FT 1801: Husmor på 50 år, enke 1.gang, med tre barn:MATROS TORKILD HANSEN på 18 år, Ingebor og Petronelle på 14 og 12. De bor på Strømmen, Hurum i Buskerud. Samme sted blir han (Torkild)døpt 1.september 1782,av foreldre:Hans Torkildsen ,matros (igjen) og Lisbeth Hansdatter i Strømmen. Disse to gifter seg også samme sted den 13. mai 1776. Dette er den eneste matros Torkild Hansen fra FT for 1801, så kanskje jeg er på rett vei?! Angående:Karen Jacobine, så har du kanskje rett , om han da er oppkaldt etter både mor og far? Men hvorfor de bevega seg som de gjorde - nei, det er fortsatt en gåte. Ville bare informere om dette underveis - .............Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.