Gå til innhold
Arkivverket

[#55343] Nils Andersson, Hemnes-Mo, Nordland, d. 1751


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Er det noen som kjenner opphavet til Nils Andersson, d. 1751 på gården Jamtjord, Hemnes-Moe, Nordland. Ektefelle Karen Jacobsdatter, 1680 - 1730, fra Straumfors, samme sted. Barn: Jakob, f. 1708, Dorthe, 1710 og Peder 1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om jeg kan hjelpe så mye, men det er iallefall skife på Karen Jacobsdatter i 1731, hvor Nils Andersen er ektefelle. Barna som du skriver om er nevnt som arvinger. Ved skiftet etter Nils i 1751 var sønnen Jacob død, og hadde da disse barna: Karen og Dordi. Nils sin sønn Peder Nilsen bodde da i Leirskaret, og datteren Dordi var gift med Anders Jensen i Strømdalen.Det står ikke så mye i den utlagte bygdeboka for Hemnes, men her er det jeg finner: Nils Andersen var bruker av Nordgarden under Jamtjorda fra 1710, og han var gift med Karen Jacobsdatter(1680-1730) fra Straufors. Barn:1)Jacob født 1708 som var bruker i Jamtjorda(Nordigarden). Jacob døde i 1739, og ble gift med Marit Zachariasdatter i 1735.2)Dordi som var født i 1710 og var i Strømdalen.3)Peder født 1712, og var i Leirskaret.Dette hadde du kanskje? Skal se i kirkeboka som jeg har(kanskje dukker det opp noen faddere på barna som kan si noe mer) og i manntallet 1701 om jeg finner noe mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har prøvd å finne noe mer her, men har ikke kommet noe særlig videre. Ved manntallet 1701 står jeg igjen med 4 akutelle Nils Andersen:1)Nils Andersen som var 46 år og oppsitter i Remmen. Remmen finner jeg ikke i utlagt bygdebok for Hemnes.2)Nils Andersen som var 26 år og i tjeneste i Stor-Fagervik.3)Nils Andersen som var 14 år og i tjeneste i Brendberg.4)Nils Andersen som var 37 år og oppsitter i Gaastjønnlia. Det er i Rana, men Nils er ikke ført der i bygdeboka såvidt jeg kan se.Jeg fant noe i kirkeboka iallefall:Nils Andersen Strømmen og Karen Jacobsdatter ble trolovet i Hemnes kirke XI søndag(15.08)1706, og de ble gift 22.p.trinit(31.10)1706. Barn:1)Jacob døpt XX søndag p. trinit(21.10)1708. Faddere: Jacob Strømfors, Jon Midtstrøm, Jon Udland, Giertrue Midtstrøm og Kirstie Storengen.Den eneste sannsynlige slekteningen jeg finner blant fadderne her er Jacob Størmfors, som var far til Karen Jacobsdatter. Han var født ca 1641 og døde i 1734. Gift med Ane Andersdatter som døde i 1743, men hun er sannsynligvis ikke mor til alle barna her. Barn av Jacob:Nils født ca 1673, Karen født ca 1680 som sikkert er fra et tidligere ekteskap? Anne født ca 1695 og død i 1736. Gift med Jacob Pedersen(ca 1695-1755). Yngste barn var Anders som var 4 år i 1701(født ca 1697.2)Karen døpt XVIII søndag etter trinit(18.10)1710, og fadderne var Ivar Johansen, Nils Hansen, Sara Dalen,Gjertrud Jacobsdatter(søster av Karen?) og Lisbeth Nilsdatter.3)Peder døpt XVII søndag etter trinit. 1712. Faddere var Peder Hemnæs, Oluf Hemnæs Jon Udland,Gjertrud Midtstrøm, Malene Strømfors.Peder Hemnæs kan være den Per Andersen Hemnes som var 9 år i 1666. Han har en bror Nils som da var 25 år(født ca 1641), men han blir nok for gammel til å passe inn her.Har iallefall prøvd å hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Tusen takk Anne Lise, skal se nærmere på det du har oppgitt når jeg kommer hjem fra arbeid. Men som sagt, tusen takk for forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.