Gå til innhold
Arkivverket

[#55350] Langaker, Skudenes, Johannes og Bertine Marie, gift 1903


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Johannes Nilsen Langager, f. ca. 1881 gifter seg 02.04.1903 med Berthine Marie Gundersdatter, f. ca. 1877 på Liknæs. Det er da oppgitt i kirkeboken at han er født og bosatt på Langager. Men jeg finner han ikke i 1900-tellingen. De får barna Nellis, Gunder, Johannes, Klara og Arne. Hele tiden bosatt på Langager. Min mor, f. i Stavanger i 1918, forteller at hun og søsknene var så mye på Langager i barndommen. Det var slekt, sa hun, men visste ikke hvor nær slekt. Hennes slekt kommer fra Egersund og Skjold/Tysvær. Derfor lurer jeg veldig på forfedrene til Johannes og Berthine. Er det noen som kjenner til disse folkene ?Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye, Carsten! Nå har jeg vært inne og sett, og det ser ut som om Anna Martine Rasmusdatter, f. 1842, kommer fra Egersund. Da er hun i så fall tjenestepike på gården Tjøstem i Falnes sogn, Skudesnes i 1865. Men hun hadde vært gift en gang tidligere..... Med hvem da, mon tro ? Ser hun gifter seg med Niels Johannessen i 1882, står da oppført som enke. Og hvor er disse folkene i 1900 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker igjen! Jeg hadde nok oversett henne fordi det står at hun er født i tellingskretsen og fordi han har gårdsnavnet Stave. Men hvem var hun gift med første gang? Har forsøkt å finne henne innflyttet til Skudenes og utflyttet fra Egersund uten å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Yippi ! ! Da har jeg funnet linken til Egersund, nemlig hennes far som er Rasmus Albrechtsen. En bror av henne, Bernhard, kom til Stavanger og ble min oldefar.... hvis jeg klarer å finne ut at hun var datter av 'min' Rasmus. Finner ikke det i kirkebøkene fra Egersund. Kanskje jeg skal legge ut et nytt tema her omkring dette. Men hva i all verden fikk en ung jente til å dra alene fra Egersund til Karmøy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker og bukker, Carsten! Tror nok at det er riktig at Anne Martine er broren til min ane, Bernhard, men kan jo ikke slå dette fast med sikkerhet siden kirkebøkene for Egersund ikke er lagt ut ennå. Sannsynligheten er jo stor - det ser jeg klart. Men finner henne ikke som verken utflyttet eller innflyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.