Gå til innhold
Arkivverket

[#55352] Søren Wang død 1843 Lesja


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Søren Wang døde 46 år gammel av leversykdom, og hadde da yrkestittel stabskaptein: LenkeEr det noen som har forsket på denne slekta og kan bekrefte (evnt avkrefte) at ovennevnte var sønn av Marcus Fredrik Wang, sogneprest i Trysil i 1801, og kona Johanne f. Munch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger de Robelin

Prästen i Vågå, Marcus Fredrik Wang, född i Ålen 1762, var gift med Edvardine Munch, syster till diktaren, biskopen Edvard Storm Munch, och systerdotter till diktaren Edvard Storm. De hade tio barn, varav flera blev officerare, ämbetsmän och affärsmän.Marcus Fredrik Wang var son till kolfogden vid Dragås hytta under Röros kopparverk, skogsinpektör för verkets skogar i Gauldalen, Esten Marcusen Wang (1704-1784) och hans 2:a hustru Maria Magdalena Möller från Trodheim, dotter till byggmästare Lars Möller av Rörossläkten Möller. Änkan flyttade tillbaka till Trondheim efter mannens död 1785. Se Anders J Reitan, Ålen, 1935, s. 523, Berget och s. 514, Åsvollen; Aud Mikkelsen Tretvik, Ålen og Ålbyggen, Gård og lekt, Bind II, Ålen 1993, s. 440ff.Skogsinspektören Wang, hade en bror, Erik Marcusen Wang, som blev skoleholder i Ålen.Deras föräldrar var bonden på Markusvangen i Vingelen i Nord-Österdal, lagrettesmann Marcus Engebretsson, bördig från övre Oppdal i Sör-Tröndelag, och (gift senast 1687) hans hustru Merit Eriksdatter Wang, dotter till bonden på Nordvangen Erik Engebrettsson (1618-1670) och hans hustru Ingrid Jonsdotter. Se Eysten Eggen, Vingelen, Oslo 1968, s. 152f och s. 156f.Med vänlig hälsning Roger de Robelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Vi finn Søren Wang i Land Prestegjeld i 1801, som datterbarn til sokneprsten Peter Munch og kona Christine f. Storm. Søren vart døpt 29.08.1797 i Land p.g. med foreldre kapellan Marcus Fr. Bang Wang og Johanne f. Munch. Christine Storm Munch og datteren Johanne Wang kom som enker til øvre Dahle i Sel, som var presteenkesete, og Søren var fadder til iallfall ett barn i nordre Josten u. Dahle, og eldste sønnen i n. Josten vart oppkalla etter han.Det er sagt at Jøda Rasmusdatter som var første kona i n. Josten fulgte med ei presteenke som tenestjente. Søren Wang vart gift med Kari Knudsd. Vangen i Bredebygda. De fytta til Lesja, og bodde på Systugu Avdem, ifølge bygdeboka for Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for meget interessante innlegg fra både Roger og Gunvor!Jeg er fortsatt litt usikker, og må få spørre; er Marcus Fredrik Wang f. i Ålen i 1762 den samme som kapellanen Marcus Fr. Bang Wang i innlegg (3), altså den senere så beryktede sognepresten i Vågå?I så fall; ifølge innlegg (2) het hans kone Edvardine. Het hun kanskje Johanne Edvardine, ettersom hun står oppført som Johanne i 1801? LenkeGunvor; det er egentlig slekten til Søren Wangs kone jeg arbeider med, og jeg har kommet frem til at hun het Marit, ikke Kari, og var datter til Knut Pedersen og kona Ingrid Pedersdatter, plassfolk på Sandbumoen under Ny-Sandbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Sjølsagt er det Marit, det vart visst litt sent søndag. Ellers har jeg ikke forska mer på henne, men hun er nevnt med Sandbueie, Vangen og Wangen.Når de gifter seg på Lesja står det bare at Knud Pedersen, Fron, er faren. Kona til Marcus Fr. Bang Wang heter Johanne Munch der jeg har sett dem nevnt, og Johanne vart døpt i Ringebu 9.12.1770, med foreldre Peter Munch , kapellan, og h. Chistine Storm. I kirkeboka for Haltdalen fant jeg inspectør Wangs barn Marcus Fredrik Bang døpt 1760 i Ålen, så det må vel være den samme. Godt nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Mange takk for supplerende opplysninger, Gunvor!Da konkluderer jeg med at Peter Munch og kona Christine f. Storm også må ha hatt ei datter ved navn Johanne - som altså ble gift med den beryktede Vågåpresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per S. Nestande

Det finnst ein del informasjon om denne slekta i Johan Storm Munchs bok Munch familiebok 1686 -2000, Thorsrud forlag, Lillehammer, 2000. Det finnst også informasjon i E.A. Thomles artikkel 'Lidt om professor P. A. Munchs fædrene slegt' i Norsk Tidskrift for Genealogi, band I, side 46-67, Oslo 1910.Eg har notert Marcus Fredrik Bang Wang f.1.10.1760, Røros d.5.1.1814, Vågå (Son til Esten Marcusson Wang og Magdalene Maria Leth Møller), kapellan i Land 1792, prest i Trysil frå 1798 og i Vågå 1803, g.12.7.1791 m. Jacobine Edvardine (Johanne) Munch dpt.9.12.1770, Ringebu d.1.3.1853, Christiania, (Dotter til Peter Munch og Christine Sophie Storm). Dei hadde 8 barn, inkludert sonen Søren f.1797 som er omtalt i bygdebok for Lesja (band 2 side 563).Eg har altså notert at mor til Søren heitte Jacobine Edvardine, men så vidt eg kan sjå av dåpen i Ringebu i 1770 (nr. 88): Lenke så er ho nemnt Johanne ved dåpen. Eg veit ikkje kvar dei andre namna kjem frå?Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hei Per, og godt nytt år nede i Brussel!Mange slags takk til deg òg for henvisningar til meir litteratur, og for utfyllande opplysningar omkring mor til Søren Wang.Ifølge innlegg (2) er ho kalla Edvardine, ifølge innlegg (3) heiter ho Johanne, noko som òg går fram av både dåpen og giftarmålet hennar, og så kjem du og seier at ho heiter Jacobine Edvardine. Det går kanskje fram av Thomle sin artikkel og 'Munch familiebok'?Ein skulle tru det var vanskeleg nok å granske husmannsslekter om ikkje presteslektene laga det problematisk òg :-)Eg er uansett nøgd med å ha fått slege fast at Søren i hvert fall var son til den 'kjølege' Vågåpresten.Beste helsing Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.