Gå til innhold
Arkivverket

[#55356] Synneva (Synnove, Sønneva?) Larsdatter


Gjest Kjersti Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Knudsen

Jeg leter etter opplysninger om min tippoldemor. Hun het Synneva (Sønneva, Synnova e.l.)Larsdatter, født 1836 (eller 1835) (på Støle?) i Etne. Hun giftet seg med Hans Andreas Hans-Knutsen (f. 1840) i 1869 i Torvastad, funnet dette i kirkeboka fra Torvastad. Hennes far oppgis til å hete Lars Knudsen. Fra gardsopplysninger for Visnes gard, bodde min tippoldemor og tippoldefar på Visnes i en periode. Dehadde fire barn sammen. Hun hade et barn fra tidligere med en Stavangermann (Håvard ...) Er på jakt etter hennes forfedre. Har funnet konfirmasjonsopplysninger i kirkeboka, og at foreldrene hans het Hans Andreas Knudsen og Synnova (Synnøva/ Synneva?) Larsdatter. Jeg finner ingen opplysninger på mine tippoldeforeldre i folketellingen fra 1875 eller 1865 fra Karmøy.Min oldefar, Hans Kristian, flyttet som voksen til Christiania. Hans mor bodde i Haugesund/på Karmøy, fortsatt etter 1902. På Karmøy hadde han også en søster, kalt 'Diddi', muligens ugift.Jeg har funnet en Synnøva Larsdatter, enke, f. 1836 i Etne, boende på Avaldsnes i folketellingen fra 1900. Dette kan kanskje være min tippoldemor..Er det noen som kan hjelpe meg/gi tips om hvordan finne opplysninger om mine tippoldeforeldres herkomst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjersti Knudsen

Flott, takk skal du ha. Jo, det er Synnevas datter (som hun fikk med Håvard Larsen fra Stavanger. Tusen takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåpen i Stødle, Etne, nr. 7 h.side LenkeJeg klarer ikke å finne vielsen deres i 1869. Kan du legge inn lenke eller skrive hvilken bok og hvor i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Tusen tak for heklepen! jeg er ganske så ny i dette 2faget' så jeg har klart å legge inn to lignende etterlysninger. Og fått henvisning til Etnesoga og der er mange av forfedrene til Sønneva beskrevet. Tusen takk igjen for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skulle bare bruke vielsen til å se om jeg hadde funnet riktig dåp, og det er det. Det står Grønstad gård begge steder og alderen stemmer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.