Gå til innhold
Arkivverket

[#55358] Lorentz Nilsen Lyngstad Fra Averøya Møre og Romsdal


Gjest Arnfinn Wangsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Wangsmo

Født 07.6.1881 i Kvernes Prestegjeld Møre og Romsdal.Emigrerte 28.4.1910 til Minnesota,jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med opplysninger om hva som skjedde med ham etter utvandringen. Jeg er takknemlig for all hjelpMvh Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Har fått noe hjelp fra statene,det ser ut som om lorentz kom til Kings County Seattle City Washington.I følge folketellingen 9-10 januar var han bosatt der og arbeidet som fiskerArnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Her er jeg.Godt Nytt År.Lorents Nilsen kom fra en plass som het Sørbakken under Bollia. Han hadde en eldre bror Johannes f. 3. mai 1878 som slo seg ned på bruket Sommero i Gautvika. Nils Johannesen f. 22. desember 1849 på Lyngstad, far til Lorents, døde 15. mars 1883 og mora, Marit Lorentsdtr. f. 14. september 1853 på bruket Aslakgarden under Lyngstad, ble gift for andre gang 24. oktober 1886 med Anders Nilsen fra Årsbogen under Gaustad. I dette ekteskapet ble det født 3 barn: 1. Nils Anton f. 22. mars 1887. Han reiste til Minnesota, USA fra Kristiansund den 20/8-1908. Vi har et postkort fra ham til jul i 1912? stempla i Rainy R(iver?), ONT. Ved census 1911 for Ontario, Canada er han bosatt som Nels Bolli. I februar 1910 kryssa Nils Bolli, 22 år, grensa mellom Canada og USA. Han kom fra Rainy River, Ontario og skulle til Minneapolis hvor han skulle bo hos vennen John Peterson, 305 Ceder Av. Han hadde ikke vært i USA tidligere. Det sto at han kom til Quebec i september 1908. Dette skulle tyde på at han reiste til Canada og ikke Minnesota som det sto ved utreisa. 2. Nikoline Gurine f. 1. januar 1889. Hun reiste til Canada fra Trondheim den 15/10-1924. Hun kom da fra Hammerfest og var sjukepleierske. 3. Elise Julie f. 19. januar 1892 d. 14. juli 1911.Mor til Lorents ble sinnsjuk og barna ble plassert rundt omkring i bygda hos forskjellige slektninger. Marit døde på Rotvold sindsykeasyl utafor Trondheim 12. mars 1914, mens Anders døde 28. januar 1924.Den 2. oktober 1922 reiste Berta Anderson Bolli f. ca. 1893 fra Trondheim med 2 barn: Gracie Bolli f. 1914 og Lloyd Bolli f. 1/6-1921. Hennes mann var lokomotivfører, men han er ikke med ved denne overfarten. De var canadiske borgere. Kan dette være kone og barna til Nils Anton?Barnebarnet etter Johannes f. 1878 visste om hans søsken i Amerika, men hun vet ikke om de hadde barn. Hun skal se gjennom bilda om det kan være noen fra USA eller Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Hei JonnyTakk for opplysningene som vi hadde en del av,men vi skal sende en forespørsel til Robert om Berta når hans innfluensa slipper taket.Jeg sender deg en privat mail etterpå.Vennlig hilsen fraArnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.