Gå til innhold
Arkivverket

[#55359] Endre Hansen - Toller - Kristiansand


Gjest Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Svenning

Er det noen som kan hjelpe med denne figuren:Hansen, Endre, fodt 1817. Marinebatsmann. Undertollbetjent i Kristiansand 17. des. 1860. Medaljen for Borgerdad 2. klasse. Dod 1865.(Fra www.genealogi.no)Saavidt jeg vet var han gift med Marthe Louise Dahl, som kom fra Larvik og bodde i Mandal, ser det ut til, i 1865 -aaret mannen döde. Henne har jeg funnet men Endre er unnsluppet, saa langt.Siden han har faatt en dalje maa han jo ha vaert en heller borgerlig personlighet som har satt noen slags spor efter seg i dokumentarisk from, men jeg er ikke kar om aa finne ham noesteds.Er der noen som kan gi meg et tip?Med vennlig hilsenTore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Endre Hansen var stasjonert i Kleven i Mandal, jf. Dag Hundstad Johannesen (1996): Klevefolk; Historien om en havn: s. 330 (Hus nr. 18): /'Endre Hansen ca. 1819-1865, undertollbetjent. G. Lovise f. Larvik ca. 1819. Barn: 1) Josefine f. Horten 1845 g. Søren Emanuel Natvig, til nr. 19. 2) Emilie Lovise f. Horten 1855.Hansen var ansatt som undertollbetjent ved Kleven Tollstasjon 1861-65. I 1870 bodde også Lovises datter Josefine med familie her. ...'/Endre døde i Kleven 26. januar 1865, jf.: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=885&idx_id=885&uid=ny&idx_side=-460>LenkeEndre ble født i Fredriksværn/Stavern 16. mai 1818 (døpt 20/5), jf.: LenkeForeldrene til Endre er Hans Endresen og Margrethe Fredriksdtr.Endre & Marthe Louise (Christophersdtr.) Dahl ble viet i Stavern 27. november 1841, jf.: LenkeUtover barna som er hevnt i Kleveboka hadde de en sønn Hans Christian født i Stavern 6. oktober 1842 (døpt 4/12), samt en dødfødt gutt født i Borre (Horten?) 9. september 1854. Sønnen Hans Christian ble gift med Fredrikke Albertine Hohndorf (f. Horten 22. august 1841) i Mandal 31. mars 1865, jf.:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tore Svenning

Harald og Odvar,Mange unnskyldninger for ikke aa reagere för naa - av en hel serie sosial-teknologiske grunner har jeg ikke oppdaget svarene deres för i kveld, men jeg takker for dem og ser frem til aa utnytte dem til videre forskning!Med vennlig hilsen, og igjen mange takk,Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.