Gå til innhold
Arkivverket

[#55363] Pålagt vaksinasjon?


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

I den skannede kirkeboken for Domkirken (1832-1838) leser jeg at 'konfirmanten har fått koppervaksine den 9 april 1822 af Wisbech'. Vet noen om jeg kan få ut flere opplysninger rundt dette? Ble slike helseopplysninger arkivert noe sted? Med vennlig hilsen Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk for nyttig informasjon Ivar! Jeg lurer på om slike helseopplysninger fremdeles er å finne. Ble det arkivert noen steder? Jeg leter etter den berømmelige nålen i høystakken, og dette kan være en mulig innfallsvinkel ang. barnets mor! Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk for tipset Ivar! Nå har jeg saumfart aktuelle bøker, men dessverre - akkurat de siden jeg var ute etter manglet! Berthe Serene Larsen ble konfirmert i Domkirken i Bergen 10 april 1836. Hun skal ha blitt vaksinert 2(eller 9) april 1822, men som sagt - de sidene finner jeg ikke. Jeg er ute etter flere opplysninger vedr.hennes mor Berte Larsdatter, som forøvrig er oppført som Marte Larsdatter ved konfirmasjonen. Det er feil. Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Då må du berre leite. Dersom det står ved konfirmasjonen at ho vart vaksinert (eller attesten vart utskriven?) denne dagen, må opplysninga vere henta einkvan stad i frå. Du må også forsikre deg om at det er rette personane du har funne (dvs. at namna faktisk er feil). Kan det vere ei anna Berte Serene du har funne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Nei det er nok rette Berthe Serenne. Alderen stemmer og fars navn er Antonius Larsen. Alle kirkelige handlinger i denne familien er foretatt i Domkirken - foreldrenes giftermål 15.06.1816 og broren Lars Larsen (Antoniusen) er døpt 24.11.1816. Berthe Serenne ble døpt 01.04.1821. Begge foreldrene døde på slutten av 1836 - 5.11 og 19.12, og ble begravet fra Domkirken. Jeg får nok bare lete videre, selv om det nok er lite sansynlig at mors navn er oppgitt ved vaksinasjonen! Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.