Gå til innhold
Arkivverket

[#55365] Feil Hentglobal starta.


Gjest Arne Olav Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Olav Egner

Ved bruk av Mac OS Versjon X.4.11 får jeg opp feilmeldingen 'Feil Hentglobal starta.' når jeg går inn for søk i folketelling for 1865. Jeg kom greit så langt at jeg skulle åpne databasen for enkeltpersoner. Med en windowsbasert PC gikk det greitt. For meg ser dette ut til å være en Mac-relatert bug. Er det andre i Mac-meigheten som har opplevt samme problem. For meg er dette nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Denne meldinga får jeg fram rett som det er,vel å merke kun når jeg går på landsdekkende søk og skal ha fram enkeltpersoner i en bestemt kommune. Men har funnet ut at ved gjentatte forsøk kommer jeg igjennom etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

Jeg tror ikke dette er et MAC-problem, dette inntreffer ustoppstanselig, og jeg har aldri brukt MAC.Hyppigst ser jeg feilmeldingen i de tilfellene der jeg bruker en av folketellingene, og derifra bruker 'same omraade' og söker i databaser listet der.For meg ser det ut som om systemet paa et eller annet vis 'husker' hva jeg nettop holdt paa med, og blir lett forvirret over at jeg begynner aa lete et annet sted. Stort sett löser det seg hvis jeg aapner et nytt vindu og gjör söket der, men noen ganger maa jeg stenge DA fullstendig og begynne paa nytt. Ikke noe stort problem, med tidvis lett irriterende...MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Jeg har nå funnet en omvei. Ved å gå inn på landsdekkende søk og deretter via fylke til kommune kan jeg legge inn søk på person. Da ser det ut til at problemet er omgått. Men dette er vel ikke den veien som skal benyttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette er absolutt den vegen som skal nyttast. Om deu veit kva kommune du ventar å finn aein person er det all grunn til å gå direkte til kommunen, ikkje via landsomfattande søk. Sidan du då leitar i heile landet er det sjølvsagt at du kastar bort masse søketid på å finna personar du ikkje er interessert i.Eg trur kanpt eg har fått meldinga de melder, men det er klart den er reell. Skuldast nok at de brukar systemet på ein måte eg aldri har tenkt på. Eg skal prøva meg på ein del bruk som for meg er utradisjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Takk for ekspeditt svar Oldervoll. Nå er kan hende ikke jeg den som bruker dette verktøyet mest, men både av hensyn til total belastning av systemet og rask søking så skal jeg (forsøke å) endre mine rutiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.