Gå til innhold
Arkivverket

[#55371] På leting i bygdebøkene fra Nes og Flå


Gjest Anne C Strandslett
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C Strandslett

Jeg er på jakt etter Gaptjern (ang nordre) og Heie, begge skal være i en av Flå-bøkene, men jeg ikke hvilke (ikke i nr 1). Noen som kan hjelpe?Det er Kari Olsdatter f ca 1754, som i følge Østro er fra Gaptjern, jeg vil vite opphavet til.Hun var gift med Ola Reiarsen og jeg har funnet dette ekteskapet i bind III Nes. Kari Olsdatter giftet seg 2 gang med Tor Eiriksen Heie og fikk flere barn.Vel, mens jeg først er i gang så kan jeg spørre etter hvor jeg finner Mælbråten under Tolleivsrud, hvor tidligere nevnte Ola Reiarsen er fra.Håper noen kan gi meg et lite hint! Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Så vidt jeg vet er det bare to bind av gårdshistorien for Flå som har kommet ut, og Gaptjern er ikke nevnt i bd. II heller.Tollevsrud er heller ikke behandlet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Én idé kan være å sjekke hvilket matrikkelnummer gården har:http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.htmlDeretter kan dette sammenholdes med hvor langt forfatteren har kommet i sin gjennomgang av disse gårdene. De langt fleste bygdebokforfattere (ikke alle) vil gjerne følge matrikkenumrene, da disse ofte følger bygdas topografi.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Takk for det!Vel, hvis nr følger topografien så ligger disse like ved hverandre. Da er det bare å vente...Får skaffe innholdsfortegnelsen over de utgitte bøkene, så slipper jeg å lure. Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tilbake til innlegg (1) og Kari Olsdatter f.ca.1754.Du finner en meget sterk kandidat døpt 8.mai 1755 i Flå. Lenke*Ole Biørns: Gabkien og Kari Gunvaldsdts B: Kari. F. Mari Rime, Embret Kvie, Amund Heije, Bergit Olsdr, Liv Herbrandsdr.* (Dette i tilfelle kirkeboksidene ikke virker).Slå opp i bind I fra Flå, under Nigarden eller Bjørnsgarden Gulsvik. På side 194 finner du foreldrene til Ola Bjørnsen. De var Bjørn Olsen fra Åvestrud f.ca.1656 d.1741 g2 i 1693 m Guri Halgrimsdtr. fra Olasgarden Gulsvik f.ca.1675 d.1725.Du finner mye om Bjørn Olsen og Guri Halgrimsdtr. Barn nr.12 var den før nevnte Ola Bjørnsen f.1711 d.1785 g.1733 i Ådalen eller Norderhov m Kari Gunvaldsdtr. Strande, Ådalen; budde på nordre Gaptjern.Jeg ætter sjøl fra ei søster av Kari Gunvaldsdtr. Foreldrene var Gunvald Nubsen Strande f.ca.1676 bgr.1.apr.1753 i Viker annex til Norderhov og Margit Olsdtr fra nedre Ve i Flå f.ca.1680 bgr.19.jul.1742 i Viker annex.Foreldrene til Gunvald Nubsen var Nub Knutsen Strande fra Kittilsviken i Flå f.1643 bgr.29.okt.1712 i Viker annex og Ingeborg Gunvaldsdatter fra Børdalen i Nes f.ca.1638 bgr.12.jun.1723 i Flå. I bind II fra Flå side 331 finner du under Kittilsviken foreldrene til Nub Knutsen.I likhet med Gaptjern, er heller ikke Heie, Ve og Åvestrud med i de to bindene som til nå er utgitt fra Flå.Mvh Ellef Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Tusen takk, dette virker lovende! Det stemmer med det jeg allerede har funnet. Skal kikke i bøkene. Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Retter opp en slurvefeil.Ingeborg Gunvaldsdatter ble begravet 12.jun.1723 i Viker annex, 85 år og 3 mnd gammel. (Altså IKKE i Flå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Jeg finner ingen forbindelse mellom Ole Bjørnsen og Kari Gunvaldsdatter.6 april 1734 i Nes troloves Ole Olsen og Kari Gunvaldsdatter. Vies ?? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8541&idx_id=8541&uid=ny&idx_side=-106>LenkeOle Olsen får i mai 1734 en sønn Gunval. ellerHemsedal 15. juli 1731 troloves Ole Bjørnsen og Kari Pedersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Du finner trolovelsen mellom Ole Bjørnsen og Kari Gunvaldsdatter i kirkeboka fra Norderhov. LenkeTvilsomt om lenket lar seg åpne før om noen dager, derfor:*10 Junij (1733) Trolovet Ole Biørnsen Gulsvig fra Næs Sogn i Hallingdalen og Karen Gunvaldsd: Strande. Cautions Mænd Ole Somdalen og Palme Fingarsen fra Hallingdal*Kari er feilaktig skrevet for Karen ved trolovelsen. Men dette er bare småpirk å regne mot alle feil og utelatelser det ellers er i kirkebøkene.Ved skifte etter Karis mor, Margit Olsdatter, i 1743 er hennes retter navn Kari (Karj) nyttet. Det opplyses at Karj var gm Ole Biørnsen Gabkind.Mvh Ellef Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Takk for det Ellef, jeg hadde ikke klart å tyde de kråketærne i alle fall!Men jeg regner med at jeg finner barnerekken i Nes-bøkene så letingen blir litt lettere?Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Etter *Flaa 1920, forfatter Hans Hegna* overtok Olav (Ole) Bjørnsen nordre Gapkjenn etter broren Erik Bjørnsen i 1734. Han hadde garden til sin død i 1785.Denne gamle boka har ikke mye slektshistorie, og forteller ikke hvorvidt Ole Bjørnsen tilflyttet garden året han overtok. Barneflokken nevnes heller ikke, kun en sønn Halvar som overtok 1785 eller før.Helst finner du barna i kirkebøkene fra Nes (Flå annex). Kari Gunvaldsdtr Strande ble forresten døpt 1.febr.1714 i Viger annex. Lenke Her er mora registrert som Marte istedet for Margit. Ikke uvanlig med slike småfeil.Da blir det å lete etter barn mellom trolovelsen i 1733 og 1760. Sjelden kvinnene på den tid fikk barn etter fyllte 45 år.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Du har virkelig vært til hjelp, tusen takk!Funnt Gunvald f 1734 og deretter er det over 20 år til, antatt siste, Kari i 1755. Så det er bare å lete...Nå skal jeg bare spørre om en ting til... Kari Olsdatters svigerfar het Rejer Henriksen Malbraaten. Men fruen har jeg ikke klart å finne navet på. Hun sto som Rejer Malbraatens hustru da hun døde i 1754, 55 år gammel. Etter hva jeg har klart å finne fram, så fikk de sin førstefødte, Ola, i 1729. Jeg har ikke klart å finne vielse verken i Nes eller Norderhov. (Nå er jeg ikke verdensmester i tyding heller da.)Finnes noe i boka til Hegna om Malbråten-folket? Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Jeg har desverre ikke *Flaa 1920* for hånden. Noterte endel fra den for mange år siden, men tviler på om Malbråten er omtalt.Eneste jeg har er funnet er under Aasen: *Reidar Henriksen fikk skjøte på garden i 1726, men solgte den i 1738 til Elling Halvardson Medalen, og bodde siden på Melbraaten*. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 5. Den Ingeborg Gunvaldsdatter fra Børdalen er muligens den samme som jeg har i mitt slektsprogram født ca 1645 , og da med foreldre Gunvald Gautesen Børntes(ca 1597-etter 1665) og Gunhild Olsdatter Garnås. Siden jeg ikke har noe mer på Gunhild så tar jeg Gunvald som nummer 1 med aner dobbelt bakover:1)Gunvald Gautesen. Han er benevnt som Gunvald Gauteson Børdalen i bygdeboka for Gol bind 6. Foreldre:2)Gaute Olsen Gunhildsgard født ca 1560 og død 1636. Det var skifte på han den 31.01.1637. Det er jo omdiskutert hvor han kom ifra, men han skal selv ha sagt i et tingvitne i 1634 at han kom fra Gunhildsgard i Aals sogn er det noen som mener. Det er en del om finne om han i 'Hallingslekter' av Botolf Baklien. Gift 1 med NN Torgersdatter Strand, og gift 2 med Barbro Halvorsdatter Leksvold.3)Barbro Halvorsdatter Leksvold født ca 1565-1575. Disse er også blant mine aner gjennom datteren Liv gift med Knut Olsen Garnås. Besteforeldre4)Ola Wilhelmsen Storla(ca 1530/35-ca 1586)).5)Guri Gautesdatter6)Halvor Olavson Leksvold født ca 15087)Margit Aslesdatter Stave(ca 1530-ca 1609.Oldeforeldre:8)Wilhelm Olsson Storla(ca 1500-ca 158614)Asle Olmudson Skjervheim født ca 1500Tippoldeforeldre:28)Olmod Magnusson Myren født ca 1475. Denne er høyst usikker, og jeg har det bare fra en side på internett.Kilder:-Boka om Gol bind 6 av Terje Østro-'Hallingslekter' av Botolf Baklien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Takk, dette ser spennende ut. Jeg venter på bøkene om Nes og Flå for å se hva jeg kan finne der. Så kommer jeg sterkere tilbake da! :-)) Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Vil gjøre oppmerksom på at Ola Vilhelmsson Storla/Gunhildgards kone ikke kjennes, men at navnet 'Guri Gautesdtr.' er konstruert.Derimot foreslår Terje Østro i 'Gards- og slektshistorie for Nes i Hallingdal' bd. II, 2006, s. 375 at denne kona evt. kan være identisk med en datter til en Gunvald Helliksson. Se nærmere om dette der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

ja det burde jeg jo ha husket at kona til Ola Wilhelmson Storla kanskje ikke het Guri, og det har jo vært diskutert før her på Digitalarkivet. Jeg beklager dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.