Gå til innhold
Arkivverket

[#55373] Anna Sofie Bergersen. Vestre Aker 1871. Hvor og hvem er hennes foreldre?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiNår Anna Sofie gifter seg som dissenter på Hamar i 1891 så oppgir hun at hun er født i Vestre Aker (nr 1 1891): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6003&idx_id=6003&uid=ny&idx_side=-249>Lenke, det samme blir oppgitt når eldste sønn Bjarne blir døpt i Østre Aker 1892.I FT 1900 ser det ut til at bare Bjarne (det eldste barnet) er døpt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei enda en gang Lars OveJeg har ingen løsning, men noen små hint.Ad folketelling 1875, så hørte jo Aker herred ikke til Kristiania, og så vidt jeg husker er ikke folketellingen for Aker digitalisert.Også et tips ad dissentere. Selv har jeg vært på jakt etter dissentere i Halden rundt 1900, og det er tydelig at det bare er et fåtall som presten har fått registrert f.eks. under fødte dissentere i kirkebøkene sine. Men så tok jeg en tur i srkivet etter Smålenenes amt/Østfold fylke, og fant til min overraskelse mange innsendte medlemslister fra forskjellige dissentermenigheter. Kanskje det også kan være slik her også?Ellers var det tydeligvis vanlig at dissentere inngikk 'borgerlig vielse', og da finner man vielsene i notarialprotokollene hos sorenskriver eller byfogd.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg tror jeg begynner å nærme meg en løsning.Jeg finner en Anna Sofie døpt i Vestre Aker 9 april 1871. Foreldre er Bernhard Anton Olsen og Anne Kristine Kristoffersen.Jeg finner Anne Sofie konfirmert i Sagene Kirke 2 mai 1886, med da navnet Bergersen, men med samme foreldre. Det er da tydelig at navnet Bergersen må komme fra noe/noen.Jeg finner foreldrene gift i Vestre Aker 25 september 1870, og da er brudgommens far oppgitt til å være Ole BERGERSEN.Det jeg antar er at Anne Sofie har tatt sin bestefars etternavn av en eller annen grunn.Men jeg er ikke kommet lenger. Jeg har ikke funnet Anne Sofies foreldre i FT 1865. På FS/IGI finner jeg en Anne Kristine Kristoffersdatter døpt i Ullensaker 1842. Jeg formoder at det er riktig mor.LenkeMen så var det å finne Bernhard AntonMvh Lars OveMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kirsti:Tusen takk skal du ha. Nesodden stemmer bra med Oppgård, og du har funnet den rette.Da er foreldrene hans her i FT 1865: Lenke , og det eneste jeg lurer på nå er: Hva er en Sæbesyder?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En Sæbesyder er en såpe-koker.Da sjefen på denne fabrikken var fra Høland, så arbeidet kanskje faren her på nedre Thorshaug Lenke .På Nedre Tohorshaug er det kanskje også noen andre familieforbindelser ??(Godt nytt år !) IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Iver:Takk skal du ha. Ja det ser ut som en av søsterene er født i Ålesund.Men jeg kan ikke finne familien i FT 1875, så de må ha vært utenbys en tur da også. Litt rart egentlig da de to andre søsterene er født i Kristiania i 1879 og 1879. Men men....Anna Sofie ble gift med Bernard Monssen fra Hamar. Han arbeidet som kasserer på jernbanen. Deres sønn Bjarne drev etterhvert kolonialforretning i Torggaten Hamar inntil han gikk konkurs, og senere tok sitt liv.Godt Nytt År!!!!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.