Gå til innhold
Arkivverket

[#55377] Blix, Parelius, Walsøe mfl


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(19:) Leiv, jeg ser ikke helt hvor du vil med dette innlegget. Er det noe i denne debatten som skulle tilsi at de nevnte Hans'ene ikke skulle være oppkalt etter Gauldal-fogden Hans Lauritzen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(17:) Chatrine Elisabeth Bremer var først g.m. en 'Gerner', (død før 1719 ?) som ble avsatt som tiendeskriver. Hvem var han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

(26) PerChristen Blix sit farsnavn må betraktes som ukjent. At han hadde en sønn Hans er ikke noe bevis for at han hadde en far med navn Hans.Se innlegg 7 og 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(25:) Foreldrene til Cay (Kay), Frants og Juliana Børting var den danske kommercerård Peter Børting (til Fossum og Nes Jernverker) og Sophie Abelsdatter Speet. Sønnen Cay Børting f. 1658 drev Fossum verk (i Gjerpen ?) og var 2. ektemann til Inger Clausdatter (lagmannsdatter fra Skien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Min biografi om Steen Christensen BlixS T V side 330. Småstykker. Om oberst Steen Christensen Blix herkomst.N S T VII, side354-357 Noen opplysninger om slektene Herdal og Blix av Ruth Midttun:'' Om det av oberst Sten Christensen Blix førte våpen (i skjoldet en villmann, en face, med nedadvendt kølle i høyre hånd, på hjelmen en halv villmann, profil, , med køllen omfatted av begge hender på høyre skulder) har det vært foretatt undersøkelser uten at det ennu har lykkes å komme på det rene med fra hvilken slekt han har dette. Forskjellige villmannssegl er brukt av flere slekter, enkelte synes å peke tilbake til et felles utspring. Et av dem som mest ligner oberst Blix`s segl er brukt av Stavangerbispen Christian Mats. Tovsan, men omvendt skåret og med hans navn skåret omkring og med litt forskjellig stilling på toppfiguren (25/2 1672 Norske Indl.). Villmannsseglet er også brukt av oberst Blix sin sønn Johan Fredrik Blix, som døde som oberst i Elverum i 1787. I hans dødsbo finnes sølv med bokstavene P. M. G.Oberst Steen Blix sin hustru Dorothea Olufsdatter Lembach død 1732 bruker et segl med et åtteeket hjul. I skjoldet, på hjelmen en væbnet arm. Samme segl er brukt av en Juell i 1783Norsk Biografisk Le ksikon:Blix, Sten Christensen ca 1670 - 1722Tilnavnet Blix sees han først å ha tatt i fast bruk i 1690-årene. I 1687 ble han fenrik¶OvenstadBlux. Steen Christensen (kalles helt inntil 1710 bare Steen Christensen, ofte bare Steen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..og her beskrivelse av to Blix-segl:Blix, Hans Lauritsen: Sogneprest i Bodin. I 1652 en dobbel slange på en stav (ikke merkur). Omskrift: Johan Laur. Blix samt en lat. devise. I 1658-61: Skjold: En buktende slange. Hjelm: En fugl og bokstavene H. B. L. Kilde: S T DahlBlix, Mogens Lauritssøn: Sogneprest Trondheim domkirke, død 1629. Skjold: En rose med omskrift 'Magnus Blix'. Kilde: Ruth Midthun, NST XI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(31/32/33:) Er Matias (Mads) Tausan (død 1676 ?) bror av Mette Madsdatter Tausan i Stavanger (død 1671 ?) og hennes bror, Stavanger-bispen Christen (død 1680) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(32/36:) Hvis det epitafiet i Stavanger Domkirke over 'Matias Tausan' som lenken i #32 viser ble laget i 1676, så var dette minst fem år før han døde, den magister Mads Christensen Tausan, sogneprest Jelsa 1668-71, bosatt i Stavanger 1681, som er omtalt i innlegget som det henvises til i #36. Er det samme mann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er litt interessant å merke seg at person(er) av slekten Bremer (iflg Løvenskiold) også førte villmann med klubbe. Dessuten person(er) av slektene Brygmann, Buschmann, Cloumann, Feldtmann, Fermann, Frimann, Germann, Hagemann, Hofmann, Hornemann, Kuhlmann, Lachmann, Lindemann, Maschmann, Tidemand m.fl.Det er også generelt interessant å merke seg at navnene på disse 'villmennene' gjerne ender på 'mann'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg begynner å lure på om denne Christen, som hadde sønnene Steen Christensen (etter hvert kalt Blix) og Jonas Christensen (kalt både Blix og Bellitz), kan ha noe å gjøre med feltskjær ved Tr.hj. reg., Christopher Belitz og Maren Lauritzdatter? Kan f.eks. Maren ha vært en Blix? Men det er ingen Christopher registrert blant de 10 (registrerte) barna til Christen og heller ingen Maren. Men Christen kan f.eks ha vært en bror av Christopher.Er det noen som har tilgang til Personalhistorisk Tidsskrift? Huitfeldt-Kaas, H.J.: Om Familien Belitz. 1-III-1882 s. 361-4. PHT. [A].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Cathrine Steensdatter fkr 1645 er den eldste kjente person i offisersslekten Blix. Hun var halvsøskenbarn med Sten Mogensen Blix , sogneprest i Vefsn.Cathrine ble kr 1663 g m Christen av ukjent opprinnelse fkr 1630, (Min tidligere anførsel om “fetterslektskap” utgår).Sønnen Steen Christensen fkr 1670 kalles (iflg Ovenstad) helt inntil 1710 bare Steen Christensen, ofte bare “Steen”Han ble 24/5 1710 utnevnt til oberstløytnant og sjef for N. Telem. Komp., og behovet av å ha et slektsnavn ble vel påtrengende og han valgte da Blix.Det kan tilføyes at hans bror Jonas Christensen Blix kalles til dels bare Jonas Christensen og Jonas Bellitz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk, Leiv!Jeg ser at de eldste barna til denne Christen synes å være Isach og Samuel.I navneoversikten til NST, er nevntIsach Christensen Blix NST nr 3: s 100Samuel Christensen Blix NST nr 5: s 244Samuel Bengtss Blix, prest, NST nr 3: 71, 73Er det noen som har nærmere opplysninger om disse? Verken jeg eller biblioteket i Larvik har disse NST-heftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Samuel Bengtss Blix finner jeg litt om, uten at han er oppført med en sønn Christen. De andre to er kanskje mer interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

NST nr. 3 side 61 til 103 .”Blixerne av Jemtland” av Henning SollidPå side 99 begynner: En slektsgren, som blant sine medlemmer har tællet flere fremtredende offiserer, kan for tiden kun følges tilbake til en Christen (Hansen), hvis enke, Cathrine Steensdatter ennu lever 1696 osv Videre på villspor: mulig at Cathrine er datter av Steen Mogensen BlixPå side 100 nevnes Barna til Christen og Cathrini derav:Nr 4 Isack Christensen Blix. Det er det heleNr 7 Samuel Christensen Blix Det er det heleSide 71 og 73 er nevnt Samuel Bengtson Blix, sønn av Bengt Magnusson Blix ================================================NST nr. 5, side 243 til 244 “ Oplysninger om noen Blixer”Side 244 “Om den side 101 nevnte Samuel Christensen Blix kan meddeles, at han muligens er identisk med den i folketellingen for Hitteren i 1701 oppførte Samuel Christensen, 34 år gml, som bor på gården Grefsnes Strandsede000000000000000000000000000 Dertil kan jeg henvise til:NST nr. 5 side 330 “ Om oberst Sten Christensen Blixes herkomst “ av Ruth MidttunMangler ref til: side 354 - 357 “Noen opplysninger om slektene Herdal og Blix” av Ruth Midttun Her beskrives det Våben jeg har nevnt i et vedlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Dette ble desverre noe rotet, men jeg håper det kan tolkes.Manglende ref er:NST nr 7 s 354-357 Noen opplysnimger o s v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tusen takk skal du ha - dette var fullt forståelig, men det var altså snakk om sønnene til Christen (Blix), og da må vi nok konstatere at vi er like langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Av barna til Christen Blix finnes 6 på min hjemmeside:http://leskjerv.seria.no/aner/0002/1462.htmDet er nå kommet til ytterligere 4, nemlig:Isack, Samuel, Gjertrud og Birgitte som jeg ikke har opplysninger på.Har nå gått inn på Christensen i Ovenstad og finder:Isack, passer ikke. Feltskjær ved Basmo Garnison 28/1 1609 til 1716/18Christen d y ? ? Kan passe. Sersjant til 8/2 1698 da han ble fenrik ved Trondhjem nasj, inf.reg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.