Gå til innhold
Arkivverket

[#55387] Digitalarkivet snart 10 år!


Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Digitalarkivet startet opp 23. januar 1998. Vi hadde store forventninger, og gikk til verket med stor entusiasme. Ikke alle hadde like stor tro på prosjektet.Vi har fått lagt ut nesten 4000 databaser, har hatt i overkant av 370 millioner søk, har fått lagt ut et par hundre 'web-bøker', fått etablert debattfora, som nå har hatt nesten 56 000 tema og der det er skrevet 412 000 innlegg. Og det kom i 2005 til en tjeneste med skannede kirkebøker, der vi nå har hatt nedlastet nesten 125 millioner sider. I løpet av våren 2008 blir tjenestetilbudet med skannede kilder kraftig utvidet.Dette er nok i overkant av hva VI i 1998 trodde skulle skje i løpet av 10 år.Når vi nå nærmer oss 10-årsjubileet inviterer vi brukerne til å komme med kommentarer, kanskje om det som har vært, men ikke minst tanker og ideer om hvordan de neste 10 årene kan bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tusen, tusen takk til Digitalarkivet, som har gitt meg så mye! Jeg håper nå på skanning av skifter - vil det skje?Trøndere - har dere forrsten sett denne: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vil si det samme som Arnstein at Digitalarkivet har gitt meg mang en gledens dag siden jeg første gang gikk inn der sist på året 1999. Og det har vært en rivende utvikling siden den tid. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få oppleve å se Norges kirkebøker lagt ut på nettet, og håper også at skifter blir skannet og lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gratulerer med det forestående tiårs-jubiléet - og hjertelig takk for den fantastiske jobben dere har gjort til nå! Jeg kan ikke forestille meg at det finnes andre land i verden som har et tilsvarende digitalt tilbud for slektsgranskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

En stor gratulasjon fra meg også. Digitalarkivet er helt fantastisk! Jeg har hatt gleden av å `snuse´ rundt på alle godbitene siden 2001. Tilbudet dere har gitt oss er enestående, og jeg er så takknemlig! Når kirkebøkene kom var det helt utrolig. Jeg er ufør og helt avhengig av hjelp fra min mann for å oppsøke steder, og tenk så fikk jeg det servert på et gullfat! Ingen andre land kan skilte med det samme. `Ingen over - Ingen ved siden´. Tusen takk til de ansvarlige.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Jeg slutter meg til gratulantene. Digitalarkivet er absolutt et vellykket prosjekt, og selv en 10 årsdag bør markeres med noe spesielt. De neste 10 årene ser jeg for meg mer transkibering av eldre kildemateriell. Jeg venter på transkibering av Svensgården nabobok, imellomtiden skal jeg lese julegaven: Den glemte skriften av Knut Johannessen. På sikt ser jeg for meg muligheten til å kunne søke på en bestemt person og gjennom et enkelt søk få tilgang til alle kilder som finnes vedk. denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Et fantastisk tilbud til oss slektsgranskere! Jeg har bare hatt gleden å være kjent med DA siden nov 2006, men for en glede!Det er bare et fantastisk tilbud vi har tilgang til her på DA, og fantastiske folk på forumet her, alltid parat til å hjelpe, tusen takk:-))Tusen takk til Yngve med sin stab!!!! Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Gratulerer med det forestående jubileum!Alle er vel enige i at Digitalarkivet er er enestående flott tilbud til slektsforskere og lokalhistorikere både i Norge og i utlandet.Når dere inviterer til å komme med tanker og ideer for de neste 10 årene er jeg fristet til å komme med min hjertesak:Mitt ønske er at Digitalarkivet kan ta imot navneregistre til kirkebøker og etter hvert andre skannede kilder. Jeg sendte en e-postforespørsel om det 24.04.2007, og fikk et positivt svar under tema 49033 av Anette Skogseth Clausen: ” Digitalarkivet er i en fortvilt underbemannet og underbemidlet situasjon. Etter oppstart i 98 har det kommet til to halve stillinger for å ta seg av det daglige arbeidet med nettsidene og en hel stilling for å ta seg av det mer administrative. Jan Oldervoll som er den som vedlikeholder og utvikler programvare for oss leier vi inn et bestemt antall timer i året. Heldigvis driver ikke han så nøye telleverk for ellers tror jeg han kunne tatt fri fra Digitalarkivet resten av 2007... Digitalarkivet vokser seg stadig større, men vi får ikke tilført mer midler eller stillinger og dette preger selvsagt arbeidet vårt. Vi må prioritere og vår hovedoppgave er å gjøre digitalisert kildemateriale tilgjengelig, alt annet må arbeides med i ledige stunder. Et navneregister vil være til stor nytte for alle brukere og vi er veldig innstilt på å få det realisert, men vi har ikke anledning til å gi det førsteprioritet. Vi har databaser som må legges ut og de må komme først. Slik vi vurdere programmet for navneindeksering, skal det gå veldig greit og raskt å legge inn navn. Vi håper alle ivrige navneregistratorer blir med i dugnaden og vi vil selvsagt være lydhøre for forslag til forbedringer i programmet” - sitat slutt.Etter dette innlegget hadde jeg en kort, hyggelig prat med Anette på telefonen. Jeg har full forståelse for problemene med underbemanning, og jeg spurte om det kunne la seg gjøre å få til løsninger hvor brukere, kanskje en liten gruppe brukere, selv kunne legge ut slike registre på Digitalarkivets servere. Det er mange godt kvalifiserte personer blant brukerne, og innsatsviljen kan være ganske stor. Vi har nå lagt ut registre med til sammen 115 936 navn på hovedpersoner i de kirkelige handlingene, og mer er under arbeid. Internettsidene har hatt 7488 besøk siden starten i februar 2007. Det er 13 personer som har bidratt med registre. Vi legger dette ut på Google blogger, og vi kan legge ut ubegrensede mengder med registre, gratis. Registrene blir sortert alfabetisk på fornavn. Vi har ingen mulighet for søk. Løsningen fungerer bra, men for fremtiden vil det være ønskelig at Arkivverket iallfall tar over registrene og konverterer dette til nye formater ved behov. Om navneregistrene kunne legges ut på Digitalarkivet, slik at vi kan få mulighet til søk, helst landsomfattende søk, vil nytten av slike registre øke. Jeg har også tanker om å invitere til dugnad for å lage navneregistre til andre kilder som blir etter hvert blir skannet og lagt ut på Digitalarkivet. Jeg vil fortsette å legge ut slike registre i tiden fremover, og løsningen jeg har laget med disse bloggene er slik at også andre i tillegg kan legge ut registre, og om jeg ikke lenger kan fortsette, kan andre overta redaktøransvaret. Det har derfor ingen hast, men jeg håper at vi kan få til et fremtidig samarbeid med Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Som forfatter av gårds- og slektshistorie i tjue år har jeg skaffa kildematerialet på mange måter - som svindyre kopier og tidkrevende avskrifter fra statsarkivene, fra lånte og kjøpte mikrofilmer på øyeslitende og støyende leseapparater, og ved offline-lesing av haugevis disker og cd-er. Gradvis de siste ti årene har online-redskapet Digitalarkivet pensjonert mesteparten av de gamle kildebærerne og gjort arbeidet langt lettere for meg og vesentlig billigere for oppdragsgiverne mine. En stor og hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vil slutt med til alle takkesigelsene til Digitalarkivet. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten det og folka der.Men jeg har en liten pessimistisk betenkelighet ang. å legge mere ut på Arkivverket. Burde ikke Arkivverket først få gjort noe med sine problemer ang. overbelastning eller hva det er, 'upstream', som gjør at det til enkelte tider er ganske vanskelig å komme inn på kirkebøkene, før det pøses inn mere skanna materiale der. Jeg er redd for om det legges inn mere der før det er gjort så stopper alt, og da har man jo ingen glede av det kjempearbeidet som er gjort til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Digitalarkivets nettsider er vel de nettsidene jeg besøker mest, og det skulle si det meste. Et strålende tilbud!Berit: Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Det nye materialet skal på en ny server og får dermed ingen innvirkning på stabiliteten til kirkebokserveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Congratulations! Digitalarkivet is the best website ever! The help for one writing the slektshistorie for a bygdebok is absolutely amazing, and I thank you a thousand times. One thing I would like to see is the rest of the 1875 census. Keep up the good work, and know you are very much appreciated in many parts of the world.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

jeg føyer meg inn i rekken og sier hipp hipp hurra x 3 for digitalarkivet.jeg har benyttet meg mye av diskusjonsforumet og etter hvert av kirkebøkene som er blitt scannet og publisert.Som forslag til videre forbedringer / øsnker, så skulle jeg gjerne ha hatt en oversikt over gjenstående materiale som er under arbeid og som vil bli publisert av kirkebøker og eventuelt om det er mer materiale som ligger ute i kirkene og som ikke er levert inn for arkivering/scanningJeg vet at det er mye der ute i Norges kirker som ikke er levert inn.Til slutt vil gi dere alle honnør for den fantastiske jobben dere gjør som gjør det moro å holde på slektsarbeid.Godt nytt år til alle...mvh Arild Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Slutter meg til de øvrige her med et stort gratulerer til Digitalarkivet for å ha gitt oss så fine forhold! Vi er nå en generasjon som ikke alene '... higer og søger i gamle bøger', men som også som en naturlig del leter på Digitalarkivet!Til de som lurer på når skifter blir skannet kan jeg henvise til svaret jeg fikk på LenkeDesverre for oss slektsinteresserte er det ikke det neste som står for tur, siden det er andre brukere av Digitalarkivets tjenester som også må tilgodeses. Så vi får smøre oss med tålmodighet :-)Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg vil slutta meg til gratulantane. 10 år er, for ei teneste på internett, ein alder som det står respekt av. Om eg skulle fremja noka ynskje, vil eg hengja meg på Margaret som bed om at digitaliseringa av ft 1875 må verta fullført. Og so ein stor takk til Yngve som står på ca 25 - 30 timar i døgnet.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Gratulasjoner fra meg også. Jeg oppdaget dette supre nettstedet en gang i 2003 og har siden brukt det jevnlig. de skannede kirkebøkene har gitt meg mye nyttig informasjon, og nå venter jeg med spenning på FT 1910. Er det to år til den kommer, eller tre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Slutter meg til de andre gratulantene og ønsker tillykke med forestående 10-års jubileum. Det er med meg som med Inger i innlegg 17 at jeg oppdaget dette flotte nettstedet i 2003 en gang. Håper nettstedet fortsetter i grove trekk som i dag med sin enkle profil og brukervennlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

DA er ein STRÅLANDE 'oppfinnelse', som har hjelpt meg mykje ang hobbyen som slektsforskar !Eg er som andre spent på FT 1910.Som mål innan år 2018: Minst mogelig SPAM-virus og Kyrkjebøkene vært digitalisete.Hjartelig til lykke m/ 10-årsdagen den 23.1 til ALLE som står bak DA !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Først av alt vil jeg gratulere med det kommende jubiléet.Digitalarkivet er enestående. Etter å ha trålet digitale arkiver i Sverige og Danmark på ganske tungvinte måter, setter man ekstra stor pris på at man 'her hjemme' har så mange kilder, så lett tilgjengelig og i tillegg gratis.Dere gjør en kjempejobb!Som andre her ser jeg frem til FT 1910, og til at flere kilder blir søkbare.Vennlig hilsen Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

En stor takk til ildsjelene som står på for å holde i gang og videreutvikle Digitalarkivet!Da jeg oppdaget denne gullgruven for noen år siden, klarte jeg nesten ikke rive meg løs fra maskinen, og hadde jeg ikke hatt en jobb jeg måtte gå til så hadde jeg vel grodd fast :o).Jeg må også skryte av debattforumet og alle de gode hjelpere jeg har møtt her.Ønske? FT 1910, og om det er mulig å fylle ut 'gapet' mellom FT 1800 og 1865. Det høres helt supert å få skifter skannet i tillegg til kirkebøkene. Men det må vel være en kjempejobb å få utført?Takk igjen til dere som satte dette i gang og gir oss tilgang til uvurderlig informasjon.Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg vil slutte meg til alle de andre og si hjertelig tusen takk for det fantastiske tilbudet Digitalarkivet gir oss 'geneaholikere'. Jeg har vært en ivrig bruker hele tida, og jeg mener å huske at da jeg begynte med slektsforskning i 1997 var noe av det første jeg fant fram til på nett folketellingen av 1801. Den lå på en nettside under hist.uib.no som vel var forløperen til Digitalarkivet?De scannede kirkebøkene har vært en revolusjon. Det er helt fantastisk å kunne slå opp i en hvilken som helst kirkebok med noen få museklikk. Jeg syntes det var stas med filmkortleser, men å lese kirkebøkene på PC-skjermen er jo både vanvittig mye enklere og utrolig mye mer lesbart enn filmkortene.Ellers slutter jeg meg til koret i ønsket om å få skifteprotokollene på nett. Men uansett, tusen takk for det arbeidet dere gjør.Med vennlig hilsen Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Ja, det er bare å takke og bukke for all informasjon vi har fått gratis inn i eget hjem. Selv har jeg spolet meg gjennom ganske mange kirkebøker på filmrull, det slet både på øyne og ører. Av det vi etterhvert har fått tilgang på er de digitaliserte kirkebøkene uovertrufne, men også de skannede kommer høyt opp.Jeg kunne ønske at flere og flere kirkebøker digitaliseres, enten av frivillige eller av arkivverket. Samt at forslaget (tema nr 31020) som jeg brakte opp i denne debatten, om at malte portretter (bilder) fotograferes og legges ut på DA, kan bli til virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

jeg vil nytte høve til å ønske Digitalarkivet tillykke med feiringa. Uten Digitalarkivet ville jeg neppe fått vite noe særlig om slekta mi. Jeg har jobbet mye med utvandring fra Austevollbygdene og har fått umåtelig stor hjelp fra brukerne av debattforum. Jeg vil takk for all hjelp jeg har fått både av brukere og ansvarlig for Digitalarkivet.Det jeg kunne tenke meg er at det var mulig - eller kanskje det er mulig og endre navn på tema. I løpet av en del saker på et tema, så skifter det over slik at tema forandres underveis, men så følger egentlig ikke overskrifta temaet lengre. Er det da mulig for den som har lagt ut tema og endre på overskriften?Hvor stor mulighet er det at FT blir 100%. Så vidt jeg har fått opplyst så er det ikke alle distrikt for FT som er reg. for FT for 1900?Det er også en del info som mangler for en del områder. Når blir alle de søkbare datane bli tilgjengelig for hele landet landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

De scannede kirkebøkene gir ikke bare tilgang direkte fra de tusen hjem, men letingen blir svært mye greiere ved hjelp av indekssidene. Man sparer masse tid og ergrelser. Man kan gå rett på de sidene som gjelder de aktuelle årstallene i stedet for å bla att og fram i film eller mikrokort der årstall bare står ved årsskiftet og hele listen plutselig fortsetter et annet sted og sidetallene er mer eller mindre uleselige. Slik sett er den norske løsningen adskillig bedre enn den danske og gjengivelsen av sidene er også bedre. Hjertelig takk!Hva bør man ta fatt på etter kirkebøkene? Jeg har et forslag til en svært begrenset aktivitet som likevel gjelder et unikt materiale som var begynt å bli ganske 'herpa' sist jeg så på det. Det gjelder sølvverksmanntall fra Kongsberg. Det finnes flere, og man kunne velge f.eks. 1711- og 1765-manntallet. Her gis det mange personopplysninger for flere tusen arbeidere, bl.a. alder og fødested, tjenestetid, sivilstatus, antall sønner, boforhold. Folk kom til Kongsberg både fra andre kanter av landet og utlandet, og før og ved nedleggelsen i 1805 ble familiene spredt utover andre deler av landet. Så dette er langtfra bare av interesse for kongsbergboere. Bergverksmuseet meldte for noen år siden at det ville legge en transkribert utgave av 1765-manntallet ut på nettet. Men det må ha stoppet opp etter korrekturlesningen. Eller er det noen som har andre opplysninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.