Gå til innhold
Arkivverket

[#55387] Digitalarkivet snart 10 år!


Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Böhmer

Har man bursdag, så bør det være tillatt å ønske seg noe. Hadde det vært min baby, så hadde jeg ønsket meg noe bedre søkerkriterier. Fornavn og etternavn. Fornavn og alder etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torkil lier

Gratulerer Digitalarkivet! Før i tiden, -jeg begynte med slektsforsking 13 år gl.i 1972-, kunne jeg ikke tenke meg å bo noe annet sted i Norge og verden enn i Oslo pga.stats- og riksarkivet og kildene som finnes der. Anno 2008 kan vi forflytte oss hvor som helst i verden, i trygg forvissning om at vi kan være på nett og ha tilgang til kildene. Fantastisk ikke sant? Mvh.Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Egil Thee Danielsen, SalzburgDigitalarkivet har utviklet seg til å bli et imponerende hjelpemiddel for alle som har røtter i Norge – ikke bare for alle som i dag kaller seg nordmenn, men også for etterkommere etter tidligere generasjoners nordmenn. Enten vi bor i Norge eller i USA – eller på annen måte utgjør “den norske diasporaen” – vi har alle et søskenbarn i steinrøysa oppi bakken.Undertegnede har bare i perioder brukt dette glimrende tilbudet, men prøver likevel å følge med i hva som skjer. Det er ikke lett, for her skjer det mye! Og det er bare gjennom regelmessig bruk at man virkelig får et innblikk i det arbeidet som uopphørlig nedlegges i dette gigantiske prosjektet.digitalarkivet.no framstår som et forbilde for andre land. Her ligger det profesjonalitet og høyt etisk nivå bak all behandling av kildemateriale. Det fins slektsgranskere av ethvert kaliber, og de fleste er amatører. Derfor er det viktig at ytelsene ikke bare er av høy standard, men at de er gratis. Ikke alle har tid eller anledning til å gå “ad fontes”, men de fleste av oss vil gjennom Digitalarkivet få sine første leksjoner i arkivalia. Da skjerpes også appetitten på genealogi som historisk disiplin. Den pedagogiske verdien som ligger i Digitalarkivets virksomhet, fortjener all mulig oppmerksomhet fra bevilgende myndigheter.Med henblikk på å skaffe seg et omriss av den slekta som i utgangspunktet alltid er kaotisk og som i beste fall befinner seg gjemt på en kirkegård, i et familiealbum eller i en skoeske, har Digitalarkivet gjort jobben enklere for et utall av amatører ved å grave opp og gjøre databehandlingsmessig tilgjengelig det som fins av nedtegnelser. Interesse for lokalhistorie har rimeligvis fulgt i kjølvannet.Det gror etter hvert fram en almen enighet om at Digitalarkivet – inkludert dets verdifulle debattforum – har gjort seg selv uunnværlig i løpet av disse 10 årene. “Ingen kan gjøre seg uunnværlig”, heter det i god demokratisk tradisjon. Men her er det etter hvert så mange som står bak og trekker lasset at Digitalarkivet er på vei til å bli en institusjon i dagens Norge. Alle bidragsytere – og i særdeleshet initiativtakerne bak dette i internasjonal sammenheng enestående prosjektet – fortjener hyllest og en varm takk for den innsats som de uegennyttig har gjort.Gratulerer med 10-årsdagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Gratulerer med de første 10 årene! Det er utrolig hvor mye informasjon vi finner her...Hilsner fra Anne Elisabeth Myrvang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg slutter meg til gratulantene og håper 'bursdagsbarnet' får et langt og innholdsrikt liv. Jeg vil også i denne sammenheng få fremheve den service Nedrebø yter ved å besvare spørsmål i Arkivforumet og likeledes ved besøk på SAB. Hans stab var også alltid svært hjelpsomme de årene (andre halvdel av 1980) jeg oppholdt meg atskillige timer der, så jeg har vel dem å takke for at jeg fikk samlet nok stoff til å skrive en slektsbok. Siden jeg nå anser meg ferdig med min egen slekt har jeg som en 'vinterhobby' å forsøke å hjelpe andre med å gjenfinne emigrerte nordmenn i Amerika. Dette er både lærerikt og interessant. 'Faren' med DA er at man kan få noe lignende 'abstinenssympomer' om det det skulle falle vekk noen timer, eller at man ikke kommer inn på internett. Som min kone sier: Ka e det du e sur for no, kommer du ikkje inn på DA?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Erland

Jeg slutter meg til rekken av gratulanter og kan bare si Gratulerer Med Dagen, og håper at dette vil vare i mange år fremover. Mvh Johan Erland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Gratulerer så mye jubilanten som er 10 år ! Et fantastisk tiltaktil nytte og stor glede for mange !Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hipp hurra for jubilanten! Gid du lenge, lenge, lenge leve må!!Og tusen takk for alt dere gir oss brukere, både av informasjon og juleknask.Dette er et kjempetilbud, til oss uhelbredelige slekts-entusiaster!Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig til lykke med 10 årsjubileet!Jeg har ikke benyttet DA i så mange år, men har likevel hatt stor glede og nytte av tjenesten. I dag ser jeg også at Håkon Aasheim har transkribert nok en tingbok. http://digitalarkivet.uib.no/DA/tb12001704shl.htm Det gleder meg enormt. Og nå ser jeg også at de siste databasene som Steinar Garnes har gjort tilgjengelige fra Haus er endret slik at vi kan lage lenker, i hvertfall fra noen av databasene.Mvh Arnfrid

bilete4143.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Arnfrids's blomster kan vel ingen overgå, men likvel:Gratulerer, DA, med dagen, og all ære til deres dyktige medarbeidere, med sin seriøse og service-vennlige innstilling. Hipp, Hipp, Hurra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 49. Det går an å få frem innlegg fra 1999 iallefall, og hvis en tar innlegg før ca nr. 2700 så skal iallefall en del av disse være fra 1999. Et søk på nummer 750 for eksempel har et tema om militære ruller i Bergen.Til innlegg 53 og 54: Ja Digitalarkivet har gjort seg uunnværlig, og jeg hadde vel noe en kan kalle 'abstinenser' fordi jeg ikke kom meg på Digitalarkivet i perioder uten pc før og etter jul.Jeg vil også si: Gratulerer med dagen, ot takk for det viktige arbeidet dere gjør.Til innlegg 57: Går det an å bli ferdig med egen slekt? Jeg har mange ganger trodd at nå kom jeg ikke lengre, men når jeg har slektsforsket for andre så har jeg kommet inn på mine aner og faktisk ved hjelp av det klart å videre egen slekt på en gren. Jeg har jo en ane i Hemnes født ca 1700 som ifølge bygdeboka hadde ukjente foreldre, og der hadde jeg jo gitt opp å finne noe mer. Så leser jeg tingboka for 1726 for å se etter helt andre ting, og der dukker navnet på moren til hun som ble født ca 1700 opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kjære Anne Lise - Du skal ha hjertelig takk, og jeg er svært takknemlig for det du har bidratt med for å finne min kones slekt i nord-norge. Jeg setter virkelig stor pris på den jobben du har gjort for meg! Men min farsslekt fra Gaular (Indre Holmedal)tror jeg ikke det er så mye mer å finne. Jeg har gjennomsett kirkebøker, pantebøker, skifter, tingbøker, futens kopibøker m.v.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

(66) Jada, Tema (1) er fra 23.3.99, men jeg tenkte på de 1000-2000 tema fra 1998 som forsvant. Jan O var ikke spesielt glad da det skjedde, men han har sikkert kommet over det nå %-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Morosamt å tenkje på at eg berre var nokre hundre meter unna pulten til Jan som gjekk i golvet med eit brak for ti år sidan, og blei starten på nettopp ein braksuksess. Eg kjenner ikkje så godt tilhøva i andre land, men vil verta overraska om nokon kan eit tilbod til arkivbrukarane som overgår Digitalarkivet. Ancestry er vel og bra, men så var det dette med søkinga då...trollmannen er ikkje frå Oz, men frå Os! Det triste med arkiv på nett er at besøk i dei verkelege arkiva vert mindre hyppige. No tenkjer eg attende på alle dei gongane eg sat med gamle bøker på lesesalen og såg på alle eingongskundane som kom som nokre spørsmålsteikn til ei verd dei ikkje visste fanst. Og når dei fekk hjelp med problema sine ville dei betale, Yngve takka høfleg nei, og dagen (og kanskje fleire veker) var redda for brukaren.Idag brukar me arkiva kvar dag, for eg trur eg vil ha dei fleste med meg på at: Eingong brukar, alltid brukar!Gratulera med dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg bøyer meg i støvet for de profesjonelle entusiastene i DA. Det er så sjelden man møter en slik blanding av entusiasme og kompetanse. 'Gründere i offentlig stilling' (garantert grovt underbetalte i forhold til innsatsen): Teknologisk fremtidsrettet kombinert med gammeldags ordentlighet. Dere må være et ideal for alle andre srkiver i inn- og utland. Hvis ikke, er det IKKE dere det er noe feil med.Agnete Vidvei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg bøyer meg i støvet for de profesjonelle entusiastene i DA. Det er så sjelden man møter en slik blanding av entusiasme og kompetanse. 'Gründere i offentlig stilling' (garantert grovt underbetalte i forhold til innsatsen): Teknologisk fremtidsrettet kombinert med gammeldags ordentlighet. Dere må være et ideal for alle andre srkiver i inn- og utland. Hvis ikke, er det IKKE dere det er noe feil med.Agnete Vidvei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Hjertelig til lykke med jubileet! Jeg var så opptatt med å lese kirkebøker at jeg ble en dag for sen med min gratulasjon. Ingen dag uten en dose fra DA. Og til dere som er ansatte og alle dere som bruker og som hjelper når det trengs - tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Eg vart óg diverre for sein med å gratulere med dagen. Eg hugsar ikkje første gongen eg var inne på DA, men eg skulle ikkje forundra meg om det var 10 år sidan. Som alle andre er eg imponert over den innsatsen som vert gjort i DA. Gratulerer og hjarteleg takk til dykk alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Også jeg vil få lov til å gratulere så mye. Jeg har hatt utrolig god hjelp til å finne deler av slekten min som jeg har hatt lite kjennskap til og anbefaler DA til alle som har problemer med å finne slekten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.