Gå til innhold
Arkivverket

[#55388] Søstrene Regine og Abrahambine i Loppa


Gjest Svein Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Olsen

Jeg forsøker å finne svar på om det finnes etterkommere av disse søstrene, som døde henholdsvis 28 og 40 år gamle. De fikk begge mange barn, men det er blitt sagt at få av disse vokste opp. Hva som ligger i 'få av disse' er ikke sagt.Jeg har forsøkt å lete i kirkebøkene, og funnet en del barn. Mange av disse har jeg funnet døde som barn, men noen har jeg ikke funnet. Regine (1782-1813) var gift med Hans Augustin Wallmann, mens søsteren Abrahambine (1780-1821) var gift med opphavet til den store Gamst-slekten, Søren Johannesen Gamst. Det finnes et slektsregister etter Søren Gamst, men her er bare barna født i hans andre ekteskap tatt med, som er formor til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mulig det er disse barna du har funnet. Men på FS VRI fant jeg følgende barn av Abrahambine Toske og Søren: Jonette Magrethe Toske Sdt.Gamst 23/10-16/11 1806 Loppa, Johan Jacob 9/1-9/2 1812 Loppa, Mette Maria Magretha 23/6-17/7 1814 Loppa og Ane Marie 13/8-22/9 1816 Loppa.Regina Christine Magdalene og Hans Augustinus Andersens barn: Margrethe Christina 29/3-19/6 1808 Hasvik - død 1808 og Jonas Toske 3/4-19/5 1811 Loppa.Regina kan jo ikke ha fått så mange barn siden de ble gift 23/8 1807 og hun døde allerede i 1813. Abrahambine ble jo gift 19/7 1805 og burde vel ha fått noen flere enn de jeg har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Ja det stemmer. Regine Jonasdatter Tosche, gift med Hans Augustin Andersen Wallmann, Abrahambine Jonasdatter Tosche, gift med Søren Johannesen Gamst.Disse barna til sistnevnte: Jonette Margrethe, Johan Jacob, Mette Maria Margrethe og Ane Marie er navn jeg har funnet, men flere av dem vet jeg døde ung. Mette Margrethe (1814-1829), Johan Jacob (1812-1813),Av Regines barn vet jeg disse dør tidlig. Jonas Toske Wallmann (1811-1846), Margrethe Christine (1808-1830).Jeg har ikke funnet ut noe mer om Jonette og Ane Marie og Jonas Tosche Wallman er jo 35 når han dør. Han kan jo ha vært gift men har ikke funnet indikasjoner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Kan jo nevne at søstrene Regine og Abrahambine har flere søsken. Vår stammor Jacobine, født i 1777, vet jeg en del om, det samme om Gjertrud Elisabeth f.1772. Andre søsken som jeg ikke vet noe om, er Elisabeth f.1769, Ole f.1770, Olene f.1775 of Johanne Margrethe f. 1778.Alle søsknene er født i Bergen, men foreldrene flyttet til Loppa i 1789, med iallefall de yngste barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.