Gå til innhold
Arkivverket

[#55391] Hjelp til tyding av kirkebok for Nittedal


Gjest Øyvind Kallstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Kallstad

Hei,jeg trenger litt hjelp til å tyde i fra en kirkebok, og håper dere kan hjelpe meg med dette.Min tipp-tippoldefar Jens Jensen tror jeg at jeg har funnet her: LenkeNr. 4 nest nederst. Men jeg har vanskelig for å tyde det som står desverre.Fødselsdato 3 januar 1824? og Dåpsdato 25 januar og barnets navn Jens er omtrent alt jeg kan tyde.På forhånd takk fra en 'ung' slektsforsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror nok du har lagt inn feil lenke. Du må bruke adressen som står på selve kirkeboksida, permanent sidelenke, og ikke den aller øverste som tilhører Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde
LenkeJeg synes det står :'Nr. 4. 2 January 1824. Uægte som Jens. Dæbt i Nittedals kirke den 25 January 1824. Forældrene til dette som var gift mand Jens Larsen Rotnæs Eje og Pigen Mari Peders Datter Moe Eje.Ellen Hans Datter, Anne Hans Datter, Gulbrand Johnsen, Erich Johannesen, Gulbrand Jensen.Fol. 355Qvalificeret Lejermaal 3de Gang. Ridende Jæger lægd. Anmeldt Fogden 5 Marty 1824'
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg glemte jo å si at adressen finner du ved å endre 'billedinformasjon fra ingen til øverst eller nederst'. Den blå linja øverst.Lenke til dåpen Lenke3/1 uekte sønn? Jens døpt i Hurdal krk. 25/1 1824. Foreldrene ........ som angitt en gift mand Jens Jensen Rotnes eie og pigen Mari Pedersdatter Moe eie. Faddere: Ellen Hansdt., Anne Hansdt., Gulbrand Johnsen, Erck Johannesen, Gulbrand Jensen. Qvalifiseret leiermål 2/3? gang. Ridende jægerlegd. Anmeldt fogden 5/3 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Oj..tusen takk for rask og god respons folkens! Dere er fantastiske!Men har et spørsmål til angående den dåps-siden. Under foreldre sier dere at det står Jens Jensen Rotnes eie og pigen Mari Pedersdatter Moe eie.. jeg synes da at det står ihvertfall to bokstaver til etter Mari? Og kan det stå Jens datter og ikke Peders datter?Jeg er ikke noen ekspert på å tyde slik skrift.. jeg bare lurer..På forhånd takk!Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står Mari Pe og fortsetter på neste linje med - ders datter. De delte ord som det passet dem den gangen, litt forvirrende. Se også konfirmasjonen for der står det tydligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Ok, takk igjen.Da får jeg nesten fortsette med enda et lite spørsmål..'Qvalifiseret leiermål 2/3? gang. Ridende jægerlegd. Anmeldt fogden 5/3 1824.'Hva betyr dette?Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ridende jægerlegd betyr vel at guttungen allerede ved dåpen har blitt 'innskrevet' som ridende jeger i militæret når han når riktig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.