Gå til innhold
Arkivverket

[#55394] 'Korsmund' eller ' Kormus' namnet finns det i Norge ?


Gjest Kent Williamsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Kent Williamsson

Korsmund Jonsson kanske är densamme som 'Kormus Jonsson' nämnd i 1571 års Älvesborgs lösen ? Detta namn finns i en by Venjan, Dalarna Sverige.Känner någon till namnet Korsmund eller Kormus ? En dotter kanske är Walborg Korsmundsdotter i Venjan Dalarna Sverige.Mvh Kent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg mener at jeg har vært borti en Korsmus eller Korsmes i kirkebok for Bærum (Asker) i siste halvpart av 1700-tallet. Det må vel være samme navnet, så spesielt som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Svein Arnolf. Jeg lurer på om ikke han i Asker/Bærum het Cosmus. Jeg har sett han jeg også, og det er et navn man ikke glemmer så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Her er Christopher Kosmesen i Aker i 1801, mannen som jeg mener hadde sitt opphav i Bærum LenkeDet var også to tjenestepiker i Christiania, Maren Korsmesdtr. og Kari Korsmisdtr., som muligens var søstrene til Christopher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Berit: Jeg tror kanskje det samme navnet ble skrevet på flere måter til ulike tider, uten at jeg vil sverge på at det også gjaldt den Kosmes som var far til Christopher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

I den grad Kormus skal forstås med Kosmus eller Cosmus, vil den hittil eldste navnebærer i Norge være lagmannen Cosmus Arildssøn nevnt her i 1595:LenkeAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg har notert meg en Kosmus Jansen Butterud i Bærum. Han bodde på Levre og var død før 1737. Han var sønn av Jan (eller Johannes?) Pettersen Bjørum og Inger Svendsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En Korsmes Eriksen måtte i juni 1687 stå skrifte i Lier fordi han i noen år hadde holdt seg borte fra sakramentet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.