Gå til innhold
Arkivverket

[#55397] Foreldre til Hans Nikolai Steffensen Stein i Sømna


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Ifølge Sømna Gård og Slekt Bind II Stein side 396 var foreldrene til Hans Nikolai: Steffen Nilsen og Inger Hansdatter, Salhus. Jeg har ikke klart å finne hvor Steffen og Inger kom fra. Inger er som nevnt i Bind II enke hos sønnen i 1865, se[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f61814&gardpostnr=298&personpostnr=1967&merk=1967#ovre>LenkeI 1875 finner jeg ei Inger Dorthea Hansdatter på Bolvær med sønnen Edvard Angel Steffensen, han oppgis å være født 1836 på Skomo. Men i forhold til 1865 synes verken alder og fødested på Inger å passe. Det må vel antas å dreie seg om en annen familie. Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hans Nicolai var i allefall født på Salhus – se konfirmasjonsinnførselen fra 1844 i Brønnøy (nr. 4) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050429020880.jpg>LenkeHans Nikolai ble født 6.4.1829 i Brønnøy som sønn av drengen Stephen Nilsen på Salhus og pige Inger Hansdatter (se nr. 3) Lenke. Men dette har du kanskje fra før.Mulig du også har dette fra før: Stephen Nilsen og Inger Hansdatter ble gift i Brønnøy 27.12.1831 (se nr. 13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I f.t. 1801 for Brønnøy, på gården Stavøen i Vassås prestegjeld, finner jeg en mulig kandidat til Stephen Nilsen. Han er 3 år gammel, og sønn av strandsitter Nils Jonsen og Ingeborg Stephensdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=f11814&gardpostnr=347&personpostnr=5342&merk=5342#ovre>Lenke.I skannet kirkebok for Brønnøy/Bindal finner jeg at Nils Jonsen og Ingeborg Stephensdatter ble gift i Vassås prestegjeld i 1792 (se copulert på venstre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Steffen fra militaer rulle fra 1830 og 1835 var f. Bindal. Han f. 1799 d. 1839, sønn av strandsitter Nils Jonsen og Ingeborg Steffensdtr. Stavøya Bindal. Inger Dorthea gift II 1846 enkem. Kristen Benjaminsen Mo Brø. Hun d. tidlig i 1890-tallet (etter 1891). Mange døde mangler fra kirkeboka i den tida. Inger f. 1804, dtr. av Hans Jonsen og h. Else Marie Ingebrigtsdtr. Lauknes Vevelstad (g. 1800 Vevelstad). Han og Else bodde flere steder i Tjøtta omraade. 2 of Inger Dortheas søstre ble ogsaa konf. i Brønnøy. Barna til Steffen og Inger: (g. 1831), Hans Nikolai f. 1829 Salhus Brø., Rasmus Tobias f. 1831 Mossem Brø., Edvard Angell f. 1835 Mossem, og Else Marie f. 1839 Tilrem Brø. Alle giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Tusen takk til Grethe og Margaret for alle opplysninger.Til Margaret: Jeg har ikke funnet noen søsken av Inger Dorthea. Du nevner at hun hadde 2 søstre som ble konfirmert i Brønnøy. Jeg kunne selvfølgelig undersøke i kirkebok, men har du navnene på disse, kan jeg gjerne få opplysning om det, også hvem de i tilfelle ble gift med.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hans Jonsen g. 1800 Vevelstad, Else Marie Ingebrigtsdtr. Barna: Jon f. 1802 Høyholm, Inger Dorthea f. 1804 Lauknes konf. 1824 Horn lille Brø. gm Steffen; Stephina Marie f. 1808 konf. 1826 Sandvika Brø.; og Anne f. 1812 Minvaer konf. 1826 Sandvika som gift 1865 Brø. Carl August Nygren Andersen Horn. Carl var f. ca. 1823 i Jemtland. De bodde paa Sandvika Brø. i 1865 og flyttet da til Sebruska Russland! Hun hadde en sønn: Edvard Kristian Raphaelsen f. 1838 Horn. Far var Raphael Larsen Horn. Edvard g. 1859 Klara Marie Olsdtr. Olderbakken. Bosted Sandvika 6 barn og et uekte. Han d. 1892 og var hsm. Jeg har et skifte 1800 for Jon Steffensen Løknes Tjøtta: Brynhild Olsdtr. var kona, barna Hans hjemme 23, Stephen 8 og Anne Pernilla 26 hjemme. Else Marie kan vaere dtr. av Ingebrigt Pedersen Opland Tjotta (skifte 1780)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.