Gå til innhold
Arkivverket

[#55400] Torbjørn Henriksen ca 1757 - 1805


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Torbjørn Henriksen gifter seg med kongebrev i Moss 22.8. 1795 med Ingeborg Christophersdtr (fra Presterud i Vestby).Torbjørn og Ingeborg har 2 barn sammen i Moss: 1796 Johan Henrich (1820 gift med Katrine Olsdtr fra Moss) 1799 Johanne (d 1799)Torbjørn er nevnt i tellingen 1801 i Moss 44 år gammel, dvs født ca 1757. Når han dør i Moss 1805 oppgis han å være 47 år, dvs født ca 1758.Hvor kom Torbjørn fra? Jeg har lett i alle tilgjengelige (på nettet) kirkebøker i Østfold + Nesodden, Vestby, Ås, Høland og Enebakk blant døpte fra 1756 – 1759. Jeg finner han heller ikke som konfirmert i Moss. Det ser heller ikke ut til at det er et skifte etter han i Moss. Kan han være en sjømann fra en annen del av Norge?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hvorfor skulle Torbjørn ha kongebrev for å gifte seg?Er kongebrev en sikker indikasjon på ekteskap mellom fetter og kusine?Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

De hadde nok kongelig bevilling til vielse uten foregående lysning/trolovelse. Dette var nok mest vanlig i de høyere sosiale lag og kan vel ses på som et statussymbol. Man ser at det er en relativt stor andel som har kongebrev.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jorunn Olsen

Hei Ole BjørnNoe å fantastisk. Her sitter jeg å leiter etter de samme personene uten å finne verken Torbjørn eller Ingeborg og så løser du gåten Ingeborg for meg. Kan jeg spørre deg om hvordan du viste at hun kom fra Vestby. Er du i Slekt med Torbjørn og Ingeborg ? De er mine 3 x tipp oldeforeldre på morsiden. Mormor var født Elise Fredora Torbjørnsen i Moss i1890. MVH Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Ole BjørnSer du har Johan Henrich som gift i 1820 med Katrine Olsdatter men jeg har Henrich Torbjørsen 28 år gammel som gifter seg den 16 Februar 1824 med piken Anne Marie Jensdatter Jerndal. Jeg mener Johan Henrichsen i 1820 er feil mann men??MVH. Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Jer tror Jorunn har rett. Johan Henrichsen er nok den som konfirmeres i Moss okt. 1810 og oppgis å være 15 1/4 år og fra Paalsrød i Rygge (sønn av Hendrik Jonassen og Anne Asbjørnsdtr. på Evjeeie). Henrich Torbjørnsen 15 år konfirmeres i 1811 og oppgis å være borgersønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Jorunn og Knutså flott med flere hoder som kan finne svarene her. ;-)Mitt utgangspunkt her er dåpen til Hans Jacob i Moss 6.11. 1825. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7519&idx_id=7519&uid=ny&idx_side=-160>LenkeHer oppgis foreldrene som 'Matros Johan Henriksen og kona Katrine Olsdtr i Gubberoa'. Faddere; Anne Larsdtr, Lena Larsdtr, Maria Olsdtr, Erik Eriksen Reier, Johan Christophersen Reier, Peder Olsen og Christian Hansen i Moss.Det er vel disse to som gifter seg i Moss 3.12. 1820. Forlovere; Bjørn Olsen og Gunder Aasland. Johan er oppgitt å bo i Moss som Matros og være 24 år og Katrine 25 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjenTorbjørn Henrichsen skal ha vært høker i Moss og bodde i Møllegata, matr.nr.2. Senere endret til Henrich Gernersgate 23 i Moss. Høker er en som driver med handel i liten målestokk.Den 26/11 1796 avla Torbjørn troskap og borger eed I Moss som småhandler og vertshuusholder. Sønnen Johan Henrich Torbjørnsen fikk med kona Anne Margrete eller Marie Jensdatter Jerndal følgene barn:Theodor Henrich Torbjørnsen. Født den 22 April 1824. Christopher Torbjørnsen. Født 23/11 1826. Johanne Torbjørnsdatter. Født den 21 Mai 1829. Johan Henrich Torbjørnsen. Født den 15/1 1831. Karen Marie Torbjørnsdatter. Født 22/8 1835 og døde den 30/6 1839. Fredrich Torbjørnsen. Født den 20/5 1837. Ingen av barna hadde faddere med etternavn Henrichsen eller Torbjørnsen. Møller Henrich Torbjørnsen døde den 28(29?) Juli 1848 av Mavekreft? MVH. Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.