Gå til innhold
Arkivverket

[#55401] spm ang gården Kojan østre, gnr 132/159 på Røros ( landsognet )


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Jeg stiller dette spørsmålet om det som står på side 394 er riktige( rb 3) Jeg går ut i fra at Kasper Rasmussen er født i 1806-1890 og det står ikke noe data på hans kone Ingeborg Abrahamsdatter Sjøvoll. finnes det data på henne ? Har jeg rett i at det er Rasmus Estensen Kojan og Ane Cathrine Caspersdatter Feragen som er Kaspers foreldre. finnes det noe mere data på disse ? Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fra Hogne Holsts kirkebokavskrift: Ingeborg født 28/4, døpt 12/5-1805. Foreldre: Abraham Michelsen Sjøvold og Ingeborg Olsdatter.Sjøvold finner du i RB 3 side 327 ff.Ingeborgs foreldre i 1801:LenkeMora Ingeborg Olsdatter var datter av Ole Olsen Hougen (senere Sjøvold) og Maria Pedersdatter Dalen, gift 6/7-1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til ditt andre spørsmål:Rasmus Estensen Kojan og Anne Cathrine Caspersdatter Feragen ble gift 28/9-1806.Fødselsåret for Rasmus er i RB 3 1772. Det ble døpt en Rasmus 27/9-1772 med foreldre Esten Joensen Kojen og Inger Johannisdatter. Men jeg finner ingen av disse i Røros 1801. Enten er de 'avglemt' eller de oppholder seg et annet sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du kan like godt få resten. Det finnes ingen passende Anne Cathrine Caspersdatter i 1801 Røros!Det ble døpt en Anne Cathrine i 1781 med foreldre Caspar Jørgensen Feragen og Gjertrud Henriksdatter. Dette er sikkert hennes mor som enke i 1801:LenkeHvor var de i 1801? Kanskje i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Finnes det noe om Casper Jørgensen Feragen i Rørosboka nr 3 tro.Det er jo noe som heter Kaspergården 140/5-8 fra side 401 er temmelig vanskelig å bli klok på det som står på de sidene. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Casper Jørgensen Feragen ble begravet 6/10-1793 44 år. Han er sikkert den Casper som ble døpt 20/9-1750 med far Jørgen Caspersen (ifølge RB død før skiftet etter mora i 1792).Jørgen Caspersen Feragen ble 2/7-1750 gift med Marit Monsdatter. Hun finnes under Feragen i 1801 og er 74 år.Jørgen Caspersen var sønn av Casper Olsen Feragen, død 1763 62 år, og Marit Jørgensdatter Valset, begravet 7/10-1792 92 år. Casper Olsen og Maritte ble gift i 1724.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Er denne Marit Jørgensdatter Valsets foreldre identisk med Jørgen Larsen f 1656 og kone Anne Jonsdatter? Er dette Marits søsken? Lars Jørgensen Valset f 1678 Jon Jørgensen Valset f 1684 Henning Jørgensen Valset f 1699 Kan noen svare på dette ? Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.