Gå til innhold
Arkivverket

[#55404] Folketelling 1900 for Oslo: Gunder Marie


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Jeg er på jakt etter en Ingeborg Marie f Andersdatter, f 1847 i Våle i Vestfold. Hun skal være blitt gift og flyttet til Oslo/Kristiania.I FT 1900 finner jeg ingen slik person i Oslo, men jeg finner en Gunder !! Marie Andersen f 1847 i Seim i Jarlsberg. Nr 12686.Kan det være at den som har lest av håndskrifta ikke har klart å tyde den - derfor utropstegnene? Kan det være at det faktisk står Ingeborg Marie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De to utropstegnene skal bety at den som har skrevet inn opplysningene ikke har vært i tvil om at det står Gunder, samtidig som vedkommende observerer at dette sammenholdt med de andre opplysningene åpenbart ikke er rett.Jeg tror derfor ikke det vil hjelpe så mye å se i originalen, men kanskje var det telleren i 1900 som skrev feil. Kanskje en av de andre i huset het Gunder? Dersom alt ellers stemmer med Ingeborg Marie, er det jo fristende å tro at det likevel kan være henne, for 'Gunder Marie' heter jo damen i 1900-tellingen slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.