Gå til innhold
Arkivverket

[#55408] Kirkebok Vestby 1794 - hjelp til tyding


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud
LenkeLinken over er til en dobbeltside i kirkeboken for Vestby 1794. På venstre side, litt under midten, er det en forlovelse for:Enkemenn Anders Hansen Kroger? af Krugner Annex med Pigen Helene Therersdatter? Gallije?. Cautionister Wagmester Hans B.... Wilhelm Tostensen ..stlie af Aas SognPå høyre side litt over midten er giftemålet ført inn:Enkemand Anders Hansen Krav? af Krouger Annex med Pigen Helene Th....datter .... Gallije.Noen som kan komplettere dette?Mvh Ole Bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Tør ikke si det med sikkerhet, Ole Bjørn. Mener å huske at Galby ligger mellom Vestby kirke og Hvitsten. Du må nesten sjekke i folketellingene. Kroken er et sted i Vestby, mellom Hvitsten og Son. Kanskje er brudgommen derfra. Men jeg forundres over forbindelsen med kirke. Kan ikke huske det.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Suverent!;-)Og så lurer jeg på om det finnes en datter her som ikke står i tellingen....? Anne Helene født ca 1795.Eller kan det være 'Ellen Ericsdtr 11 år' som senere i livet oppgir 'Anders Hansen i Soon' som far?Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Paret giftet seg 1794. Det virker ikke så sannsynlig at de har en datter Anne Helene som ikke er med i tellingen, synes jeg. De fikk jo også to gutter på den tiden. Anders Hansen ser ut til å ha sin base i Kroer i Ås, både ved giftermålet og i 1801. Kan han da refereres til som 'Anders Hansen i Soon'?Hvis du ønsker, kan du jo sette inn lenke til referansen, så går det an å se på den.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heiher er siste sikre kilde mhp Anne Hellene Andersdtrs opphav (giftemål i Moss 1829): LenkeJeg jobber med å karlegge og eliminere alternativene. Alle bidrag (+ eller -) mottas med takk.;-) Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Tja, det står vel ikke at brudens far bor i Son. gjør det? Hun er født i Son, men har 'bopæl' i Moss. Har du funnet dåpen?Anders Hansen Kroers barn Gunnild til dåp 1792. Hun er nok født i ekteskap, men morens navn er ikke nevnt. Presten skriver ellers 'uekte' på andre dåp i boka. LenkeVigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heijeg har ikke funnet dåpen. Du har rett, bostedet til faren oppgis ikke i 1829. Men det står tydelig at hun er født i Son. Jeg øynet en mulighet når jeg fant Anders Hansens giftemål med Helene Thorersdtr i Son. Anders Hansen Kroer begraves 20.10. 1805, 51 år gammel i Ås.Ser at det er en annen Anders Hansen som er nevnt i Son i denne perioden. Han begraver sin sønn Hans i desember 1794 og døper sønnen Hans i november 1795. Kona Lisbet Henriksdtr introduseres i 1796. Iflg tellingen 1801 har dette paret heller ikke noen datter Anne Hellene (eller lignende).Videre er det ei Hellene Andersdtr af Son som konfirmeres i 1811. Jeg antar dette er datteren til Anders Haagensen som har Helene til dåpen.Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Som nevnt peker opphavet ved giftemålet i Moss i 1829 mot Son som fødested.Det er vel da rimelig å anta at dette er innflytting til Moss i 1818 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7519&idx_id=7519&uid=ny&idx_side=-262>Lenke og dette utflytting fra Son i 1818 Lenke . Hun kalles her Hellene Andersdatter, 23 år og tjenestepige.Den eneste Helene Andersdtr som konfirmeres i Son er som Helene Andersdtr er 14.6. 1811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hallo igjen! Ved flytting måtte de jo ha med attester fra presten, med dåps - og konfirmasjonsdata. Så alderen her tror jeg i alle fall må være nøyaktig. Det vil si at hun er født 1795. Det ser ut som dette er rette flyttekandidat for alderen ved vielsen stemmer godt. Men hvem som er faren, tør jeg ikke si. Ved vielsen bruker hun Anne foran, men dette har vi ikke sett i noen av de andre kildene. Selv om hun er født i Son, og flytter derfra 1818, kan du ikke se bort fra at hun kan være annensteds i 1801. Hvor mange Helene Andersdtr har du i Son i 1795?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei igjenAnne Hellene bruker begge nevn ved 2 av 3 barnedåper. 1 av 3 bruker hun kun Helene. Ved konfirmasjonen til 1 av barna brukes også kun Helene.Det er mulig jeg har funnet begravelsen hennes i Moss i 1750: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7515&idx_id=7515&uid=ny&idx_side=-279>Lenke Hun var gift med Erik Petersen som døde i 1836. Det er skifte etter henne: http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspx Hvor finner jeg dette skiftet komplett?Jeg har funnet følgende 'dåpskandidater' i Vestby: Oktober 1794 Johanne Helene, datter av Anders Kinslies LenkeFebruar 1795 Helene, datter av Anders Haagensen LenkeAugust 1796 Helene, Wagtmester Berg (kjenner ikke hans fornavn) gm Maria Anonsdtr Kfr forlover i opprinnelig forespørsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg kommer ikke inn på kirkebøkene nå. Skifter er filmet og finnes på Riksarkivets filmrom. Jeg tror du kan bestille dem til et bibliotek som har filmapparat. Kan du gi opplysninger om hvilken skifteprotokoll du fant henne i? Jeg fant henne ikke i Moss 1850.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei, jeg har sett på kandidatene og har noen kommentarer.1. Anders Kindslis Johanne Helene, okt 1794: Det er usikkert om dåpen skjedde i Son ): Såner kirke. I folketellingen ligger Kjensli til Vestby sogn. Jeg er ikke sikker på om familien bor i Vestby 1801, men det kan være [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=f10211&gardpostnr=45&personpostnr=558&merk=558#ovre>Lenke Det jeg liker med denne er at hun har Johanne i tillegg som kan brukes som Anne når hun vil, men som sammen med Helene er så tungt at hun som oftest hopper over første navnet. 2. Anders Haagensens Helene feb 1795 har fordelen med at det står at hun er døpt i Såner - af Sogn. Farens patronym stemmer ikke helt med oppl. i vielsen. Det gjør ikke kandidat 1 heller. 1801 Lenke Her har Helene en søster Anne.3. Vagtmester over dragonene HANS Bergs datter Helene aug 1796. Iflg fadderne og folketellingen ser det ut til å skje i Vestby sogn. FT-1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Vigdismange takk for at du har brukt tid på dette! Det er alltid nyttig med mer enn et hode i denne 'bransjen'.Jeg er nok tilbake til rute 1 igjen... Anne Hellene kom nok fra Son i 1818 og var kanskje konfirmert der i 1811. Jeg tror nok hun ikke er døpt i Son, men flyttet dit før 1814 (ikke notert som innflyttet, hvis da ikke Helene Andersdtr, 32 år, som flytter inn til Son fra Ås i 1814 er skrevet med feil alder)Takk så langt.Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er jo spennende med slike oppgaver :-) I og med at hun bruker to fornavn er det vel nødvendig å lete etter et dåpsbarn med begge navnene. Lykke til!Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er jo verdt et forsøk om skifteforretningen etter Helene Petersen i Moss, kan gi opplysninger om alder og annet. Det er jo først og fremst boet og arvingene som er nevnt i skiftene, men du kan jo være heldig å finne noe om hennes fortid. Det får vi håpe!Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Det er Anne Hellene Andersdtr det er skifte etter 5.3. 1850 i Moss. Barna hennes nevnes i skiftet. Men jeg fant ikke noe som sier noe om hennes opphav. Hun oppgis å være 55 år, noe som stemmer godt med alderen som oppgis ved giftemålet i 1829. Mao er hun født 1795.Jeg sjekket også skiftet etter mannen hennes i Moss 1836. Her omtales hun som 'Hellene Andersdtr'. Hun signerer selv skifteprotokollen. Kfr bilde.Opphavet hennes er fortsatt en gåte.... Men det er vel meningen å ha et knippe slike gåter i denne hobbyen.;-) Ole Bjørn

bilete4049.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Jeg prøver meg med følgende hypotese:Ved giftemålet i Moss 1829 Lenke skrev presten feil i kirkeboken. Brudgommens far het 'Petter Hansen' og brudens far er skrevet inn som 'Anders Hansen'. Hva om presten her var litt rask og kopierte patronymikon til brudgommens far? Kanskje han skulle ha skrevet 'Anders Haagensen'? Anders Haagensen er et av alternativene nevnt over (15) og (18). Han var gift med Grethe (Maria) Andersdtr.Hva er det som støtter en slik hypotese?1) (Anne) Hellene Andersdtr og Erik Pettersen hadde en datter kalt 'Anne Grethe', mao oppkalling.2) Anders Haagensen hadde en datter kalt Anne Helene på 14 år i skiftet i 9.1. 1810 (som er kalt Helene i 1801 og ved dåpen)3) Alle spor indikerer at Hellene Andersdtr kom fra Son og var født 1795.4) Jeg har ikke funnet noen passende i omkringliggende sogn.Til info. Det er skifte etter både Anders Haagensen og Grete Andersdtr 1.9. 1810. De etterlater seg barna Anne Christine 16, Anne Helene 14 og Andreas 12. (Kilde: skiftekort på Statsarkivet i Oslo);-) Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Så flott at du fant skiftene så raskt, Ole Bjørn! Jeg må kort og godt si at indisiene du har funnet er gode.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.