Gå til innhold
Arkivverket

[#55418] Svensk Genline, har noen tilgang?


Gjest Nina Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Karlsen

Stina Marie Andreasdtr ble født 31/12-1843 i Arvika. Stina fikk en datter, Erika Karlsdtr, i Lungsund eller Långserud forsamling (opplysn. ved konfirmasjon i Løken, Høland 1897) Värmland, Sverige 25. sept. 1882. Faren var ungkar Karl Nilsson fra Torp, korporal i Fredrikstad. Stina og datteren flyttet til Norge før 1890. Ønsker å verifisere disse opplysninger i svenske kilder, om mulig identifisere Erika (Rikka) sine foreldres opphav. Takknemlig for all hjelp!-og Godt nytt år til alle! mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei og Godt Nytt År!Jeg har tilgang til Genline, men desverre finner jeg ikke fødte i Långserud, Värmland for 1882.Den eneste muligheten er å se på Husförhörslängdenen men disse er 'sortert' etter bosted, så uten flere opplysninger enn Långserud er det som og lete etter den berømmelige nåla.Har du flere opplysninger så skal jeg gjerne prøve og lete for deg.Jeg har også sett etter Stina Maries fødsel i Arvika, men fant ingen som passet. Navnet kan muligens ha vært Stina Maja, jeg tror navnet ofte ble endret til Maria(e) når de kom til Norge.Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei NinaEr du sikker på at du har rett f.år og sted på Erikas mor Stina Maria Andreasdotter ?Har funnet Erika som født i Långserud den 25/9-1882, uægte født. Far er ikke oppgitt, men som moder er: pigan Stina Maja Andreasdotter. Faddere. Anders August Sund och hans hustru Agneta Johansdotter ärtwiken.Det er når jeg ser på emibas jeg tror jeg har funnet info om hennes mor. Der er flg utflyttet fra Långserud.Post 804498Andersdotter, Stina Maja Piga (ogift kvinna)f. 31/12 1844 i Långserud, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 10/1 1871 från Ärtviken, Långserud, Värmlands län (Värmland) till Fredrikstad, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 537Emibas emigrationsakt: Långserud S 1871 031Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeSom du ser reiste hun alene. Har ikke gjenfunnet henne i det aktuelle husforhør, så vet enda ikke hva som står der.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Kjære Anne Lene, visst må du ha funnet de rette! Fødselsdata for Stina Maja har variert, mellomnavn likeså, akkurat som Else antyder. Kan det være hennes foreldre som står som faddere, mon tro? Det var fint å få en geografisk tilknytning, altså Ärtviken, Långserud. Tusen takk for flott nyttårsgave!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

De kan ikke være Stina Majas foreldre. Anders er født i 1854 og Agneta i 1853.Anders far heter Johannes. Så trolig ikke bror heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Jeg har funnet Stina Maja's dåp: Født 31.12.1844. døpt 01.01.1845. Foreldre: Andreas Hanson og Lisa Nilsdotter.I husförhörslängden 1841 - 1845 finner jeg:Torpare Andreas Hanson født 07.08.1819 Lånserud, hustru Lisa Nilsdotter født 13.03.1816 Sillerud Dtr. Maja Stina født 30.05.1842? død 29.09.1843 Dtr. Stina Maja født 31.12.1844I senere husförhörslängder finner jeg følgende barn: Carolina født 26.11.1846 Carl født 19.09.184 Gustafva født 04.06.1852 Anna født 14.08.1855 - død 22.03.1856? Clara født 26.01.1857.Stina Maria flyttet til Ytre/Østre Lofterud i 1860. Her finner jeg henne som ansatt (sansynligvis) hos Eg. Anders Jønson og hustru Anna Lisa Olsdotter.Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Klara gifter seg med Anders Gustaf Nilsson f 1858. Barn er Amanda f 1884, Ferdinand f 1886 og Augusta f 1889 i Stora Kil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Har funnet dåpen til Stina Majas' foreldre:Anders (Andreas) født 7. aug. 1819 i Ertviken, Långserud:Far Hans Christoferson, mor Stina Nilsdotter.Lisa født 13. mars 1816 i Sillerud:Far Nils Nilsson, mor Stina Danielsdotter.Mvh. Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Nå ble jeg imponert, altså. Utrolig hva det går an å finne, tusen takk til alle! Ungkar Karl Nilsson fra Torp er det vel lite håp om å finne? Kan det tenkes at der finnes soldatrulle over svensker i Fredrikstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ulrica Abrahamsson

Hej. Har letat i Centrala Soldatregistret i Sverige och hittat en Karl Nilsson som det skulle kunna vara. Han blev soldat i Värmland 1883 men tyvärr står det inte var han är född eller familjeförhållanden. Det finns dock en mailadress som du kan prova. Det brukar kosta 20:- för att få en soldatakt utskriven.MVH UlricaAktnummer: FÄ-01-0050-1883Nilsson, Karl Född: 1865-11-06 Regemente: Värmlands fältjägare Kompani: Liv kompanietAnsvarigt register: Kontakta ansvarigt register genom att klicka på e-postadressen eller skriv ut den här sidan och skicka den som brev till adressen nedan. E-post: varmlandsarkiv@regionvarmland.se Adress: SOLDATREGISTRET VÄRMLAND Värmlandsarkiv Box 475 651 11 KARLSTAD Telefon: 054-61 77 37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nina Karlsen

Takk Ulrica, for dette tipset. 'Vår' Karl må vel ha blitt soldat før 1883, han var jo stasjonert i Fredrikstad der Stina Kaja bodde i 1882, om vi skal stole på kirkeboka for Løken. Denne var jo og litt i yngste laget til å få barn med ei dame på 39 år. Vet ikke om farskapet ble erkjent, heller. Men en henvendelse til arkivet skal jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.