Gå til innhold
Arkivverket

[#55419] Anna Sohie Hansdtr., født 1811 i Helleland, Rogaland


Gjest Olav Blikberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Blikberg

Eg er på jakt etter forfedrane. I ”Bokn: Gard og ætt” bind 1, side118 under garden Øvrabø på Bokn finn vi at Anna Sophie Hansdotter, født 1811 i Helleland var gift med Ola Johannesson, født ca 1802 i Helleland pgj., Øvrabø, bruk 8, huslyd 9,3. Born: 1. Johannes, født 1833, neste brukar 2. Mette, født 1835, Tre, Øvrabø, husmannspl. u.jord 2, huslyd 1 3. Hans, født 1839, Øvrabø, Andre 1 4. Ola Andreas, født 1844, Stavanger 5. Barbro Soghie, født 1847, Stavanger [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1704&idx_id=1704&uid=ny&idx_side=-7>Lenke nr 11 (Her er ein av fadrane Mette Hansdtr. Hage. Kanskje ei søster til Anna Sophie?) 6. Marta Bergitte, født 1850, Stavanger Lenke nr 18.Her er familien i FK 1865: LenkeSonen Hans, født 1839, vart gift med Gunnhild Eline Johansdtr., født 1841. Denne Gunnhild er eg også på jakt etter, men det er vanskeleg å finne opphavet hennar. Ved FK1900 var fødestaden oppgjeve til Berkrem: LenkeI 1866 fekk Hans og Gunnhild Eline barnet Olava Sofia Lenke Her ser det ut som mora sitt namn er skrive slik: Gunile Eline Jonasdat. I 1879 fekk dei Josfine Ragnhild Lenke Her ser det ut som mora sitt namn er skrive slik: Gunhild Elene Jonasdtr. 1871 fekk Hans og Gunnhild Eline barnet Olava Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Blikberg

Under rettingar til Bokn bd. 1 har eg no funne at Anna Sophie Hansdtr er født på Sævik, Huslyd 19g, Åkra på Karmøy. Er det nokon som kan slå opp i 'Bygdebok for Karmøy' for å finna opplysningar om foreldra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Anna Sofie er datter av Hans Torbjørnson f.ca 1766, d.1840 og Barbro Olsdtr. f.ca 1772, d.1841 på Sævik. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldra til Babro er Ole Asgoutson f.1736 på Våga i Fosen, Avaldsnes d.1799 g.m Anna Mettine Ahasverusdtr. f.ca 1732, d.1784 Foreldra til Mette er Salomon Ahasverus Ahasverusson dit la Rochie f.ca 1695, d.1742 som er sønn av Ahasverus de Creque dit la Rochie og Anna Knutsdtr. Urne. På farsida var han av fransk adelsslekt. Forelda bodde på Kvitsøy da han ble døpt. Salomon var gift med Mette Andersdtr. f.1742, datter av Anders Tomasson og Margrete Olsdtr. på Stangaland i Avaldsnes. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldra til Ole Asgautson er Asgaut Torgilson f.1700, d.1737 sønn til Torgils og kari på Austre Bjerga på Sjernarøy. I 1735 g.m Eli Knutsdtr. f.ca 1697, d 1763, datter til Knut og Malene på Tuastad i Avaldsnes. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldra til Eli er Knut Toreson f ca 1660, d 1726 sønn til Tore Knutson f.ca 1632 og (Eli?) Johannesdtr. g.m Malene Østensdtr. f.ca 1672, d. 1762 datter til Østen og Sofie på Fosen i Avaldsnes. Foreldre til (Eli) er Johannes Knutson på Øvra Haugo i Torvastad og hun var enke etter Rasmus Hanson på Bø i Torvastad. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Johannes Knutson Øvra Haugo f.fra ca 1585 til 1590 var gift med Herborg Madsdtr.Sveio død før 1672 Herborg var datter av Mads Jonson Sveio f.ca 1538 død før 1609 og Adelus Torsteinsdtr. Børøy, Moster f.ca 1542, død etter 1620. Far til Mads Jonson er Jon Gauteson Valo f.ca 1526, d.ca 1575 og Elin Eriksdtr. Orm f.ca 1539 gr.l 17.2.1609 på Kjærland i Kvinnherad. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Blikberg

Tusen takk! Dette var veldig flott å få greie på. Er det noko som har greie på om det er mulig å finne opplysningar om franske adelsslekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Far til Tore Knutson f. ca 1632 er Knut Trulson, sønn til Truls og Astrid på Myklabust i Avaldsnes. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Blikberg

Tusen takk Johan Arthur! Kan du berre sjå litt nærmare på fødselsåra for Jon Gauteson Valo og Elin Eriksdtr. Orm? Årstala er litt urimelege dersom dei er foreldre til Mads Jonson f. ca 1538. Er det 'Bygdebok for Karmøy' som er kjelda di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Husker ikke helt hvor disse årstallene kom fra, men i Sveio bygdebok står det om Jon Gauteson at året han var født er ukjent og at han døde før 1578. Om Elin står det at hun var død ca 1609. Sønnen Mads er også død før 1609. Jeg kan sende deg en del ekstra opplysninger om disse slektene hvis du skulle ha bruk for det. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, det ble holdt skifte etter Elin den 16. febr. 1609. Ellers så er det vanskelig med årstall i denne familie-historien.Mads hadde 4 eller 5 barn som har stor etterslekt i denne delen av landet. (Nils, Erik og Herborg er blant mine aner).a) Nils, født 1596, gift med en Olavsdtr. Sæbø, og flyttet til Sæbø, Torvastadb) Erik Bua, født ca. 1563, gift med Ingeleiv, død før 1601 (Trolig sønn av Mads, men moren må være en annen kvinne da Alis var født omkr. 1565)c) Magdalene, gift med Knut Holst, på Høiland, Stordd) Herborg, død 1670, gift med Johannes Knutson, Øvre Hauge, Torvastade) Anna, gift med Baard Aslakson Oa, men bosatt i Sveio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Blikberg

Takk skal de ha begge to. Eg kan heller koma tilbake dersom eg treng meir info.Er det nokon som har opplysningar om foreldre til Gunnhild Eline Johansdtr. (Jonasdtr.)? (Sjå mitt innlegg nr 1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Litt merkelig at Gunhild Helene ikke er å finne. De ble gift 1863 og det finner jeg heller ikke i noen kirkebok(unntatt en merknad om dette ved en av dåpene) og de burde være å finne i FT 1865. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, det var flotte slekts-sider. Men skal vi finne hennes foreldre må vi ha noen referanser (kirkebøker, folketellinger, skifter, bygdebøker, etc) å bygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kan f. eks. ikke se at hun er konfirmert i Bjerkreim (Helleland) i det aktuelle tidsrommet. Så kansje de var flyttet til et annet sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.