Gå til innhold
Arkivverket

[#55420] Gunnild Olsd. HAATVEDT f. 1812 Sauherad, hvor er dåpen?


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Jeg søker etter fødsel/dåp til Gunnild Olsdatter HAATVEDT. Hun giftet seg 3. juni 1830 i Saude kirke med Hans Halvorsen AKKERHOUGEN, 26 år, mens hun selv var 18 år. I kirkeboken står det at hun er født og oppvokst på Håtveit, med far Ole Aug. Haatvedt, se [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5982&idx_id=5982&uid=ny&idx_side=-227>Lenke. Ole Ougensen HAATVED giftet seg med Helge/Helje Thorsdatter SØEGAARD i 1807.Både alderen ved giftermålet og i FT 1865 Lenke tilsier at Gunnild Olsdatter er født i 1812/1813.I kirkeboka finner jeg en fødsel med hennes foreldre med dåp 10 jan 1813, men datteren døpes Kari(!) LenkeBortsett fra henne, har jeg funnet at de samme foreldrene fikk datteren Tone i 1809, begraver en sønn Ougen i 1811, og får en sønn Ougen i 1815. Den begravede sønnen Ougen har en alder som jeg ikke klarer å tyde, det kan være 12 måneder, 12 uker, 12 dager eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heidu finner Gunhilds konfirmasjon i Nesherad her i 1826: LenkeDet er nok 2 som heter Ole Augunson Håtveit 'her' i denne perioden. Den du leter etter er gift med Gunvor Johannesdatter. De hadde Gunhild til dåpen i Bø, iflg konfirmasjonsprotokollen.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Fantastisk! Tusen takk for hjelpen. Jeg burde tenkt på at jeg skulle sjekket konfirmasjonen før jeg ga opp og ga spørsmålet til 'orakelet' Digitalarkivets forum.Håtveit ser ut til å ligge omtrent midt mellom Akkerhaugen og Bø. Er det noe annet enn geografien her som tilsier dåp i Bø og ikke i Sauherad kirke?Klarer du/noen også å tyde hva som står om Gunnils kunnskaper i konfirmasjonsinnførselen?Takk igjen. Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, der spurte jeg før jeg hadde tenkt meg om igjen... Ved dåpen Lenke er faren oppført som Ole Ougensen Folkestad, som er en gård rett i utkanten av Bø. Så der er forklaringen.Takk for hjelpen igjen, Ole Bjørn.God nytt år. Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.