Gå til innhold
Arkivverket

[#55422] Lars Olson Bostad, tømmermann i Trondheim 1820-åri - kona Olava - kven var dei?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Lars Olson Bostad og kona Olava Olsdotter budde i Trondheim i 1820-åri der Lars var tømmermann. FamilySearch syner tre born:* Karen Larsdotter Bostad, fødd Trondheim 20.11.1819* John Larsson Bostad, fødd Trondheim 27.3.1825* Johan Peter Larsson Bostad, fødd Trondheim 11.9.1828Eg freister identifisera dei to foreldri, Lars Olson Bostad og Olava Olsdotter. Bostad-namnet KAN tyda på Klæbu, men eg er for dårleg kjend i landsdelen til å seia noko meir sikkert.Er det nokon med lokal kunnskap i Sør-Trøndelag som kan hjelpa meg finna ut kvar Lars og Olava kom ifrå?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Gården Bostad ligger i Klæbu,Sør Trøndelag.Har ikke lett etter personene,men kanskje dette er en ledetråd for å komme videre?LenkeMvh Ann-Mary Engum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kirsti Rye

Hei.Har du kommet noe nærmere en løsning på å identifisere Lars og Olava? Kan hende bringer jeg mer forvirring enn en løsning, men det er Bostad i Strinda også. Karen er døpt i Strinda Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A03 (1818-1850), Fødte og døpte 1819-1820, side 1.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16282&idx_id=16282&uid=ny&idx_side=-3>Lenke , og kanskje en av foreldrene kommer derfra?Her er Boestad i 1801. Lenke Paret Ole og Siri får en sønn Lars i 1783 Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Malvik i Strinda, Ministerialbok nr. 606A02 /2 (1781-1817), Kronologisk liste 1784, side 209-210.Permanent sidelenke: Lenke, og kan være en kandidat.(3 dåp på høyre side) I 1801 kan dette være Lars og søsteren Brynhild som tjenere på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Ann-Mary og Kirsti for dei siste to innleggi.Eg har òg vore heller ''skeptisk'' til Klæbu som opphavsstad for Lars Olson Bostad, og når d Kirsti òg finn ein Lars Olson fødd på Bostad i Strinda, trur eg dette er ein mykje betre ''kandidat'' til ''vår'' Lars. Tenk om me då i tillegg hadde greidd å identifisera kona Olava...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Lars og Olava fikk en sønn Ole, døpt 1 jan 1817Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A02 (1798-1817), Kronologisk liste 1817, side 226-227. Permanent sidelenke: LenkeDette skulle vel tyde på at Bostad i Strinda kan være rett. Og kanskje kan fadderne gi noen spor her?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei! Bostad tilhører Malvik i Strinda sogn. På Digitalarkivet under Sør-Trønelag fylke, Strinda, år 1900 finnes Døypte i Malvik i Strinda 1727-1910. Ved søk på gard byrjar på Bo og barnets navn finner du også Lars: 1783 Dom. 23 a Trin. d. 23 Novembr. Lars, E, M, Ole Larsøn Bostad Trøen Kon. Siri Larsd. 0 2 for Strinda Sogneprestembete.Ved videre søk kan en sikkert finne søsken av Lars og se om han har en bror ved navn Christen, som nevnes som fadder til Lars og Olavas sønn Ole.Udleeren, som en av faddrene kom fra, lå den gang på Strinda, nå Trondheim.Mvh. Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Min veiledning på søking ble litt feil. Jeg mente søk på far bustad, byrjar på Bo, videre på namn: Lars.Mvh. Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Under Bostadtrø i Malvikboka 1B er ikke den Lars som er født i 1883 nevnt. ::: Men det er ikke helt uvanlig.Under Bostadtrø s. 180 står: Ole Larssen Wæresmark gift med Siri Larsdatter Hommelvikbru, født 1752 (se plassen Hommelvik-Brua i bygdebok for Hommelvik), var husmnnsfolk her fra 1774/75. I 1777 står de oppført med navnet Bostadtrøen.5 barn: Lars f. 1774, Ole f. 1777, Christen f. 1780, Jodda f. 1786, Christen f. 1791. Hvis det er rett familie står det noe mer om disse barna her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Da er antakelig dette Olavas foreldre, 12 juli 1771, Ole Pettersen og Karen Simonsdatter Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lade i Strinda, Ministerialbok nr. 606A01 /1 (1727-1780), Kronologisk liste 1771, side 400-401.Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Kirsti, Randi og Ingebjørg for fleire kjempefine innlegg frå i ettermiddag! Dette kallar eg skikkeleg ''teamwork'', og so vidt eg kan skjønna, er heile problemet med opphavet til denne ætti no løyst! Det er heilt utruleg kva resultat som kan komma ut av eit ''vonlaust'' problem!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Dagfinn Eide

Hei: Lars E. Øyane Jeg søker også etter yterligere Info om Lars O. Bostad. Vi har skrevet ferdig ei slektsbok som staret med John Larsen Bostad f 1824 i trondhjem d 28. febr. 1914 Stokksund. Vi har oppgitt også en søster: Karen Larsdatter Bostad f 1820 i Strinda, kommer fra Ihlen i Leistadhaug Hun hadde en datter som hun kalte Olava. (som sin mor??)Jeg skulle gjerne komme i kontakt med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.