Gå til innhold
Arkivverket

[#55429] Bierck i Drøbak


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiVet noen om det finnes et sted/gård i Drøbak som heter/het Bierk?Har en ane som heter Haagen Haagensen Bierck (f.1774), som fødte en datter Olianna, i Drøbak i 1806. Han kommer opprinnelig fra gården Biertnes i Hof. Haagen var gift med Kirstine Nilsdatter (f.ca.1768). Det er mulig at det er hun som kommer fra Drøbak. Har ikke funnet ut hvor de giftet seg. De hadde også en sønn Martin, født ca. 1804, men vet ikke hvor han er født. Senere 4 barn til. De flyttet ca. 1807 til Hof, Solør, hvor Haagen kjøpte en del av Nordre Bjertnes. Familien flyttet senere (før 1814)til Romedal, Hedmark.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i allefall dåpen til Olianna – skannet kirkebok for Ås (s. 345, nr. 60) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061026030355.jpg>LenkeSer så i kirkeboka for Ås at en Haagen Hansen (det synes å stå Hansen) Bierk og Kirstine Nilsdatter har en datter Martine til dåpen i Drøbak den 9.10.1803 (se høyre side, innførsel nr. 3 ovenfra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Hjertelig takk! Da fant du ut at Martin, egentlig var Martine. Flott, for da fant jeg ut at hun døde i 1808 i Hof.Men fortsatt lurer jeg på Bierk, om det er et sted i Drøbak. Og hvor er Kirsti (Kirstine) født?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei.Ja, den gården kan det være, selv om jeg ikke finner 'mine' der. De kan ha flyttet dit senere. Takk skal du ha.Det er et av problemene også, at jeg ikke finner verken Haagen Haagensen Bierk eller Kirstine Nielsdatter i noen 1801 telling.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Mulig det er forbindelse med disse Bierch i Drøbak:LenkeTror ikke de har noe med gården Bjerke å gjøre, Bierch ser ut til å være et slektsnavn, de er i alle fall ikke nevnt på noen av Bjerkegådene i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei.Dette var spennende! Takk skal du ha! Jeg har ikke tenkt på den måten å søke på (Har bare søkt på Bierch som gård), men etter å bli satt på sporet, fant jeg flere Biercher i landet, angivelig som slektsnavn.Vet noen noe om disse Bierch-ene?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Kan din Hagen ha bodd på/vært i tjeneste på Bierche søndre eller nordre i Hoff??Hvis det er hans foreldre som bor på Biertnes nordre i 1801; -Hagen AMundsen (65) og Olea Halvorsd (65) kan jo Anne AMundsd (80) på Bierche søndre i 1801 være en slektning.Lykke til videre..teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, enken i Drøbak i innlegg 6 har to barn, Severine (9) og Gustavus (6). I kirkeboka for Ås som i den perioden dekker Drøbak finnes dåpen for ei Severine i 1792, oppgitt far er en Poul Bierche i Drøbak (presten førte på den tiden kun faren og faddere).Der er også en Gustavus døpt 1796, oppgitt far er Anders Gustavus Lehman, han var såvidt jeg kan huske kjøpmann i Drøbak.Morens navn ved de to dåpene er ikke oppgitt, men samtidig er det kun de to barna som blir døpt i det området med de navnene i tiden rundt årstallene de må ha blitt døpt.De to barnas mor er i 1801 gårdeier og driver handel i Drøbak, Det kan se ut som hun var gift med en Poul Bierch(e) i 1792 og at hun i 1795 får sønnen Gustavus med kjøpmannen Lehman.Er det umulig at den Anne Kristine Bierch som er i Drøbak i 1801 er den personen du leter etter, og at hun har giftet seg med Hågen etter 1801 som enke?Kirkeboksidene var så trege i går så jeg har ikke lagt inn lenker, og har kun sett etter dåpen til de to barna, jeg har ikke lett etter begravelsen til Poul Bierch eller sjekket hvem Lehman var gift med (har en mistanke om at Gustavus var uekte selv om det ikke er oppgitt i kirkeboka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiTusen takk for svar.Tom Erik: Ja, dette er hans foreldre på gården Biertnes. Han kan godt ha jobbet på gården Bierche, og jeg skal forsøke å finne ut om Anne Amundsdatter er en slektning. Jeg synes egentlig det er rart at han ikke navngir seg for Bjertnes, som er en gård han har eid, men holder fast på Bierck. Har på følelsen at han synes dette navnet er gjevere, og at det kan ha kommet fra Kirstine. (Men hvem vet.)Espen: Et spennende spor. Men Kirstine fødte siste sønn Hans 30 okt. 1816 i Romedal. Så hvis hun er 43 år, som det står i 1801-telling for Drøbak, blir vel Kirstine ca. 59 år i 1816. Kirstine døde 13 jan. 1824 i Romedal, og er der oppgitt å være 56 år og en fattig enke etter sadelmaker Bierck. i Romedal bygdebok under Løvlieie, står det at de har eid nettopp Bjertnes i Hoff (Bind 3 s.624), men ikke noe mer om Bierck.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Ok, ser at en av Martines faddere i 1803 var en Kristian Hansen Grisebu. Grisebu er på Nesodden nord for Drøbak, og var utskipningsted for bøndene i området der det ble drevet handel og gjestgiveri m.m.Denne Kristian Hansen er andre steder nevnt som Kristian Hansen Grisebubråten, trolig en plass under Grisebu.Det var mye kontakt mellom Grisebu, Drøbak og gårdene Hallangen og Digerud. Grunnen til at jeg nevner det er at i 1798 ble det i Drøbak døpt et uekte barn fra plassen Pollen (Hallangspollen)under søndre Hallangen. En av fadderne var en Kristine Nilsdatter, og dette er det eneste opplysningen jeg har registrert om henne i kirkebøkene for Ås og Nesodden rundt 1800.Har ikke prøvd å finne ut noe mer om henne da det kun er hennes navn og bosted ved denne dåpen å gå på, men det kan muligens vær av interesse for deg?Dåp nr.32: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiOg takk igjen! Alle små spor som kan oppklare denne saken, er velkomne.Jeg har lett etter viede, igjen, fra 1792 til 1804 i Hoff, men ikke funnet at de ble viet der. Har ikke funnet dem i Aas/Drøbak heller.Jeg begynner å tro at Kirstine er ifra Drøbak. Kanskje kan det være enken, og at det bare er satt feil alder i folketelling 1801?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..I 1801 finner vi en Christine Nielsd 30 som innerst på Glosli i Frogn. Hun er gift med Johannes Berthelsen, men han kan jo ha gått bort slik at hun giftet seg igjen med din Hagen.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

I Frogn bygdebokverk bind 2 er det nevnt en kjøpmann i Drøbak, Arne Colbjørnsen, som hadde sin bakgrunn i bondesamfunnet og var fra Solør. Kanskje en tilfeldighet men nevner det alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk for det dere gjør for meg.Den Christine du fant, Tom, er iallefall i riktig alder. Så jeg får prøve å forfølge det sporet også.Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei igjen,Den Kristine som Tom fant på strandstedet Gylte under Glosli er nok den samme Kristine som var fadder i 1798 og da bosatt på en plass under S. Hallangen.Jeg fant noen kirkelige hendelser notert på ektemannen Johannes Bertelsen, har ikke hatt tid til å lage lenker så du får ta det som det er.Johannes Bertelsen og Kristine Nilsdatter ble gift i Frogn kirke våren 1789, bosted ikke oppgitt.Johannes Bertelsen har sønnen Nils til dåp i Nesodden kirke i Januar 1791, bosted er Møkkerudeie, en plass under gården som i dag heter Myklerud sør på Nesodden, nabogården til Grisebu.Johannes Bertelsen har sønnen Kristian til dåp 1793 i Frogn, bosted er Knardaleie, Knardal ligger ved Bunnefjorden øst i Frogn. Trolig var plassen Knardalstrand.Johannes Bertelsen har sønnen Engebret til dåp i 1796, bosted er S. Hallangseie i Frogn.Kristine Nilsdatter er fadder i en dåp 1798, bosted S. Hallangseie (nevnt lenger opp i tråden).1801 er de bosatt på Gylte under Glosli, som Tom har funnet. Etter 1801 vet jeg ikke mer om disse,men har ikke sjekket dødsfall, om barna var døde før 1801 eller bodde andre steder har jeg heller ikke sjekket.Nå ser det ut som om Johannes og Kristine tilhørte husmann/strandsitter/arbeiderklassen ved sjøen, tviler litt på at hun er den rette, men aldri si aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiOg hjertelig takk!Dessverre har jeg funnet Kristine Nilsdatter i dødsfallregisteret 10 mai 1804, 38 år gammel. Hun bor på Gylte.Så desverre kan det ikke være henne.Jeg stusser også på navnet Bierch som de navngir seg med. De må jo ha en eller annen tilknytning til det navnet/stedet.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Da er jo Anne Kirstine Bierch i Drøbak 1801 desto mer interessant. Hun befant seg i et høyere sosialt lag som gårdeier og drev handel i Drøbak, men rundt 1800 og framover ble det dårligere tider med konkurser m.m., det var også klasseforskjeller innen handels og kjøpmannstanden.Vielsene kan vel gi noe svar på hvem hun var. Hun kan godt ha blitt viet i Xiania eller hvor som helst ellers, avstander var ikke noe problem i og med at kjøpmannskapet og handelen var basert på skipsfart og båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei igjen!Jeg har funnet vielsen av Poul Bierch og Anne Christine Bruun; Drøbak de 21 desember 1787. Forlovere: Hendrick Samuelsen og Erich Hansen.Men tror du 'min' Haagen kan ha giftet seg så fint da? Dette må jo ha vært langt under hennes stand?Og en annen sak, hva med barna, Severine og Gustavus?Interessant er det i allefall, selv om disse ikke er mine aner. Det med Lehman var litt spesielt. Kunne ikke finne noen vielse der, men som du sier så kan jo vielsen ha vært i Christiania eller et annet sted. Finner ikke Poul Birch sin død heller. Men skal lete videre.Og hvem vet. Kanskje er det litt 'Romeo og julie' her.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg har tenkt litt på noe av det samme som du lurer på, Anne Karin. I forbindelse med min leting etter medlemmer av Steen-familien i Larvik, lette også jeg etter en gård eller et sted som kunne vært opphav til navnet. Men det fant jeg aldri. Tilsynelatende begynte en søskenflokk 'plutselig' å bruke Steen som slektsnavn. Jeg kom til at det nok var hentet fra noe, men at det godt kunne være et generelt 'ord' de tok. Sten og bjørk og dal og andre sånne ord kunne kanskje inspirere til slektsnavn.Jeg fant her Lenke i en NOU om navneloven (avsnitt 4.1.1.1.1) noe som gir støtte for en slik fortolkning. Så kanskje er Bierck et slikt 'påhitt' som ga familien en aura av noe 'finere', når de var handelsfolk og ikke hadde noe gårdsnavn å hente slektsnavn fra?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

En annen ting er at opprinnelsen til gårdsnavnet Bjertnes er sagt å være Bjørkeneset, ifølge O.Rygh 'Norske Gaardnavne'. Om gården Bjertnes i Hoff skriver han i b.4, s.68 '115. Bjertnes. Udt. bjæ2£tnes. -- Biertnes 1723 (laa da under Balleshol i Nes). Vel her som andensteds opr. Bjarknes, Birkeneset, af Trænavnet bjørk og nes, med Overgang fra kn til tn, som vanligt efter r og l. Jfr. t. Ex. Bd. II S. 98.'Så der ligger det vel også en mulig forklaring.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

(19), forloveren Henrik Samuelsen kan være et spor, i bind 2 av Frogn bygdebokverk er noen kapitler viet handelen i Drøbak.Samuelsenfamilien var en av de rike kondisjonerte handelsfolkene og det var der inngifte med familien til kjøpmannen Arne Colbjørnsen som opprinnelig hadde gårdbrukerbakgrunn fra Solør. Ser ikke bort fra at det kan være en sammenheng her.Boka anbefales for å få et inntrykk av forholdene i Drøbak og Frogn på denne tiden.Som sagt ble det kraftige nedgangstider rundt 1800 og framover og det ble dårlige kår for å drive handel, det bør da ikke ha vært så dumt for en enke å gifte seg med en kar som var i stand til å kjøpe seg en gård. De fleste av de kjøpmennene som hadde drevet det stort gikk på denne tiden konkurs og mistet rikdom og status. I tillegg kom jo Napoleonskrigen med sult og uår, noe som også rammet de som var bedre stilt.Så var det å finne vielsen til Hågen for å få bekreftet at det kan være denne Anne Kristine i Drøbak da. Stemmer det så kan han faktisk ha tatt Bierck navnet fra sin kone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei igjen!Og takk igjen for alle ledetråder.Kan godt være at Haagen bare har tatt navnet, eller at han har arbeidet på Bierke el.l. Eller kanskje det er fra Bjertnes?Jeg har ikke funnet noen vielse mellom Haagen og Kirstine, men har kikket litt på andre ting:Barna til Haagen og Kirstine er:Martine f. 1803 i Drøbak Olianne f. 1806 i Drøbak Niels f. 1808 i Hoff Martine f. 1814 i Romedal Hans f. 1816 i RomedalHer er Kirstine Nilsdatters foreldre oppkalt først, og det tyder vel på at hun var 'finere'. (vet jo ikke foreldrene, men faren het i allefall Niels.)Deretter kommer Haagen Haagensens foreldre: Haagen og OleaI slutten av året 1806 kjøper Haagen 4 1/2 skinn i Nordre Bjertnes i Hof, for 450 daler. Han er sadelmaker. Vet ikke om det var mange penger på den tiden?Står det noe i bygdebok for Ås/Drøbak om når enken Anne Kristine solgte sin butikk og gård?? Det hadde vært veldig interessant.Står det noe om gårdene der? enken Anne Christine bodde i gård 79.Jeg har funnet ut at sønnen til Anne Kristine, Gustavus, er døpt 7 aug. 1794. Faren: Sr?? Bjerkes barn. Faddere: Johan Christian Rohde,Hans Angel, Abraham Samuelsen,Marte Carsen, Sally Par?, Johane Maria Samuelsen. Så Lehmann må få slippe det faderskapet. Han fikk selv en sønn Gustavus, som du skrev, i 1796. (Denne Gustavus Gustavusen Lehman giftet seg med Anne Marie Haavelsdtr. 7 aug. 1823 i Drøbak.)Jeg har lett etter fødsel til Anne Kristine/Kirstine i både Hof og Ås kirkebok, men ikke funnet noe.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei igjen.Da kan Anne Kirstine Bjerck utelates.Hun døde i Drøbak 3 sept. 1834 - borgerenke af Drøbak - 75 1/2 år.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Ok, da er blindspor sjekket ut, bra.Det vi vet da er at hennes far het Nils, og hennes mor muligens Martine?Mangler vielsen til Hågen og Kristine en gang før dåpen i 1803.Gårdshistorien for Frogn finnes på nett i pdf på sidene til Frogn historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.