Gå til innhold
Arkivverket

[#55429] Bierck i Drøbak


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Tusen takk! Du klarte det! Nå ble jeg glad! Det er jo nesten den berømmelige nåla i høystakken.Jeg har selv gått igjennom viede i Askim, Aas (flere ganger), Hof (flere ganger), Elverum, Grue, Strøm i Odalen og Oslo Domkirke. Men nå slipper jeg lete mer!Betydde dette at han var i det militæret? Eller at Kirstine var fra Oslo? Antagelig ingen av delene, for de reiste kanskje innover til Oslo for å gifte seg?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei igjen, hyggelig at det kom noe ut av det.Det kan godt være at han lærte/utøvet yrket sitt i det militære. Det finnes en Haagen Hansen, grenader, i 'baracene' i Winger/Kongsvinger i 1801, kan det være han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hvorfor skulle Haagen Hansen være Haagen Haagensen fra Hof ? 'Hansen' er gjentatt i forlovererklæringen og dessuten ved Martines dåp (jeg har langt fra sett på alle barna). Umiddelbart synes det å bygge på en svært løs antagelse i Hof bygdebok. Men det kan være ting jeg ikke vet.Uansett er den Haagen Hansen Bierch som det vises til ved vielsen i Slottsmenigheten sadelmakersvend og tydeligvis ikke militær (dvs. provisor).Men her kan det være ting jeg har oversett eller ikke vet da jeg ikke har fulgt debatten tidligere. I så fall ville det være fint om noen korrigerte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Jeg stusset på dette, kjenner ikke infoen Anne Karine bygger på, dette kan hun sikkert selv redegjøre for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiNei helt sikker er jeg ikke, men jeg mener at det nå er så mange tråder som går i samme retning, at jeg mener jeg har funnet riktige personer. Flott at dere er skeptiske, så kan jeg legge frem det jeg har av info. så kanskje dere er snille og sier hva dere mener.Olianne, som er min ane er født i Drøbak,20 juni 1806 av foreldrene Haagen Bierk og Kistine Nielsdatter. Oliane Fjæstad ble konfirmert i Romedal 30 sept.1821.Der står det at hun er født i Drøback. Her er foreldre Haagen Nielsen Bierk og Kirstine Nielsdatter Storee. Olianne er 15 aar efter attest fra Hr. Lange Sogneprest til Aas. Hun giftet seg med Jens Larsen Kiernli i Romedal kirke den 8 jan.1825. Olianne er da 20 år og tjenestejente på Fjæstad.Haagen Haagensen Bierk dør 25 sept.1816 på Storee i Romedal, gaardmandsøn, 42 år. Kiestine Nielsdatter Bierch dør 4 januar 1824, på Løwlie i Romedal, 56 år. En fattig enke efter sadelmager Bierk.Iflg. Romedal bygdebok nr.3 s.624: Haagen Haagensen Birck bodde i Løvlieie. En kjenner navnet fra skiftebrevet. Skiftet ble holdt 18 mars 1820 og da er disse nevnt etter han, kona Christine Nielsdtr. og tre barn: Olianne, 12 år, Nils 9 1/4 år og Hans 1 1/2 år. Enka Christine sa at det ikke fantes noe løsøre som tilhørte boet. Men hun sa at de hadde bodd i Solør tidligere, og der hadde de ått garden Biertnes i Hof prestegjeld. Den hadde de solgt i 1812 for 1600 rdl. til en Hans Engebretsen fra Rendalen.Iflg. Hof bygdebok nr.1 s.504: Haagen Haagensen Bjerk, som vel var sønn av Håken Amundsen. Håken Håkensen var g.m. Kari Nilsdatter. Barn: Martin ca. 1804-08. Nils f.1808 Sadelmaker Haagen kjøpte parten i Nordre Bjertnes i slutten av 1806 for 450 daler.Han solgte halvparten i 1806, men kjøpte denne igjen i 1811. Hans Engebretsen var eier i 1816.Martine ble døpt i Drøbak 3 okt.1803, foreldre: Haagen Hansen Bierck og Kristine Nielsdatter. Martine Haagensen Bjerk på Bjertnes dør den 17 febr. 1808, 4 år og 5 mnd. gammelNiels er født 5 nov.1808 på Biertnæs i Hof. foreldre; Haagen Haagen og Kirstine Nilesdatter Biærtnes. Nils Haagensen Tingstad blir konfirmert i Romedal 3 okt.1824. Foreldre: Haagen Haagensen og Kirstine Nielsdatter Bierknæs af Hofs prestegjeld i Saaloor. Nils er 16 år efter hr. Vejdemans attest af 4 juni 1824.Martine ble født 7 nov.1814 i Romedal. Foreldre: Haagen Haagensen Birk, Sadelmaker og Kirstine Nielsdtr. fra Sørbryndsejer. Martine Haagensd. Bierk dør 24 juli 1815 på Østschierveejer (haandvrkmandsdatter) 3/4 aar.Hans ble født 30 okt.1816 i Romedal. foreldre: Haagen Haagensen Bierk og Kirstine Nielsd. Storee, sadelmaker og inderst. Han ble konfirmert i Romedal 7 okt.1831 på Blårud. foreldre: Haagen Hansen og Kirstine Nielsdatter Storee.Som dere ser er det mange unøyaktigheter i innførsel i kirkebøkene.Til Geir: Kan jeg få spørre hvor du fant info. om at Haagen var sadelmakersvend? Det er jo en opplysning som ytterligere styrker at vi har funnet riktig vielse.For fortsatt har jeg ikke funnet ut hvem Kirstine Nielsdatter er eller kommer ifra.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står i forlovererklæringen for vielsen i Slottsmenigheten som du finner under Aker. Der finner du også vitnene, bakeren Berndt Friderichsen og Jens Anders Finne, den siste er 'Under=Jæger'.Forlovererklæringene er vanligvis en korreksjonskilde når navn er feilskevet i ministerialbøkene, om man anvender en slags kildekritikk, er forlovererklæringene den mest presise samtidige kilde i kirkeboksammenheng.Bygdebokforfattere hentet gjerne informasjon fra hverandre (lettvint, men dessverre ble feil forsterket ved at de ble gjentatt i to tilsynelatende uavhengige sekundærkilder). Jeg ville velge vekk bygdebøkene i denne sammenheng, de er kun hjelp til en mulig snarvei.Skiftebrevet ville jeg lest selv om jeg var deg. Navnet Haagen Haagensen forekommer såvidt jeg oppfatter det ikke før tiden i Romedal, hva det står ved Niels dåp er jeg slett ikke sikker på er Haagen Haagen.Dette betyr ikke at du tar feil, det betyr bare at etter min oppfatning er feilene alt for mange til at 'bevisene' holder. Det er dessuten enkelt å konstruere alternative teorier.Har du kommentarer eller har jeg mistet viktige poeng, tar jeg gjerne imot korreksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Takk for ytterligere kommentarer! Ja man har lett for å ta beslutninger som ikke alltid er riktige! Jeg tror du har rett under Nils sin dåp, at det står Haagen Hansen, ikke Haagen Haagen.Kanskje ikke Haagen er sønn av Haagen Amundsen Bjertnes i det hele tatt!! Kanskje jeg må lete etter en Hans Bierch.Skiftebrevet har jeg avfotografert. Totalt 10 bilder. Har ikke fått 'oversatt' det ennå, og det er mye jeg ikke forstår her. Men jeg prøver å legge ved første side her. Mener det står Haagen Haagensen her i allefall.Mvh Anne Karin

bilete4084.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne Haagen Haagensen burde være den samme som er døpt i Hof nyttårsdag 1776 med foreldre Haagen Amundsen og Olea Halvorsdatter (som vel allerede er nevnt). Så gjenstår å se om dette også er Haagen Hansen. Jeg kjenner ingen sønn som er døpt Haagen, finnes han ? (Men én ble jo døpt Hans). Rekker ikke mer i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Jeg synes det er interessant å se hva som kreves for at man skal være helt sikkert på å ha funnet riktig person. Og jeg er i tvil mange ganger.Olianne, som er min ane, er født i Drøbak,20 juni 1806 av foreldrene Haagen Bierk og Kistine Nielsdatter. Hennes søsken som er født i Drøbak og Hof er benevnt med foreldre: Haagen Hansen Bierk og Kirstine Nilsdatter. Når man ser på skiftet er det skrevet inn Olianne og de søsknene som har overlevd (født både i Drøbak,Hof og Romedal.) I Romedal er Haagen benevnt både Nilsen, Hansen og Haagensen.Hvor stor sansynelighet er det for at det eksisterer en sadelmaker Haagen Hansen/Haagensen Bierk gift med Kirstine Nilsdatter til?Hvilke kilder bør jeg oppsøke for å finne ut av om det er riktig vielse Espen har vært så snill å finne til meg?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Finnes det noe arkivmateriell som omhandler læresteder i Oslo, rundt 1801? Haagen var sadelmakersvend og måtte vel således ha en læremester.Akershus Slottsmenighet, Garnisonmenigheten, hadde den noen tilknytning til det militære? Ved vielsen i 1802 kommer det ikke frem hvor de bodde eller kom fra.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.