Gå til innhold
Arkivverket

[#55430] Lesehjelp kirkebok for St. Jørgens Hospital i Bergen 1866


Gjest Johan Midtgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Midtgård

Foreldre til Ellen Berntine, barn nr. 20 Lenke Jeg leser: Werksarbeider Anders Andersen og hustru Johanna Aamundsdtr. Men hva er det siste ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Takker for det. Var/er dette en del av sentrale Bergen, og evt. hvilken kirke er sannsynlig? Ser i klokkerbok for tilsvarende dåp at det må være samme navn som står bak fars navn Lenke nederste. Finner ikke at noen benytter dette som etternavn i FT1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg ser at det er et stedsnavn Strømmen i Nygårdsgaten. Se forøvrig side 4 i dette vedlegget: LenkeEr det noen fra Bergen som har en mening om det er dette stedsnavnet som er nevnt i 1866?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Strømmen i denne samanhengen, er nok 'Nygårds'-strømmen, på sørsida av sjølve straumen. Dei sokna på den tida til St. Jørgen, avdi dei budde i Årstad herad (som fekk eigen kyrkje noko seinare; den ligg attmed Haukeland sjukehus og vart eige sokn på 1870-talet, meiner eg.)Sidan han var verksarbeidar, vil eg tru han budde nedst i det som vart eller var Solheimsgata, eller kring der - altså på Årstad-sida av Nygårdsstraumen.I dag går der to bruar over straumen. Om dei skal ha ei tredje for bybana, veit eg ikkje. Gamlebrua går vest om den nye og kan i røynda opnast over eine løpet. Nyebrua går mykje høgare og er fast og nærast motorveg.Når ein kjem på sørsida av bruene, låg der små arbeidarbustader langsmed Solheimsgata på høgre side - opp til BMV i Solheimsviken, nokre hundre meter lenger mot sør.Strømmen var området på venstre side der gamle-brua 'landa'. Der fantes det / fins kan hende framleis, ei bilforretning - Ford i Strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

På dagens kart over Bergen finner jeg Solheimsgaten som en liten blindvei som går ut fra Fjøsangerveien. Ser ut som om området heter Solheimsviken, noe jeg finner i forbindelse med faddere i ovennevnte dåp. I databasene 'kart over Bergen 1900' og 'Overgang rode-gatenavn i Bergen 1906-1907' finner jeg ikke noen av disse to gatene. Heller ikke Møllendalsveien eller Jørgen Moes gate som ligger i samme område. Er det noen som kjenner til noe tilgjengelig kart over området, evt. med gatenavn, fra 1866? (Ser ut som ovennevnte kart over Bergen 1900 slutter på andre siden av fjorden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Solheimsgaten, Fjøsangerveien, Møllendalsveien m.fl. lå i Årstad sokn, som ikke ble innlemmet i Bergen før i 1915. Det er grunnen til at de ikke er tatt med på bykartet fra ca. 1900, eller i oversikten over gater/roder fra 1906-1907.Årstad sokn gjennomgikk en betydelig industrialisering i andre halvdel av 1800-tallet, og folketallet økte kraftig. Men husene var lenge bare identifisert med gards- og bruksnummer, senere med eierens navn 'Iversens hus på Kronstad', og så med gateadresser fra rundt 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Takk for nyttig info. Hvis Årstad ikke tilhørte Bergen på den tiden, betyr kanskje det at jeg er 'litt på jordet' når jeg leter etter foreldrene til dåpsbarnet i folketellingene for 1301 Bergen. Burde jeg prøve en annen kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Årstad finnes i 1801 som 1801-telling for 1280 Bergen landdistrikt.I 1865 derimot under 1301 Bergen.I 1875 ligger tellingen for Årstad ikke ute på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Kanskje det er disse du leter etter? Lenke , det stemmer med navn på mor og far. De bor på Krohnsminde i Aarstad sogn. Der har de tre barn til. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Ja, så fikk jeg ikke til lenken, det skal være den nest siste Anders Andersen av 25 personer med samme navn person nr 46(tredje side) Det går litt tregt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.