Gå til innhold
Arkivverket

[#55431] Hans (Jørgensen?) Breda


Gjest Renate Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renate Gulbrandsen

Ingeborg Hansdatter Jaren ble konfirmert i 1767 i Sande, Vestfold, og oppgis å være 15 år på det tidspunkt, altså født ca 1752. Hun er altså ikke å oppdrive i kirkebøkene (som starter året etter), men jeg har funnet fødslene til Christen og Hans Hansen (hhv. 1755 og 1758), og de oppgis å være sønner av Hans Breda(ca 1718-1768) og Anne Thorsdatter på Jaren. Jeg antar derfor at Ingeborg er deres barn, men helt sikker kan man jo aldri være? Ifølge familysearch er Hans Breda sønn av Jørgen Breda (som jo er nevnt tidligere her i forumet) - Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette slektskapet, evt. gi meg en pekepinn på hvor jeg skal lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Breda var en offisersslekt i Sande i flere generasjoner, du vil finne en god del medlemmer av slekten og deres familieforhold i Olai Ovenstads 'Militærbiografier'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Klevjer

Hans J. Breda og Anne Torsd hadde 5 barn.Jørgen f.1747, Ingeborg f.1752, Kristen f.1755, Hans f.1758 og Kirsti f.1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Artikler i Gjallarhorn: Lenke(27):Fire av Fagerli: - Offenberg, Worm, Lang og Breda 281(29): Litt om Breda.Her er slekten godt utredet.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Jeg har kun sekundærkilde å vise til for dette slektskapet. Dette er Sandeboka av 1939 (side 424), redigert av G. O. Kløvstad. Boken kan lånes på bla. Nasjonalbiblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Renate:Jeg anbefaler deg å i det minste lese artiklene i Gjallarhorn nr. 27 (Torkel Fagerli) og 29 (Steinar Torp), da Sandeboka (1939) lider av svært mange unøyaktigheter og mangler.Jeg tror Deichmanske har Gjallarhorn, men om du ikke finner det der, så prøv Nasjonalbibliotket eller Riksarkivet på Sognsvann. Heftene kan også kjøpes fra Vestfold (eller Buskerud) Slektshistorielag.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jens Petter Burud

Ingeborg Hansdatter Breda (Jaren) var født. 1752 og døde i 1816. Hennes foreldre var Hans Breda f. 1718 d. 1768 og Anne Torsdatter f. 1720 d. 1781. Ingeborg var gift med Thor Tollefsen Skjøl f. 1781 og bodde under folketellingen i 1801 på gården Vestre Skjøl i Sande. Hun hadde 5 barn, Marthe f. 1784, Thale f. 1786, Hans f. 1789, Tollev f. 1791 og Anne f. 1794. Jeg vil anbefale følgende kilder: Slægterne Storm og Breda m.fl. forfatter O. Storm. Utgitt Horten C. Andersens Bogtrykkeri i 1889. Jeg fikk låne denne på Gunneriusbiblioteket i Trondheim. (Se side 27). Se også Gjallarhorn nr. 29 år 2002 artikkel Litt om Breda av Steinar Torp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.