Gå til innhold
Arkivverket

[#55432] Tyding av kirkebok for Hitra


Gjest Steinar Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Eik

Tidens tann og lyssvakt blekk har gjort deler av kirkebok for Hitra svært vanskelig tilgjengelig. Se vedlagt bilde som refererer faddrene for et barn i 1848. Jeg har forsøksvis lest meg fram til følgende: 1.linje: ........ M h..... Ingeborg ... 2.linje: ..... Aksæt ........præst Brodt 3.linje: korb M Mattis Iversen Aksæt 4.linje: Johannes Andersen .....get Her vil jeg gjerne ha tillegg og rettinger.Vennlig hilsen Steinar

bilete4029.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Hei, - så flott å få hjelp, - fra Australia! Hjertelig takk. Jeg tror at du har helt rett både når det gjelder sognepresten, Mathies Jenss Aksæt og Johannes Andersen Skaget. Jeg greide kun å lese ...get av sistnevntes etetternavn, og det var bare tre kandidater i FT1865 Hitra. Overraskelsen kom med ditt forslag om at det var dåpsbarnets mor som står nevnt først blant fadderne.Teksten var så kontrastløs at jeg ikke maktet å lese noe som helst, før jeg tok et utsnitt og forsterket kontrastene. Derfor la jeg ikke ut lenke til siden.Takk for bidraget ditt. Det var dyktig gjort!Vewnnlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.