Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Borgny Fremo

[#55441] S.Tr.lag. Orkdal gården Hof 1801

Recommended Posts

Gjest Borgny Fremo

Arlene Kambak Dallas Tx min slektning ber om hjelp til å finne hvem og hvorfra Hendrik Møller 60 år og hans kone Ingeborg Johnsdt. 61 år 1801, kommer fra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Kalland Sterten

Hei, Jeg finner Hendrik Møller på Hof i Orkdal, men han er 40 år gammel i Ft1801. Hans kone Ingeborg Jonsdatter er 41 år.Hendrik døpt i Orkdal 14 sep 1760, far Hendrik Møller. Fadre er: Jens Skienald, Esten Meistad, Hans Skienald, Helle Røme og Maret Røme. Mvh Aud.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Legger inn lenke til 1801 Lenke Samtidig vil jeg rette alderen deres. Henric Møller var 40 år og kona Ingebor Jonsdt. 41 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Borgny Fremo

Mange takk for hjelpen. Går det an å få vite noe om hans kone? Jeg vet det er litt jobb å se i kirkeboka. Jeg finner ikke denne på digitalarkivet. Hilsen Borgny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Kalland Sterten

Denne dåpsinnførselen fant jeg ved å søke på 'Døypte i Orkdal prestegjeld 1715-1776' som er registrert av Orkdal Historielag. digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=dp16381715&gardpostnr=1869&personpostnr=12713&merk=12713#ovre Aud.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Olsen

Rundt 1740 tallet dukket det på Hovsøra i Orkdal opp en korporal Henrik Møller og kona Katrine. De var gifte da de kom. Hvor de kom ifra er ukjent.Orkdalsøra var en sammenvokst tettbebyggelse, som besto av Hovsøra og Nerviksøra. Det eiendommelige her er at stedene lå på hver sin side av fogderigrensen mellom Orkdal og Strinda, der elva Orkla renner ut i Orkdalsfjorden.Ved ekstraskatten i 1762 bodde det ca. 50 familier på hver sin side av fogderigrensen her. Folk her gikk under betegnelsen strandsittere, som egenlig ikke er noe annet enn en fellebetegnelsen for husmenn i kystdistrikt. Noen av strandsitterne var blant bygdens rikeste.Hovsøra var i disse årene militærhovedstaden her omkring. Det skyltes i stor grad familien Brun på Hov gård. (Se A. Skrondal, Orkdalsboka III, side 30 ff). Major Frants Brun hadde slåss i Boyne i Irland, i Braband, i Pommern, i Holstein og han tok imot Armfeldt på vei inn i Norge i 1715. Brun-familen lot gjerne underoffiserer og soldater leie et jordstykke til å sette opp egne hus på. Mot årlig avgift, selvsagt. Jordveien var ofte nok til å få 2-3 sauer og en gris.HENRIK MØLLERHit kom altså Henrik Møller og kona rundt 1740. Den militære aktiviteten her var helst helgebeskjeftigelse med eksersis og drill. Resten av uka var det fritt frem og mange offiserer hadde virksomhet på si: Handel, kro, frakting, skriving, håndverk. osv.Siden nesten all virksomhet var strengt regulert via lov, bevilling, privilegier og laug sto det ofte strid om strandsitternes salg og gjøremål. Henrik Møllers kone Katrine drev med ulovlig brennevinsskjenking og kom i tottene på gjestgiver Dortea With i Nervika, som hadde privilegiet. For dette måtte Katrine Møller svare åtte dager i Trondhjem tukthus. (Skrondal, Orkdalsboka 11, side 128).Henrik og Katrine Møllers barn på Orkdalsøra:1741: Jens Kristian Henriksen Møller – skjebne ukjent.1743: Peder Fredrik Henriksen Møller – død som barn.1746: Sara Henriksdatter Møller – død som barn.1749: Peder Fredrik Henriksen Møller – skjebne ukjent.1751: Abraham Henriksen Møller – skjebne ukjent.1754: Ane Augusta Henriksdatter Møller – skjebne ukjent.1756: Sara Kristine Henriksdatter Møller – død 1785.1760: Henrik Henriksen Møller – (som det her spørres om) død 1804. 44 år. Henrik Møllers dødsår finner jeg ikke i kirkebøkene i Orkdal, som er mangelfulle. Men i 1762 bodde Katrine Møller som, inderst (leieboer med egen husholdning) enke hos Frants Andersen Berg på Hovsøra.HANS HENRIKSEN MØLLER (1760-1804)Det eneste av barna jeg finner igjen i Orkdal er Henrik Henriksen Møller (1760-1804).I 1784 fikk ugifte Henrik tvillinger med pike Rebekka Olsdatter Øren (bakgrunn ukjent) : 1. Ole Henriksen (død 1786, 1 ½ år gammel). 2. Katrine Henriksdatter, i 1801 tjener på Hov, gift 1811 med Knut Johansen Tørset på Aunemo.Det ble ikke mer mellom Henrik og Rebekka og Henrik giftet seg i 1790 med Ingeborg Jonsdatter. Også hennes bakgrunn er ukjent. Barnløst ekteskap.----- På 1770-tallet og bodde det også en annen Møller-familie på Øra, ved skipper Mathias Andreas Møller, født 1736. Han var sønn av proviantskriveren på Løkken. Det er ikke kjent om de var i slekt, men det er ingenting som tyder på det i kirkebøkene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Olsen

Det skal være HENRIK HENRIKSEN MØLLER (1760-1804), ikke Hans.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Borgny Fremo

Kjempeflott gjort av deg. Nå vil Arlene synes det er en spennende historie. Tusen takk. Borgny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Olsen

Er det lov å spørre om hvorfor Arlene Kambak Dallas i USA (formoder jeg) er så interessert i underoffiserer med navnet Møller fra Orkdal og Orkdalsøra (Orkanger) på 1700- og 1800-tallet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Borgny Fremo

Hendrik Møller er 7. gen. av Arlene. Hans datter Catharina f. 1783, hennes datter Marta Knudsdt. Fandrem f. 1819. hennes dtr. Helene Larsdtr Fandrem f. 1853, hennes dtr. Harie Hansdtr. Aune fra Flå f. 1877(min fam.) emigrerte,ble gift Kambak egentlig Kamma fra Leksvik, deres sønn Melvig Ludvig Kambak er hennes far. Beklager det sene svar men vi har vert bortreist. Er det noe forbindelse med din fam?. Arlene og hennes søster har vert her i Norge for å se etter fam. Jeg bor i Fredrikstad og hun var også her. Hilsen Borgny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Olsen

Neida, Brogny, jeg er ikke i slekt med Møller-familien på Orkdalsøra i det hele tatt. Jeg er bare genuint nysgjerrig. Men det aner meg at Arlene nok har en del familie heromkring, siden det var mange barn, hvis skjebne var ukjent. Dette var jo folk som flyttet en del, og de er svært vanskelige å oppspore.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Flor

8.7.1737 blir Corporal Henric Møller gift med Anna Catrine Elisabeth Schrøder i Selbu. Kan det være en sammenheng her? mvh Bjørn F

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Borgny Fremo

Takk for hjelp. Det var våkent av deg. Ser fra kirkeboka(som jeg ikke er god til å lese) at de blir forlovet, menes det at de også giftet seg? De får et barn Sara Christine 6.3.37 eller skal det være 38? Når Anna Cat. blir introdusert kaller hun seg Anna Cathrine Schrøder, mot at det ofte står mannens navn som f.eks. Henrik Møllers kone. Vil ikke være til bry men om du har tid å se på det er jeg veldig takknemligå høre fra deg. Hilsen Borgny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Borgny Fremo

Kan jeg også spørre deg om hva det står om Henrik Møller 31. maj 1738? eller er det 37

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Flor

Etter som det ikke er sideangivelser i kirkeboka, kan jeg ikke si annet enn at du må bla deg noen sider fra trolovelsen (Dom Sexagesima) til copuleringen 8 juli. På vegen dit passerer du først onsdag 6. mars hvor datteren Sara Christina blir døpt. Så kommer den lange notisen som jeg kun har skrevet av 'fort å gæli': 31 Maj giorde Henrich Møller f(?)bud med 2de Mænd at jeg eij 3die gang skulde lyse til ægteskab for hannem; hvorpaa Jeg ved klockeren og 2de mænd anden dagen lod dem forbyde at leve saa tilsammen en de paa 4di(?)g Aar siden trolovelsen som samle ved men (?) resten at skilles fra hinanden heller fulbyrde deres ægteskab ved lovlig Copulasjon. Raasager.Jeg tror fri tolkning betyr at korporalen kom til presten med to menn og mente det ikke trengtes noen tredje lysning, men at han ble satt på plass av presten, klokkeren og to andre menn, og fikk beskjed om å unngå samliv intil de var lovlig gift. (Så vidt jeg husker fra Selbu-bøkene, står det visst der at det var reaksjoner i bygda over parets samboerskap.)Noen som leser håndskrift bedre enn meg, kan sikkert forbedre avskriften vesentlig.Anna Katrine Elisabeth Schrøder var vel ugift da hun ble introdusert, altså ennå ikke Henrik Møllers kone. Hun er forresten datter av Augustine Margrethe Schrøder og Peder Knutsen, så det å arve morens slektsnavn er ikke ukjent i den slektsgrena.mvh Bjørn F

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Borgny Fremo

Takk for hjelpen Bjørn. Jeg synes du er veldig flink til å tyde det som står. Jeg vil prøve videre og se om jeg kan finne et barn Henrik. Hilsen Borgny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Flor

Borgny: Kan du ta rekka (10) detaljert? Jeg har nemlig innblandet slekt på mange sider her, og ønsker å få med meg det som er mulig.I materiale som jeg har fått overlevert, med små sideblikk til kirkebøkene, står det at Marta Knudsdatter Fandrem ble født 1.7.1820.Jeg får problemer med Helene Larsdatter (Fandrem), f. 1853, for den jeg finner (Orkdal, Ministerialbok nr. 668A05 (1840-1853), Fødte og døpte 1853, side 100, nr. 124) er datter av Lars Andersen og Marthe Haldorsdatter Haugen, mens det materiale jeg har foran meg, sier at Lars Andersen Haugen var gift med Martha Knudsdatter Aunemo.Kan du si meg hvor jeg går feil?mvh Bjørn F

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Borgny Fremo

Hei igjen. Det er nok mest trolig jeg har feil her når jeg ser på kirkeboka. Når jeg går på f.t. 1865 finner jeg moren som Knudsdtr. Jeg får kikke litt til, for noe som du påpeker er det noe som ikke stemmer. Hilsen Borgny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Borgny Fremo

Jeg har Martha Knudsdtr. og Lars Andersen Fanremshaugen g. 18. jul. 1844 (er det denne Lars Andersen som i 1843 nr. 9. s.21 får sønnen Johannes med ugifte Martha Henriksdt.. I f.t 1865 står under Lars Andersen: deres barn en sønn Anders 21 år. Han finner jeg ikke født.) Foruten Helena har jeg Lars døpt nr. 10 s. 1856 hvor Marta Knudsd. er mor. Arnt i 1857 og Martha 1860. Håper det er riktig. Hilsen Borgny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Olsen

Takk til, alltid interessante, Bjørn Flor i Trondhjem.Han fant ut at Henrik Møller og kone var Anna Katrine Elisabeth Schrøder fra Selbu. Glimrende!I større sammenheng er dette strays. Folk som flyttet omkring, uten å være omreisende eller tater. Men her var hårfine grenser!Men hvor i Selbubøkene står det om dem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Borgny Fremo

Hei Bjørn . Har du fått vite noe om hvor i Selbubøkene det står,det ville også jeg gjerne vite. Hilsen Borgny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Flor

Jeg har ikke Selbubøkene, så jeg baserer meg kun på gammel (og dårlig) husk. Men minnet sier at det kun sto en passasje om at det var reagert på måten hun/de levde på, og det gikk vel sikkert på at de levde sammen uten å være gift. Altså ikke noe ut over det som sto i kirkeboka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.