Gå til innhold
Arkivverket

[#55453] Etterlysning: Mikkel (Olsen) Bjørgen, f 1838 i Etne, til Trondhjem ca 1853?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Min oldefars bror, Mikkel (Olsen) Bjørgen, ble f i Etne, Ho, 13. februar 1838 og døpt i Gjerde kirke, Etne, 25. mars s.å. Lenke I Bygdeboken for Etne står det at han utflyttet til Trondhjem ca 1853. Jeg finner han imidlertid ikke blandt utflyttede i denne perioden.Er det noen som kjenner til Mikkel Bjørgen?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En saksopplysning til; Mikkel sto konfirmant 31. oktober 1852 i Etne, slik at utflytting ikke kan ha skjedd før etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg dette på FS selv LenkeHustru Olava Kristine OLAUSDR Marriage: 04 Jan 1874 Trondheim f 02 Apr 1849 Father: Olaus KRISTIANSENEr det noen som kjenner til Mikael og Olava Olsen i Trondhjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jepp, da fant jeg vielsen i Bakklandet i 1874 nr 4; han kaller seg Grindem og ikke Bjørgen, ja, ja, hun Nygaardstrø fra Lade; LenkeNoen som kjenner til denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Carsten,hvordan kunne jeg unnlate å finne dette? De bor jo til og med sammen med Olavs foreldre, som jeg fant i 1865-tellingen. Her ser vi også at arbeidsstedet til Olaus er Reitgjerdet.Klarer du å finne Mikal i 1865 også? Jeg har lett og lett. Har lagt inn et spørsmål i AF i tilfelle noen sjømenn var utelatt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg så den. Men jeg tenker at når Dyrvik skriver at han reiste til Trondheim i 1853 må han ha det fra et sted. Fant ham ikke blandt utflyttede fra Etne. Men, han kan jo ha reist sørover igjen (1865), han var jo sjømann / 'fisker' / notbas.Fant det som trolig er Mikkel og Olavas førstefødte Verethe Serine, dødfødt mai 1875. Får ikke lagt inn lenke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fantastisk, Carsten, jeg er deg evig takknemlig,her ser vi også hvilke barn de fikk, og jeg kan lete dem frem når det har roet seg på Arkivverket. Tusen takk igjen,Dette ebtyr da også at de trolig har etterkommere. Alle tiders.Mikkel har to søsken til som jeg heller ikke har funnet ut av; Lars f 1835 til Finnås 1851 og så til Skottland og Anna f 1846 til USA. Jeg får ta det litt etter litt. Min oldefar var deres yngste bror; Wier f 1853, lærer og kirkesanger i Ullensvang og Etne. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen, Tommy.Jeg lurer på om vi kan klare å finne ut om Mikkel og Olavas barn har etterkommere i Trondheim. Hvordan skal jeg lete da, tror du?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.