Gå til innhold
Arkivverket

[#55463] Tanker rundt slektsgranskning når en ikke er 'ekte' født


Gjest Inger Sofie Olberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

Jeg har drevet og søkt etter mine aner nå i 12-15 år, det har vært spennende og lærerrikt. Det er en gren jeg har kunnet søke med hjelp av andre i slekten...og en sitter vel igjen og tenker på de som var foran oss. Og for noen ligger slekten og anene der, en kan spørre andre i slekten, søke mv..Men, som en så opplever i historien, det blir født barn som er 'uekte' (ikke hyggelig lesning i kirkebøker) selv om det betød født utenfor ekteskap) Jeg var en av disse, og det må vel være andre som meg som har søkt etter opphav de aldri har truffet. jeg har et ønske og det er at jeg kan finne et bilde av en jeg bare har navnet på, men aldri har sett. Hva kan jeg gjøre? hvor kan jeg henvende meg? Vedk levde fra 1910-1986?Godt Nytt år!mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Har du prøvd å kontakte lokalavisa? Ofte har det vært en liten artikkel i forbindelse med 50- eller 60-årsdag, og hvis den har vært ledsaget av et bilde, så fins det fortsatt i avisas arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Hvis du vet hvor vedkommende bodde, kan du undersøke i telefonkatalogen der. Likningskontor, skatteregister, førerkortregister, militæret, Dis-Norge har gravstensprosjektet med navn og bilder fra store deler av Norge. Det finnes mange muligheter hvis man bruker fantasien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom vedkommende hadde førerkort/bil, vil han kanskje finnes i motorvognregisteret eller lignende i det statsarkivet han 'soknet' til. I så fall er det en god mulighet for å finne bilde av ham /henne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Det var jo i tidligere tider vanlig å gå til fotografen for fotografering.. Her i Trondheim har vi fotograf Schrøder som har 1000 hvis av kopier av personer de har fotografert.. Kunne jo tenkes slikt forekommer i andre byer med gamle fotoforretninger? Byarkivet er jo også en kilde?Hilsen Jan Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Jeg vil takke alle dere som har engasjert dere og svart på mitt ønske.. Jeg vet litt, men ikke mye.. Så jeg får sette igang..mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

heinå ble jeg også in teeressert....i innlegget til Per Helge Seglsten, Oppegård, 3.1.2008 14:01 (5), sier han at man kan se i motorvognregisteret ... Er dette tilgjengelig for alle da?jeg er også ute etter å finne noe mer enn et navn om en av mine forfedreHvis du Per Helge leser dette, kan du om mulig veilede meg litt her hvis du vet hvordan man nærmer seg for å finne frem til/i dette registeret.mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei !Hvis vedkommende ble konfirmert, kan det finnes bilder fra den begivenheten og senere fra gullkonfimant treff.Lykke til, håper du finner bilder !Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Ble litt interessert jeg også, siden jeg ser det foreslås endel offentlige registre i denne forbindelse. Må innrømme at jeg har mine tvil om disse registrene virkelig er tilgjengelige for allmenheten slik at man kan få utlevert bilder på forespørsel. Selv om jeg gjerne vil ha bilder av slekta håper jeg virkelig det er en sperrefrist her også. Tror egentlig ikke jeg ville ønske & se hverken passbilde eller førerkortbilde av meg selv på DA (hehe)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Du har vel prøvd å google navnet med å velge 'Bilder' ('images')? Det er bare en liten mulighet, men likevel verdt et kjapt forsøk. Kanskje ligger gamle klassebilder el.l. på nettet? Hvis de er navnsatt, kan du få treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.