Gå til innhold
Arkivverket

[#55473] Utvandret til Nord - Amerika - mest sannsynlig Minnesota


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Dette var opprinnelig en etterlysning om utflytting til Sverige. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=55280&sok=&nr=2&antinnlegg=16#anker>LenkeMen siden det etter ekteskap i Sverige ble utvandret til USA, så legges dette inn i nytt tema for å få en mer dekkende overskrift til videre undersøkelser!Under følger et sammendrag av hva jeg til nå vet - info. som var kjent fra før, info. mottatt her på forumet ifbm ''husförhör 1876-80'' i Sverige, FS-funn m.m.1. Marie Gustava (MG) Kjøstelsdatter gift: Carlsson ble født 12. okt 1853 på Enger i Grue. Hennes foreldre er Kjøstel Christiansen og Johanne Olsdatter.Flytter til Sverige i 1877 - er bosatt på Elgsjön i Södra Finnskoga (SF) i Värmlands län før vielsen: 1878 maj 20 äktenskapslysning og viet 1878 18. oktober i SF (Bjurberget).1B. Marie Gustava ble gift med: Carl Carlsson (= Karl Karlsson) født 13. mars 1845 på Galåsen i SF - døpt 21.mars 1845. Hans foreldre er bonde Carl / Karl Olsson født 1806 og Lisa Andersdotter født 1804 (død 9/10-1852). Familien hans og han flyttet i 1848 til Bjurberget i SF.1C. De fikk før de utvandret en sønn: Julius Karlsson født 23.juli 1879 i SF.De utvandrer / attestdato 25. april 1880 fra Bjurberget, SF til Nord-Amerika - mest sannsynlig Minnesota.På FS fant jeg dette, som jeg tror er ovennevnte 3 personer: Household Record 1880 United States Census --------------------------------------------------------------------------------Household:Name Relation Marital Status Gender Race Age Birthplace Occupation Father's Birthplace Mother's BirthplaceLars BERGQUIST Self M Male W 35 SWED SWED SWEDLisa BERGQUIST Wife M Female W 26 SWED SWED SWED****** Det må være disse 3 nedenfor ***********Carl CARLSON Other M Male W 33 SWED Farm Laborer SWED SWED -- stemmer ikke helt med alder, men jeg tror det er ham.Maria G. CARLSON Other M Female W 26 NORW NORW NORWJulius G. CARLSON Other S Female W 9M SWED SWED NORW -- her står det det pike, men Julius er jo guttenavn!Source Information: Census Place Stockholm, Wright, Minnesota Family History Library Film 1254638 NA Film Number T9-0638 Page Number 466DHer er også en annen lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ang. 1:Minnesota Territorial and State Censuses, 1885, Wright county, Stockholm twp:Carl Bjur 40 - sweMaja Bjur 40 - NorJulius Bjur 6 - SweLina Bjur - 3 - MinnThilda Bjur - 1 - Minn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ang. 2:Minnesota Territorial and State Censuses, 1885, Wright county, Southside twp:John Thompson 30 - sweCarrie Thompson - 27 - sweJulia Thompson - 0 - Minn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ang. 2:Minnesota Territorial and State Censuses, 1895, Wright county, Annandale twp:Thompson John 40 - swedenThompson Carrie - 38 - NorwayThompson Julia - 10 - MinnThompson Ella C. 8 - MinnThompson Petrus - 5 - MinnThompson Esther O - 1 - Minn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ang. 2:U.S. Census 1900 United States Federal Census, Minnesota, Clay county, City of Moorhead, District 314.Hennes mann ble visst predikant/prest:

bilete4037.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ang. 2:U.S. Census 1920, North Dakota, Cass county, City of Fargo, Ward 7, District 20.De førte tydeligvis en nokså omflakkende tilværelse:

bilete4038.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ang. 2:Men mellom 1920 og 1930 flytta de visst ikke på seg. Han har blitt avistrykker på sine eldre dager. De har, som du ser et barnebarn hos seg i 1930.

bilete4039.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ang. 2:Her er en liten snutt om de to sønnene:---Roster of the Men and Women Who Served in the Army or Naval Service (Including the Marine Corps) of the United States or its Allies from the State of North Dakota in the World War, 1917-1918 Volume 4 Rich to ZygmondName: Paul John ThompsonArmy #: 4,038,357Registrant: yes, Cass countyBirth Place: Annandale, Minn.Birth Date: 25 Mar 1896Parent's Origin: of Swedish-Norwegian parentsOccupation: salesmanComment: inducted at Fargo on July 23, 1918; sent to Camp Custer, Mich.; served in 160th Depot Brigade, to Dec. 18, 1918; Provost Guard Company, Camp Custer, Mich., to discharge. Discharged at Camp Dodge, Iowa, on July 23, 1919, as a Private.---Name: Peter Bertrand ThompsonArmy #: 3,447,078Registrant: yes, Hamilton county, Nebr.Birth Place: Annandale, Minn.Birth Date: 07 Mar 1890Parent's Origin: of Swedish-Norwegian parentsOccupation: farmerComment: inducted at Aurora, Nebr., on June 28, 1918; sent to Fort Riley, Kans.; served in Motor Ambulance Company No. 59, Medical Department, to discharge. Grade: Private 1st Class, Feb. 1, 1919. Discharged at Fort D. A. Russell, Wyo., on April 4, 1919, as a Private 1st Class.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ang. 2:North Dakota Death Index:(De har bomma på et år......)THOMPSON, CARRIE death: 06/09/1934 County: Cass FEMALE 77 Years Birth: 08/14/1856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Kjempetakker går til deg, Jon - alle tiders!Det ser jo ut til at personene under mitt pkt. 2 (innlegg 1) er de du har funnet her. Ikke minst er sannsynligheten for dette stor pga ditt innlegg (10) som angir korrekt fødsels-måned og -dag på Carrie (Karen) ved hennes dødsfall - riktignok bommet med et år, men det er sannsynligvis en misforståelse, feilskrift e.l.Ellers sier du i inlegg 8: ''Han har blitt avistrykker på sine eldre dager.'' ------ Dette stemmer ikke helt, jeg tror du har sett på feil linje - nemlig på den head-of-household personen som står over John Thompson. -----John Thompson (Jan Tomasson) står som clergyman i ''mission church''.Hentet fra dennne linken http://www.thefreedictionary.com/clergyman får vi definisjonen på''clergyman - a member of the clergy and a spiritual leader of the Christian Church ''Hva var tilsvarende ''tittel / yrke'' i Norge rundt 1930 og hva er det tilsvarende pr. i dag?Når det gjelder Census 1880 - hvor kan de ha vært da (tenker da på KR og mannen)? Hvor blir det senere av personene under pkt. 1 (1) og videre de som er nevnt i innlegg 2 - altså Marie Gustava, hennes mann og barn?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Ad innlegg 9.Lurte på om noen hadde mulighet til å sjekke WW1 draft registration cards på de 2 nevnte.Det jeg lurer på er følgende:Bostedsadresse utover det som er nevnt i innleggetom det står noe om Paul John Thompson's arbeidsgiver, adresse og hva han var selger av / hva slags produktervidere nærmeste pårørende for de 2til slutt de 2's: høyde, kroppsbygning, øyenfarge og hårfargeHvis leselig også: Navnet på registratoren av draft card (altså den som har signert hver av gutta's kort i tillegg til dem selv)Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 about Peter Bertrand Thompson Name: Peter Bertrand Thompson City: Not Stated County: Hamilton State: Nebraska Birthplace: Minnesota;United States of America Birth Date: 9 Mar 1890 Race: Caucasian (White) Roll: 1711696 DraftBoard: 0- hanne line -

bilete4046.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Paul John Thompson City: Not Stated County: Cass State: North Dakota Birthplace: Minnesota;United States of America Birth Date: 25 Mar 1896 Race: Caucasian (White) Roll: 1819407 DraftBoard: 0- hanne line -

bilete4047.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takker hjertligst for registreringskortene, Hanne Line!a) På kortet til Peter - lurte jeg på hva det sto i pkt. 8: by whom emplyed: 'Anton Dahl eller Wahl eller ....? / where employed: ' Monroe, men hva står det så etter det? .....og så Co. til slutt?b) På kortet til Paul - lurte jeg på hva det sto i pkt. 8: by whom employed: ' Manchester , men hva står det etter det?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

a) Anton Dahl Monroe jucinct (?)b) jeg leser Dsenct Co., men på kartet mitt er det i Freeborn county ...beklagerFalk Liebezeit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei alle! I think it says for a) Monroe Precinct (this is repeated on page 2 of the registration).For b) It may be Manchester Basset(?) Company (Co can be an abbreviation for company...even though it can also be used for county...but here I think it is company).mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Det ble veldig internasjonalt her med de siste innleggene, hyggelig det! Takk for innleggene!Tror vi konkluderer med at det skal være a) Anton Dahl - Monroe Precinct b) Manchester Biscuit Co. (les: Company).I tillegg takk for bildet, Arne! Dette var nok en gammel bedrift, som ikke lenger finnes - i hvertfall ikke under dette navnet! Har forsøkt å lete, men finner ikke p.t. noe ut om denne bedriften.Fant en rev. (les: reverend) John Thompson død i 1940. Fødselsåret 1854 og yrket - stemmer. Fant, i samme TXT-filen med samling av døde i Fargo ND, også hans kone Carrie - med riktig fødselsår og dødsår som det ble angitt i tidligere innlegg!Ergo så tror jeg på at det er de jeg er ute ettter! Spørsmålet blir da om noen har noen mulighet til å finne eksakt dødsdato på John samt hvor John og Carrie er begravet!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.