Gå til innhold
Arkivverket

[#55474] Enkemadam Fi?cher, Furnes


Gjest Torgeir Teigum
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Teigum

Jeg er på jakt etter informasjon om en enkemadam Marie Firscher, som holdt til på en gård oppe i Furnes ca 1863. (Etternavnet kan være også Fischer eller FiBcher - B kan være en dobbelt-s).Hun er registert i kirkebok for Vagn, Ministerialbok 1855 til 1870, s 120 #70, som mor til Emil, født 23 mai 1864, døpt 16. oktober 1864. Utlagt barnefar er Christian Pedersen, Hamar. I ettertid tok barnet navnet Emil Christian Pedersen og flyttet til USA, hvor jeg har en del treff på ham.Jeg kan ikke finne hverken Marie eller Christian i folketellingen for 1865, men det er notert at på gården Hellestad i Næs kommune i Hedmark, bor'Emil Peders. Bor hos Indersten mod Betaling af Moderen. (han er) Ugift, Alder 2 År, Kjønn M, Fødestad Hamar.' Interesant, men litt usikker kilde. Er 'Moderen' vår Marie?Riktignok er det i folketellingen for 1865 tre damer i Kristiania med samme navn, men ingen av dem synes å passe som mor til Emil.Christian har jeg ganske god rede på, så han er ikke interessant.Hvis noen har tips om hvorledes jeg skal kunne søke etter Marie, ville jeg være meget takknemelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei! Det er tydelig at i innføringen til Emils dåp står hun som Fischer, men det har du sikkert sett selv. Du har utelukket også denne kandidaten fra 1865 Oslo? LenkeVigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Til mitt innlegg nr 2: ved å se på FT-1875 for Oslo, oppdaget jeg at hun ikke er noen kandidat. Der står hun jo som Augusta, ugift, mens søsteren er Marie. Nei, ikke så enkel å finne.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En mulighet er jo Augusta .... Marie Fischer som er svigerinne. Jeg går da ut fra at hun er svigerinne til husfaren, og burde da ha hett Drums som pike Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har så rett Vigdis. Hun står også som ugift i 1900. Hadde et håp 1865 siden det ikke sto noe om at hun var ugift, og at søsteren hadde et annet etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
Lenke Jeg hadde funnet denne kandidaten i Nes 1865 og da passer det sammen med vielsen, og gutten du har funnet i Nes, Torgeir.Vigdis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Teigum

Tusen takk - jeg er rørt av både innsatesen, lagarbeidet og resultatet! Kan love at dette er det en som bli glad for.Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torgeir Teigum

Det er mer med enkemadam Fischer. Jeg søker nå informasjon om Erik Olsen (som først synes å bo på Ringsaker, noen år senere på Vang) og hans slekt inkl. forfedre.Jeg treffer ham første gang i Kirkebok for Ringsaker kirke, Ministerialbok 1826-1837, s. 136 # 132, hvor han døper sin datter Maria, f. 19. sept, døpt 20 okt 1830. Jeg leser med vansker morens navn til Anine Thomasdtr, og gjetter på at det er navnet på gården den som står under, Karud gård.Det er Maria, senere enke etter en Fischer, som i 1864 blir mor til Emil Christian Pedersen, se Vang i Vang 1855-1870, s.120 # 70.Erik Olsen nevnes igjen i Kirkebok for Vang, Ministerialbok 1826-1841, s. 87 # 85 hvor han 31 mars 1833 døper sin sønn Thomas. Han betegner seg nå som Erik Olsen Ajer. I Kartverkets kart over nåværende Hamar er det 2 steder like sydvest for Stavsberget flyplass som er merket Ajer. Har Erik Olsen fått seg en ny gård og tatt nevn etter denne?Sønnen kaller seg Thomas Erikssøn Ajer, se FT 1865 for Vagn, Storhamar gård, 149a, eller pnr 3678.Det er antydet at Thomas Erikssønn Ajer utvandret til USA, uten at jeg har funnet dette notert noe sted, verken i norske eller amerikanske registre. Men nevøen, Emil Chr Pedersen, drar til USA i 1881, og drar direkte til Faribault County i Minnesota, noe som tyder på at han hadde kjente på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Ellers har jeg notert at Maria skulle ha vært g m Simen Knutsen Bevolden fra Nes uten at jeg har ytterligere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.