Gå til innhold
Arkivverket

[#55475] Niels Nielsen Just på Sandø i Tjøme - oppslag i bygdebok?


Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Jeg lurer på om noen kan gjøre et oppslag for meg i Tjøme bygdebok vedr. Niels Nielsen Just. I ft. 1801 bor han på Sandø med kone, Juliane Jansdatter, hennes barn fra 1. ekteskap, samt deres felles datter, Anne Maria f. 1799. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f10722&gardpostnr=102>Lenke Niels Nielsen Just giftet seg med enken Juliana Jansdatter 22 jan 1798 på Nøtterø Lenke men der står det ikke noe om hvor han kom fra. Ved vielsen bodde han på Hønisø.Jeg tror Niels Nielsen Just kan være født i Kristiansand 18 okt 1768 (far: Niels Nielsen Just f. 1740 og Anne Marie Povelsdatter f. 1734), men har ikke klart å få dette bekreftet. Jeg håper derfor noen kan sitte inne med kunnskaper om denne familien, og evt. at bygdeboken for Tjøme kan si noe om dette. Sandø skal stå omtalt på s. 426. I tillegg kan det stå opplysninger på s. 383 om Hønsø.Jeg vet ikke om paret fikk flere barn enn Anne Maria døpt 26.5.1799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Pedersen

I følge Tjøme bygdebok ble Nils Nilssøn Just født i 1768 i Kristiansand , sønn av Nils Just og Anne Maria Paalsdatter. Nils var los. I 1801 kjøpte han bruk 1 på Sandø av Grevskapet i Larvik for 320 riksdaler. Nils døde i 1844 og hustruen Juliana(e) i 1831. De hadde et barn, datteren Anne Maria. Det er en stor etterslekt etter Nils og Juliane.Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Randi! Takk for svaret ditt! Det var moro å få dette bekreftet! Jeg fant ut at Niels Nielsen Just døde på Nøtterø i 1844 76 år gammel Lenke og det stemte jo godt med at han var født 1768! Det står både ved hans død og ved vielsen i 1798 at han var skredder. Var det hans far du mener var los?Niels Nielsen Justs far heter også Niels Nielsen Just, og hans far, og farfar før ham igjen. Min slektsgren stammer fra Abraham Nielsen Just, f. 1707 i Kristiansand. Han var skipseier og kjøpmann, og hadde bl.a. forretning i Skippergaden 3-5 i Kr.sand. Han var gift to ganger og hadde hele 15 barn! Hans sønn fra 2.ekteskap med Inger Marie Truelsdatter, Peder Abrahamsen Just f. 1750, er min anefar.Det hadde vært veldig fint å få vite mer om Niels Nielsen Just og Juliane Jansdatters etterslekt!Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Pedersen

Hei Cathrine! Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg har det fra at Niels var los, det kan jo være feil.Jeg har mye opplysninger om etterslekten til Niels og Juliane. De er ikke mine aner men min mann stammer fra disse to. Hvis du sender meg din E-post adresse så skal du få de opplysningene jeg har.Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Randi! Det hadde vært kjempefint å få disse opplysningene, og det var artig at din mann stammer fra Niels Nielsen Just og Juliana Jansdatter! Min mail adr.: cathjust alfakrøll online.noMvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Cathrine Har du sett denne flotte siden om Tjømøslekter til Steinar Rasmussen ? http://home.online.no/~srasmu/ Under Sandø finner du Niels Nielsen Just og opplysninger om hans familie. Jeg er en etterkommer etter Berte Andrea Olsdatter fra Juliana Jansdatters 1ste ekteskap.mvh. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Gunnar! Takk for tips om nettsiden om Tjømeslekter - det var supert! Artig også at du nedstammer fra Juliana Jansdatters datter, Berte Andrea Olsdatter!Jeg har funnet Juliana (Olieana) Jansdatter sin dåp 14.12 1758 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070426630041.jpg>Lenke men jeg blir litt forvirret over at faren hennes her heter Jan Hendrichsen Kruke, mens på Rasmussens sin side heter han Jan Nielsen. Hva er egentlig riktig?Ved dåpen til Juliane Jansdatter og Ole Olsens 1. barn, Johanne Maria f. 5.10.1780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I dette tilfellet er nok kirkeboken feil. Jan Nilsen Krukeholmen (ikke Kruke) og hans andre hustru Kirstine Sophie Sørensdatter Gundersrød døpte barna Hans (1755), Malene (1757) og Berte Sophia (1763), alle født på Krukeholmen. Juliana (Oliana) må også tilhøre denne søskenflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Ketil! Ja, du har rett i det! Jeg har sjekket de andre barna til Jan Krukeholmen og Kirstine S. Sørensdatter, og i alle tilfellene heter faren Jan Nielsen Krukholmen, utenom ved Juliana (Oliana) sin dåp! Også ved barna fra hans første ekteskap med Malene Hansdatter heter han Jan Nielsen (samt ved begge vielsene. Ved første vielsen i 1733 heter han Jan Nielsen Stranden.Så da er det nok en glipp at han er gitt navnet Hendrichsen ved Juliana (Oliana) sin dåp i 1758!Jeg lurer på om Niels Nielsen Just f. 1768 i Kr.sand kom til Tjøme med andre fra Just-slekten? Begge hans foreldre, Niels Nielsen Just (1740-1773) og Anne Marie Povelsdatter (1734-1781) døde imidlertid i Kristiansand.Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.