Gå til innhold
Arkivverket

[#55479] Noen som ønsker oppslag i Norske Skulefolk?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Hei. Lurer på om det står noe om Walborg Schjelde (1910-1990). Vet at hun bodde på Frøya og jobbet der, men hvor?DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dag. Det nærmeste jeg kommer er fra 1952-utgaven: Welledine Schjelde, Tuvnes, Sør-Frøya. Det var alt som sto om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Magne. Tusen takk for oppslag. Finnes disse bøkene på bibliotekene? Kunne tenkt meg kopi av siden der min far er. mvh Bjørn Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

To lærere i Stavanger på Storhaug skole i alle fall i virksomhet frem til 1948: Bjartung og en Ueland. Jeg husker ikke fornavnet deres.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Hei Carsten! Dette er et flott initiativ!Lurer på om du kan finne noko om utdanning og virke til 2 lærarar som begge skula nokre år (rundt 1900) ved Batalden skule i Kinn pr.gj. i Sunnfjord (Sogn og Fjordane):1) Karl Rogne f. 1873 (g. ? med Olianne A. Fimland)2) Lyder Nikolai Nilsson Apnaset f. 1879 (g. 1902 med Marthea A. Fimland).Helsing Torbjørn Hillersøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei! Finner du en som heter Bjørås(Bjøraas),lærer ved Finne skole i Skogn?Tror kanskje fornavnet var Eivind.Mvh Ann-Mary Engum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BirgerI 1934-utgave: Ivar Ueland, fylkesskulelærar, adr. vinterhalvåret: Odnes st. Valdresbana, sumarhalvåret: Nærbø st. Jæren, f. 6-9-1899 i Hå, Jæren. Foreldre: Bruform. Ivar Ueland og Marie Efjestad. Millomskuleeks. Platous skule, Stavanger 1918. Artr. Kongsgård skule, Stavanger, 1921. Krigsskulen. Till.pr. Stord lærarskule 1925. Columbia University, New York, 1928-29. Lærar framhaldsskulen Klepp, Jæren, 1923-24. Time millomskule og Rogaland Landsgymnas 1925-26. Lands fortsettelsesskule 1926-31, avbrote av permisjon til USA 1928-29. Lands fylkesskule, Opland, 1931.Gjort tjeneste som løytnant på Madlamoen. Kartlegningsarb., millom anna reguleringskart over Nærbø st. Ymse slags arb. i USA. Fengselsbetjent i sumarferien dei siste 4 sumrane. Skreve endel i dagspressa. Gift med Gudrun Laumb. Foreldre: Bonde Nils Laumb og Jenny Berentsen. 1 dotter.I 1952-utgaven: Sverre Emil Bjartung, lærer, Stavanger, f. 30-9-1912 i Stavanger. Foreldre: Hermetikkform. Eilert Olsen og Sina. Teol. embetseks. 1938. Statens gymnastikkskole, begge avd., 1940. Ped. seminar 1941. Forb. pr. i fonetikk 1940. Stord lærerskole 1948. Lærer Stavanger katedralskole. Nå tilsatt Våland skole, Stavanger. Medl. losje 'Kamp og Seier' ov IOGT.. Hobby og spesialstudium: Tegning, gymnastikk, religionshistorie. Gift med Edith Oddsen. Foreldre: Lokomotivfører Alf Oddsen og Sema. 1 sønn.Det er bilde av begge 2 i bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

TorbjørnI 1934-utgaven med bilde: Karl Andreas Gunnarson Rogne, lærar og kyrkjesongar, Aukre på Haramsøy, Møre, f. 3-5-1873 på Rogne, Skuløy. Foreldre: Bonde Gunnar Didrikson Rogne og Karen Hansdtr.. Eks. Stord lærarsk. 1893. Møre fylkes landbrukssk. 1901. Lærar Batalden i Kinn 1893. Rogne og Flem krinsar, Skuløy, Haram, 1897 og frå 1929 i Åkre krins og kyrkjes. ved Haram hovudkyrkja. Mange år med i styret for Sunnmøre fril. ungdomssamlag og 5 år som form. Medlem av Haram heradstyre i mange år. Ordførar sidan 1929. Vore styremedlem i Sunnmøre lærarlag.Gift med Oleanna Andreasdtr. Fimland frå Kinn. Foreldre: Andr, Fimland og Anne Olsdtr. 7 søner, 2 døtre. Utgjeve: 'Vænleik i skulen', utgjeve av Sunnmøre lærarlag.Samme utgave med bilde: Nikolai Apneseth, lærer og klokker, Skien, f. 15-7-1879 i Vevring. Foreldre: Nils Apneseth og Inger Engebø. Eks. Elverum læreskole 1900. Sangkursus 1907. Skolehagekursus 1916. Lærer Kinn 1900-09. Solum 1909-16. Skien 1916 -. Leder av endel kurser i fysikk og kjemi. Bestyrer av 'Sommerkursene' i Skien endel år.Gift med Martha Fimland. Foreldre: Poståpner Andr, Fimland, Batalden. 2 sønner og 3 døtre. 'Hjemmets' stipendium 1931 til studium i Stockholm, Gøteborg, Helsingborg og Kjøbenhavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Yes! Der var de begge to. Hjertelig takk skal du ha, Carsten Schanche! Den førstnevnte var klassens skrekk inntil han kløvde et øre på en av elevene med pekestokken! Etter det ble han et lam.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Carsten, ser at du har åpnet et fint tibud! Finner du noe om Lars Vikør i bøkene dine? Hvor han var fra bl.a.? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Carsten Schanche, jeg glemte å spørre om der er muligheter for å skaffe bildene av de to, Bjartung og Ueland? Må også fortelle at Bjartung var ekspert på fekting på fritiden og en ekspert på å sikte. En i klassen hadde en tendens til å bli helt fraværene og satt i helt andre tanker med hodet lent mot veggen, men da siktet hr. Bjartung og sendte nøkkelklippet slik at det traff veggen rett ved siden av øret hans. Det var like morsomt hver eneste gang!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Tusen takk Carsten! Dette var meir enn eg kunne håpe på!Biblioteka har vel desse bøkene, så då veit eg kvar eg skal finne bilde av dei to lærarane!Helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ann-MaryFra 1934-utgaven: Eivind Nikolai Bjørås, lærar, Skogn, f. 16-11-1898 i Skogn. Foreldre: Lærar Johan Gunerius Bjørås og Berthine Vinje. Eks. Levanger lærarskule 1920. Lærar Meråker 1920-21. Snåsa 1921-29. Skogn 1929 - . Gift med Ingeborg Norvik, f. 23-10-1900 på Ytterøy. Foreldre: Bonde Ole Norvik og Jette Naust. 2 døtre. ( Med bilde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Takk for hjelpen Carsten!Ser at det mangler opplysning om hvor lenge han var lærer ved Finne skole. Bjørås var lærer ved Finne skole i Skogn til godt og vel 1960,tror jeg.Mener han fremdeles var lærer der når jeg begynte i første klasse i 1963. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

HelgeIvar Dahle (med bilde), lærar og kyrkjes. Heidal, Gudbrandsdal, f. 16-5-1877 i Gulen, Sogn. Foreldre: Bonde Henrik Jakobsen Dahle og Berte Maline Klausdtr. Nyhamar. Eks. Notodden lærarskule 1898. Middelskule 1902. Spesialutdaning i gymnastikk, sløid, song, musikk (orgel), teikning og hagebruk. Framhaldssk.lærar i Gulen 1898-99. Lærar Tronstad, Sirdal, 1899-02. Ulvik 1903. Lærar og kyrkjes. i Heidal 1903 -.Han hev vore med i ungdomslagsarbeider og hatt songarlag i dei bygder han hev vore. Han hev og vore organist i Heidal kyrkje. Han hev vore med i heradstyre frå 1910 og er det enno, heile tidi som ordførar med undantak av perioden 1928-29. Formann i skulestyret 1913, 1919-20, 1923-25, 1929 -. Han hev vore (og er) overformyndar, doms- og lagrettesm. m.m. Hev i fylkestinget arbeid m.a. for betre fagupplæring. Var med i 'Småbruksnemnda' 1917. Varaform. i plannemnda til ordning av jordbruks-, skogsbruks- og husmorupplæring i fylket.Gift 1908 med Laura Ulven, f.25-3-1887. Foreldre: Bonde Per Ulven og hustru f. Ringsaker. Statsstipend 1917 for å studera skulestellet i Danmark og Sverige - og til all sin spesialutdaning. Æresmedlem av Gudbrandsdalslaget i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

ReidarFinner ingen Lars Vikør, men en Olav Vikøren, ungd.skulestyrar, Vardal, Opland, f. 6-11-1884, sønn av Lars Vikøren og Brita Thistell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Flott tilbud, Carsten.Finner du noe omVida Fjær (1897 - 1964) i NærøyMatias Skjerve (1891 - 1975) i GausdalAnton Fjær (1868 - 1915) i Skogn mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

DagI 1934-utgaven (med bilde): Skjerve, Mathias, lærar, Gausa, Ø. Gausdal, Opland, f. 29-11-1891 i Ø. Gausdal. Foreldre: Mikael Olsen og Rønnaug Hansen. Eks. Elverum lærarskule 1917. Lærar Lesja 1917. N. Fron 1918. No tilsett Myren Ø. Gausdal. Gift med Helga Nakling. Foreldre: Bonde Edvard Nakling og Henriette Nakling. 1 son og 1 dotter.I 1952-utgaven (med bilde): Fjær, Vida, lærarinne og husmor, Ottersøy, Nord-Trøndelag, f. 26-1-1897 i Kolvereid. Foreldre: Bonde Karl Otterbekk og Marianne Strøm. Eks. Elverum lærarskule 1918. Lærarinne Lund. Kolveried, 1918-20. Kleiva, Stamnes, 1920-21. Torstad, Nærøy, 1921-46. Vore lærarane sin målsmann i skulestyret. Medl. av soknerådet. Form. i Njardøy sanitetsforening. Goodtemplar. Gift med Ragnar Fjær. Foreldre: Kjøpmann Peter Fjær og Antonette Indermark. 2 søner.Ingenting om Anton Fjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk !Vida var mi farmor og Matias var mi morfar.Anton Fjær var en ihuga forkjemper for folkehøgskolen i Norge, og døde ugift i Skogn som styrer for skolen i Skogn (ved Levanger i NT)mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Hei Carsten. Dette var vel et flott tilbud, som jeg gjerne vil benytte meg av!! Jeg ville være svært takknemlig om du fant opplysninger om Ingvald Sakshaug, som bl.a. var rektor på Sund Folkehøgskole på Inderøy, Nord-Trøndelag 1921-1926. Mvh Ann-Carin Bøyesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ann-CarinHan er dessverre ikke nevnt i 1934-utgaven, han er født så tidlig som i 1864 ser jeg av FT-1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.