Gå til innhold
Arkivverket

[#55479] Noen som ønsker oppslag i Norske Skulefolk?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Theodorsen

Hei! Hans Olsen født 18.10.1820 i Våle Vestfold, død 14.11.1905 i Undrumsdal, Vestfold. Han var lærer og kirkesanger. Min kone, født Undrum har to fotografier av forfedrene, men vet ikke hvem det er. Finnes det fotografier i dine oppslagsverk? Hilsen Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fotografier er det mye av, men Hans Olsen var nok født for tidlig til å være med i den første utgaven. Det var stort sett lærere som levde ved utgivelsen som er tatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiVet du om Signy Duedahl er med?Hun var lærerinne på Onsøy. Jeg vet ikke nøyaktig fødsels og dødsdato, men hun fødte en datter i 1919, ville tro, som rundt 25 år.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Hei Carsten!Står det noe om Lars Pedersen Vetlesand født 1895 i Vik i Sogn og Fjordane.Han var lærer bl.a. i Bøverdalen (Lom), Oppland og senere i Grue, Hedmark fra ca. 1920.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dessverre. Det eneste som står i 1934-utgaven er: Signy Duedahl. Haredalen skole, Onsøy st., og i 1952-utgaven: Signy Duedahl, Manstad, Onsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Geir. I 1934-utgaven: Lars Vetlesand, lærar, Skasenden pr. Kirkenær i Solør, f. 6-10-1895 i Vik i Sogn. Foreldre: Per Vetlesand og Marta. Eks. Stord lærarskule 1918. Lærar Lom 1919-20. No tilsett Skarsenden, Grue. Arb. med preparering av fuglar. Gift med Tora Bakken, Lom. Foreldre: Martin Bakken og Mari. 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk skal du ha!Da vet jeg hvilke skoler hun var lærer ved og til hvilket tidspunkt! Dette visste jeg ikke fra før.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei!Er spent på om det står noe Jens M. Flornes, d ca 1946 og lærer ved skole på Tysnes, og om der er bilde av han?Hyggelig av deg å gjøre dette!På forhånd takk Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Anne K. I 1952-utgaven med bilde: Flornes, Jens, lærar, Onarheim, Hordaland, f. 18-8-1885 i Tysnes, døde 1947. Foreldre: Bonde Mads Flornes og Brita. Eks. Stord lærarskule 1907. Amtsskulen. Lærar Hen, Romsdal, 1907-12. Flakkevåg, Onarheim, 1912-30. Onarheim skule, Tysnes, 1930-47.Delteke i fråhaldsarb. kr.arb. Vore med i heradsstyre. Ordførar frå 1935 til sin død. Var med i skulestyre, overlikningsnemnd, sokneråd og forstandarskap i Tysnes Sparebank. Form. i Tysnes elektrisitetsnemnd. Medl. Sunnhordland elektrisitetsnemnd. Gift med Helga Hjertaker. Foreldre: Handelsmann Olai Hjertaker og Anna. 2 søner og 3 døtrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei! Står Anna Loe Isdal nevnt i boken?Hun var lærerinne i veldig mange år ved Finne skole,Skogn,Nord Trøndelag.Hun var meget avholdt av alle sine elever.Kanskje det også finnes bilde av henne?Hilsen Ann-Mary Engum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei Carsten!Der var mye nyttig info, og mye jeg ikke vistte! Så moro det var at du fant så meget! ER der bilde av han og? Han er en nær slektning som jeg ikke har visst så mye om.Stor takk til deg! :-)Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei igjen!Ble så opprømt av alt jeg leste, at jeg overså at du hadde skrevet at det var bilde av han !!TAkker enda en gangAnne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Flott initiativ! Finner du noe om ekteparet Hilmar Ulrik Nygaard (1897-1946) og Signe Haugseth Nygaard (1899-1991)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ann-Mary. I 1934-utgaven med bilde: Isdal, Anna Loe, lærerinne, Skogn, Nord-Trøndelag, f. 11-1-1906 i Skogn. Foreldre: Bonde Erik Loe og Anna. Middelsskoleeks.(Ås komm.) 1922. Eks. Levanger lærerskole 1927. Lærerinne Finne krets, Skogn, 1931 - . Gift med lærer Per Isdal. Foreldre: Bonde Ola P. Isdal og Karen Lindås. 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jon Anders. I 1934-utgaven står følgende om Signe Nygaard: Lærarinne, Frovåghamn, Tranøy, Troms, f. 22-12-1899 i Hemnes. Foreldre: Bonde Engbret Hangseth og Rakel. Eks. Elverum lærarskule 1920. Statens sangkurs 1921. Lærarinne Aamot, Østerdal, 1920-21. Nesna 1921. Brønnøysund 1922. Å skule Tranøy 1922 -. Gift med pensj. lærer og kirkesanger Hilmar Ulrik Nygaard, f. 5-2-1897 i Bindal. Foreldre: Skipper H.H.Nygaard og Ulrikke. 1 dotter. (Det er bilde av Signe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Veldig mange takk! Anna var lærerinne for min far ,som var født i 1927, og hans søsken, samt meg og mine søsken.Skolen vi gikk på var liten i elevtall,så to og to klasser gikk i lag.Det var godt å gå på denne skolen,miljøet var fint.Kanskje du har Odd Storaune i boken også?Han var utdannet lærer på midten av 60 tallet.Han var også lærer ved denne skolen,og ble senere rektor.Ann-Mary Engum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Tusen takk for (17)! Kan det stemme at Hilmar var pensjonert allerede i 1934, han som var født i 1897?Kan jeg også be deg om å slå opp Johanne Marie Andersen f Gundrosen (1879-1958)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Takk likevel!Du får det antagelig travelt etterhvert,dette er det mange som kan ha savnet,å få informasjon om lærere som hadde sitt virke på skoler rundt i landet.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei. Jeg lurer på om det står noe om min far. Hans navn er Arthur Joahcim Eide f. 14.06.24. Han var først lærer i Vevang (Kornstad kommune MR) fra ca 1950 - 1958. Deretter skoleinspektør i Kornstad kommune fram til 1964. Deretter rektor Bruvoll skole 1964 - 1968?. Han ble så skolesjef i Averøy fram til sin død september 1982. Samtidig er jeg spent på om det finnes noe om min gudmor Kristina Rystad Slatlem. Hun var lærer i ei årrekke ved Vevang barneskole. Hun var der i hvertfall på 1950/60 tallet. mvh Bjørn Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Din far står omtalt i bind 1 i Norske Skolefolk 1966 s. 448. Der er det også bilde av han. Lærereksamen i Volda 1949. Han giftet seg 1950 m. Gerd Anne Lie som formodentlig er din mor. Din gudmor Kristina Rystad-Slatlem er omtalt i b.II i 1952 utgaven s 1078, men det er dessverre ikke bilde av henne. Hun var f. 20/3 1898 i Borge i Lofoten, avla lærerprøven ved Tromsø lærerskole i 1929. Hun var tilsatt ved Vevang skole, Kornstad Kristiansund. Hennes ektemann var Torgeir Slatlem. Mvh Magne Thorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.