Gå til innhold
Arkivverket

[#55479] Noen som ønsker oppslag i Norske Skulefolk?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Theodorsen

Hei! Jeg savner opplysninger om min svigerfars utdannelse som lærer; Oskar Undrum f. 21.01.1897 i Sem, Vestfold. Han ble lærer i Skjeberg, Østfold ca. 1920. Hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Rolf1952 utgaven: Oskar Undrum, lærer, Sarpsborg, f.21-1-1897 i Sem, Vestfold. Foreldre: Styrmann C.G.Undrum og Hanna Mathilde. Eks. Holmestrand lærerskole 1919. Lærer Skjebergdalen 1919-23. Nå tilsatt Borgen, Skjeberg. Gift 1922 med Asbjørg Iversby. Foreldre: Bonde Jens Iversby og Emilie. 4 sønner og 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Hei igjen! Tusen takk for oppl., da fikk vi bekreftelsen på at han hadde lærerskole fra Holmestrand, det ble nemlig påstått i en artikkel i lokalavisen fra en av hans tidligere elever, at Undrum ikke hadde noen formell utdannelse, noe familien var uenig i. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Hana Flønes

Hei igjen Carsten!Tusen takk for opplysningen om min bestefar, Knut Gjeldaker fra Ål. Det var artig!! Mye jeg ikke visste der.Jeg er forøvrig gift med Flønes. Slekten hans kommer fra Hustadvika. Vet det finnes Flønes i Trondheim også,men de er altså ikke i slekt.Med vennlig hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takker for hyggelig initiativ.Jeg ville sette pris på om du *ved leilighet* kunne sjekke følgende navn:- Ole Andreas Ramstad (min oldefar), d. 1943- Guri Trygsland (min oldegrandtante), d. 1954- Gerhard Bertin Flatebø, d. 1943- Ingvald Trygsland (min morfar), d. 2004- Jakob Jakobsen Engerdal (gift med min tippoldefars søster Valdine), d. 1952- Bernhard Jansen, f. 1870 ?, jf. Lenke Huff, dette ble kanskje for mye...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Gisle1966 utgave: Tormod Rogne, pensj. skolestyrer, f. 22-11-1900 i Askvoll. Foreldre: Lærer Ole Rogne og Maria f. Gjelsa. Notodden lærerskole 1924. Norges Lærerhøyskole 1928-29. Lærerkurs i heimstadlære, sang, kristendomkunnskap, korinstr. tegning, skolehagearb. o.a. Tilsatt i Strandvik framh.skole 1924-25. Bulandet 2-delte skole, Askvoll 1925-30, Leirvåg 4-delte skole, Askvoll 1930-59, fra 1952 som styrer.Klokker ved Vilnes annekskirke fra 1930. Form. i Askvoll lærerlag i flere perioder. Sognerådsform. i 19 år. Styremedl. i Askvoll Gamlehjem, Askvoll Sparebank og Sunnfjord Ungd.skole. Form. i avholdslaget i en årrekke. Gift 24-8-1929 med Maria Håland. Foreldre lærer Johan Håland og Margreta Førland. 1 sønn og 2 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg nr. 109:Nei, min oldefar Ole Andreas Ramstad (far til min mormor Aslaug Trygsland, f. Ramstad) finner man i 1900 på Ramstad i Sykkylven:LenkeMen uansett takk skal du ha for oppslagene, Casten!DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Carsten,Om tilbudet fortsatt gjeld så ville eg gjerne ha visst om det stod noko om Johan Andreasson Færøy (1878-1946). Han døydde på Rikshospitalet i Oslo, men er gravlagd i Hersvik (Solund).MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei Carsten,jeg lurer på om det står noe om folkeskolelærer Halvor (Gunnarsen) Laug der? Han var f. 1880, Nome i Telemark, bodde en tid i Nedre Eiker, hvor han giftet seg med en søster av min olderfar, før de flyttet til Hol i Buskerud.klem fra Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

GisleJohan Færøy, lærar, Hersvik, Solund, f. 15-7-1878 på Færøy. Foreldre: Bonde Andreas Einarson Færøy og Anne Fredrikke Petersdtr. Tveranger. Eks. Stord lærarskule 1899. Lærar Bremanger 1899. Solund 1901 -. Form. i skulestyret frå 1915-27. Medl. i heradstyret frå umkring 1910. I form.skapet 1923. Ordf. frå 1929. Form. i Solund vinstrelag og Solund skoglag. Gift med Guri Seim. Foreldre: Bonde Olav Nilsson og Anna Knutsdtr. Seim. 2 søner, 1 dotter. Stipend til 3-4 lærarskeid i teikning og anna.Tar med søster også: Bergit Færøy, lærarinne, Hersvikbygdi, Solund, f. 31-7-1875 på Færøy. Eks. Stord lærarskule, lægre pr., 1895. Hjelpelærar Solund 1898-09. Bodin, Salta, 1911-15. Askvoll, Sunnfjord, 1915-18. Strandvik, Hordaland, 1918 -.En Færøy til: Ragnvald Færøy, lærar, Manger i Nordhordaland, f. 9-2-1900 på Færøy i Solund. Foreldre: Thomas Færøy og Nilla Madsnes. Eks. Stord lærarskule 1922. Lærarhøgskulen 1930-31. Lærar, Indrevær i Solund 1922-24. No tilsett (1934) Sætre krins i Manger. Gift med Leonora Elisa Herland. Foreldre: Konrad Herland og Dorthea Risnes. 2 søner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

I første klasse på barneskolen - 1956 - på Ullandhaug skole i Stavanger hadde vi frk Risa fra skolestart til jul, da gikk hun av med pensjon. Hun var en utrolig snill og blid lærer, jeg husker henne fremdeles med glede. Men hvem var hun? Hvor var hun lærer før 1956? (Ullandhaug var ny skole i -56). Jeg håper du finner henne.vennlig hilsenGrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

GreteLitt vanskelig når du ikke har fornavnet. I 1934-utgaven er det ei Sofie Risa som var gift med skoleinspektør Mons Risa, men han var lærer i Lindaas, Hordaland. Sofie, var f. 4-10-1894 i Sæim. Foreldre: Bonde Th. J. Sæim og Ragnhild Rydland. Eks. Volda lærerskole 1916. Lærerinne Selbjørn og Lundøy kretser, Møgster 1916. Verås og Lauvås kretser, Lindås, høsten 1917 -. 2 sønner og 2 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Carsten,Eg kjem tilbake til Ole Rogne, f. Voss, men flytte til Gjelsa / Gillesøy / Gillesøen i Askvoll og var der lærar. Her er han i FT1900: Lenke.Kan han stå under etternamet Gjelsa eller Gillesøy?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell H Myhre

Hva med Anstein Stavn, f. i Flå i Hallingdal, virket ved bl.a. Bergheim skole i Vestre Brandbu på Hadeland, inntil sin bortgang omkring 1920.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Hei. Jeg lurer på om det fins noe om følgende lærere fra Skånland i Troms: Aage Kanstad og hans kone Hilda Kanstad, Herleif Grøneng og Smith Solbakken (kjenner ikke fornavnet). mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.