Gå til innhold
Arkivverket

[#55479] Noen som ønsker oppslag i Norske Skulefolk?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

KjellIngen Anstein Stavn er nevnt.HåkonÅge Kanstad, skoleinsp., Evenskjer, Troms, f.29-10-1895 i Lødingen. Eks. Nesna læreskole 1923. Kurs i heimstadlære, sang, kjemi, arbeidsskoleprinsippet og skolehagestell. Lærer Skånland 1923, skoleinspektør fra 1937. Medlem av Skånland sogneråd 23 år. Organist 26 år. Vært kordirigent. Arb. i losje og kr.ungdomslag. Medl. av Troms fylkes skolehagenemnd. Underv. i realskolen i naturfag. Hobby: Muskikk, litteratur. Gift med Hilda Nordquist. 2 sønner og 2 døtre.Hilda Kanstad, lærerinne, Enenskjær, Troms, f.30-7-1901 i Kåfjord. Eks. Nesna lærerskole 1924. Kurs i heimstadlære, pedagogikk, sang, tegning og søm. Lærerinne Tysfjord 1921-25. Sulitjelma, Fauske 1925-27. Nå tilsatt (1952) Skånland folke og framh.skole. Form. i Skånalnd husmorlag 16 år. Form. i husstellsnemnda og husmorvikarnemnda. Deltatt i losje- og kr.ungdomsarb. Hobby: Tegning, maling og håndarb.Herleif Arnodd Grøneng, lærer, Evenskjær, Troms, f.31-5-1906 i Ibestad. Foreldre: Bonde og fisker Andreas Hartvigsen og jordmor Amalie Olsdtr. Eks. Heimly ungd.skole 1924. Troms fylkes landbruksskole 1926. Tromsø lærerskole 1934. Sløydkurs 1937. Dirigentkurs 1938 og 1939. Norges lærerskole 1940.Vikar Tromsøysund, Storfjord, Karlsøy og Kvefjord, Troms. Vikar Kvefjord 1935-37, Vikar Skånland 1936-37. Lærer Trøssemark krets, Skånland 1937. Breistrand krets, Skånland fra 1941. Medlem av Skånland skolestyre og komm.styre. Ordfører 1960-63. Gift 1939 med Thina Mathiesen. Foreldre: Severin Mathiesen og Kirsten f. Hunstad. 1 sønn og 1 datter.Morten Smith- Solbakken, lærer, Evenskjær, Troms, f.18-9-1902 i Korgen. Foreldre: Bonde Lorents Solbakken og Anna Smith-Petersen. Eks. Nesna lærerskole 1923. Statens gymnastikkskole 1925. Sang- og dirigentkurs. Lærer Skånland skole fra 1923. Medl. av herredsstyre. Form. i overformynderiet, fattigordfører, H.V.-områdesjef. Kordirigent.Holdt kurs i svømming og livredning, arr. av Norges Livredningsselskap. Idrettsmerket og Norges Livredningsselskaps instruktørdiplom for svømming og livredning. Hærens marsjmerke, skimerke og skyttermedalje. Gift 1929 med Ester Ravn. Foreldre: Bonde Nils Ravn og Tina. 2 sønner og 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

CarstenJeg gikk på skole i vestre Fenstad (nå Brårud). Jeg har en dårlig hukommelse, men husker at både jeg og min far gikk på samme skole noen år. En av lærerne (den vi hadde felles) kan jeg ikke huske navnet på, men jeg husker min far fortalte en historie:'NN var en vanskelig elev (1930-tallet). En gang hadde han en vinterdag (minus 20) måtte gjøre sitt fornødne midt i veien. Da kom læreren, NN løftet på hatten og hilste, og lærerens konklusjon var: 'Vi kan si hva vi vil om NN, men høflig er han'Har du oversikt over hvem som var lærere på Vestsiden Skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Lars OveDen er ikke enkel, da kan jeg komme til å måtte lese om skolefolk resten av året. Når var han f. ca. tror du? Et fornavn kanskje? Husker forøvrig ingen av lærerne mine jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg kan ikke huske navnet hans akkurat nå, men det dukker kanskje opp? Jeg trodde kanskje boken (bøkene) hadde register på hver enkelt skole, og du skal ikke bruke tid på meg før jeg kommer på navnet. Da kommer jeg 'plutselig' tilbake .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Finner du noe på Knut Djuve (1908-1966)? Eventuelt også på hans eldre brødre Tor og Torkel Djuve. Brødrene var født i Skånevik, Hordaland.Kan du også sjekke Harald Hundvin? Jeg lurer på om han var kollega med Knut Djuve i Laksevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Lars Ove Jeg tror det var Erling Nygård født 4/4 1895 i Os i Østerdalen som var din lærer ved Vestsiden skole. Han står omtalt i Norske skolefolk 1952 bind II s. 974 Der er det også bilde av han. Finner jeg E-postadressen din et sted, så skal jeg skanne siden til deg. Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Magne (132)JA. Han het Erling Nygård. Da har du funnet rette mann. Jeg begynte på skolen i 1960, og min far ca 1928. Tusen takk skal du ha :-)Mail: lars.ove.wangensteen@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

MarieTor Martin Djuve, Åkra, Sunnhordland, f. 7-4-1899 i Skånevik. Foreldre: Skipsbygger og bonde Lars. Th. Djuve og Marie Markhus. Eks. Stord lærerskole 1923. Etter folkehøyskolen 1918-19 lærer Eintveit krets, Skånevik, 1 år. Markhus og Sævareid kretser, Skånevik, 1923-27. Lærer og kirkesanger Åkervik krets, Skånevik. Gift 20-8-1927 med Elsa Heggebø. Fosterforeldre: Kirkesanger Olaf Heggebø og Berta Lien. 2 sønner.Knut Djuve, lærer ved framh.skolen i Laksevåg, f.9-2-1908 i Skånevik. Stord lærerskole 1929. Statens sløyd- og tegnelærerskole. Kunsthåndverkskolen, Bergen, modellering. Handelsskole. Sommerkurs i fysikk, kjemi, gymnastikk, skrivning m.m.Tidligere tilsatt ved Sauda folkeskole 1932-47. Ved Laksevåg byskole 1947-49. Fra 1949 tilsatt ved framh.skolen i Laksevåg. Fått Statens reisestipend til formingsstudier i Danmark og Sverige. Sløydinspektør for Vestlandet fra 1954. Styrer av Statens kurs for formingslærere siden 1955. Lærer ved Norges Ped.landslags sommerkurs. Medl. av Laksevåg skolestyre. Medl. av kom. for innføring av 9-årig skole i Laksevåg. Sekr. for Laksevåg Yrkesskole fra 1952. Hobby: Forming. Gift 1938 med Severine Skålnes. Foreldre: Lars og Marie Skålnes. 3 sønner og 1 datter.Torkjell Djuve, overlærer ved barneskolen i Oslo, f.22-2-1903 i Skånevik. Stord lærerskole 1925. Statens sløyd- og tegnelærerskole, kunsthåndverkskole, Oslo. Treider handelsskole. Musikkonservatoriet og vinterlandbruksskolen. Tidligere tilsatt i Skånevik 1925-29. Fra 1929-30 sekr. hos skoledir. i Nidaros.Fra 1932 tilsatt i Oslo, 10 år ved Hersleb framh.skole og 16 år ved Bekkelaget skole. Overlærer ved Munkerud skole i Oslo. Har fått Oslo komm. og Oslo lærerlags stipend og brukt disse til studiereiser i Danmark og Sverige. Utgitt SSTL Metallsløyd i folke- og framh.skolen. Formann i Oslo framh.skole lærerlag. Hobby: Småsløyd, metall og tinnsløyd. Gift 1937 med Signe Winsvold. Foreldre: Anders og Marta Winsvold. 1 sønn og 2 døtre.Harald Hundvin, skolestyrer, f.31-5-1913 i Lindås. Stord lærerskole 1950. Eks.art. Voss landsgymnas. Norges lærerhøyskole, Trondheim. Gym. skolen. Div. militære og sivile kurs. Under krigen lærer i Storbritannia. Tilsatt i Laksevåg framh.skole. Solestyrer ved Damsgård skole, Laksevåg fra 1-7-1965. Form. i BUL i Bergen 1952-55. Med i Laksevåg herredstyre fra 1959. Form. i komm. park-, idretts- og friluftsutv. Div. komm. tillitsyrke. Gift 1941 med Olava Holm. 2 sønner og 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karle Gjernes

Solveig skulle vera fra Hauge i Dalane, blei det sagt. Ho var ugift da ho var på Smøla, så Steinsvåg var jentenamnet. Eg trur ho hadde lærarutdaninga fra Levanger. Ho var songinteressert og starta eit damekor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Vil gjerne vete det som står om: Jørgine eller Jørgina Endresdotter Vetvik. 1901 -88. Gift i 1951 med Bertel Hundvedbakken. Lang tid lærar i Redal krins i Vevring kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Harald JarlJørgina Vetvik, lærer i barneskolen, Naustdal, f.22-7-1901 i Bremanger. Foreldre: Bonde Endre Vetvik og Ragnhild f. Svarstad. Stord lærerskole 1922. Folkehøyskole, realskole, eks.art., latinl. Psykoanalyse. Kurs i pedagogikk, stemmebruk, sang, gymnastikk og handarbeid. Tidl. tilsatt i Steigen og i Aker. Lærer ved Redal skole, Naustdal. 'Hjemmets' stipend, studiereise til Sverige og Danmark. Skrevet dikt. Varamann i styret for Norges Lærerlag. Kass. i Firda krets av Norges Lærerlag. Styremedl. i Sunnfjord ungd.lag. Repr. i komm.styret. Hobby: Psykologi. Gift 1951 med Bertel Hundvedbakken. Foreldre: Kristoffer og Katrine Hundvedbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

KnutAnders Presthus, Opdal, Sør-Trøndelag, f.5-7-1879 i Soknedal. Foreldre: Lærer og bonde Ole Presthus og Randi Økdal. Eks. Elverum lærerskole 1902. Lærer Draksten folkeskole og Mebonden framh.skole, Selbu, 1902-03. Kvenvær, Andersskog og Forsnes folkeskoler 1903-19. Fagerhaug skole, Opdal, 1919 -. I herredstyre som ordf. for Kvenvær 1914-16. Gift med Anna Jensine Aune, f.3-5-1900, døde 10-9-1927. Foreldre: Bonde Ole Aune og Jensine Kruse. 2 sønner og 3 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det var fra 1934-utgaven. I 1952-utgaven står det at han var lærer ved Fagerhaug skole 1919-45. Æresmedlem av Oppdal lærerlag. Hobby: Felebygging. I siste utg. er han ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Karle Gjernes

Eg fann ei Solveig Steinsvåg Lie på Google. Kan det vera den Solveig Steinsvåg eg etterlyste lenger oppe.? Kunne blitt gift Lie??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Søk i telefonkatalogen og skattelistene, så finn du både Solveig Steinsvåg og Solveig Steinsvåg Lie. Det må vera to forskjellige. Sistnemnde var fødd på 1960-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Hei Carsten.Eg er interessert i opplysningar om Andreas Nilsson Rydland, som var f. i Seim i Hordaland i 1863. I 1900 var han lærar og kyrkjesongar i Drangedal. Seinare ser det ut til at han busette seg i Glemmen i Østfold, og skal visstnok ha døydd der ca. 1945. Er han omtala i Norske Skulefolk?Helsing Knut Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.