Gå til innhold
Arkivverket

[#55480] Liløen i Os?


Gjest Stefan Jansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Stefan Jansson

20 juli 1769 gifter sig enkemann Ole Eriksen (Ustu) Breen i Os (Hedmark) med Ingrid Bersvandsdatter. Hon uppges i vigselnotisen komma från Lilöen (se bild). Finns det nån gård med det namnet i Os-trakten? Lilleøen i Overhalla (Nord-Trönderlag) är ju ganska långt bort.

bilete4042.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise K. Akselsen

Hei Stefan.Dette er fra Os bygdebok b.I s. 213:Ola Erikssen f. ca. 1727, d. 1801. Gift 1. 1755 med Barbro Olsdatter, som lever i 1762.Gift 2. 1769 med Ingrid Bersvensdatter f. 1747, Enget, d. 1817.Ustubreen, bnr. 51 ligger i Dalsbygda, Os kommune, Hedmark.Vil du ha alt om Ola og Ingrid så ta kontakt på mail anaks krøllalfa online.no. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stefan Jansson

Hei og tackJag har sen i går hittat mer om Ingrid. Jag har tidigare läst Os Bygdebok men vill minnas att jag inte var trodde att det som stod där om Ingrid var riktigt. Om mina anteckningar stämmer fick jag uppfattningen att där angavs att Ingrid kom från Bersvenshaugen (s 195). Jag har inte boken här så jag kan inte kontrollera nu. Eftersom hon vid vigseln uppges komma från Lilleøien, och det föds en Ingrid där 1747 av Bersvend Haagensen og Eva Arnesdatter (och hennes bror Arne f 1743 är dopvittne)m måste detta ju vara rätt Ingrid.Står det något om Bersvend och Eva på Lilleøien där?Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.