Gå til innhold
Arkivverket

[#55496] Peder Rønning, Trondheim


Gjest Jens Petter Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Rønning

Er det noen som kan hjelpe meg videre med Peder Rønning. Han var snekkermester i Trondheim og bodde i Jomfrugaden. Det var forøvrig hos ham den store bybrannen i 1841 startet. I 1865-tellingen står det at han var født i Røros i 1792, men jeg finner ham ikke der eller i Trondheim (Domkirken og Vår Frue). Han giftet seg i 1819 i Vår Frue med Lorentze Rasmusdatter fra Røros. Han må ha fått borgerbrev rundt 1820 og dette kan vel være hjelp videre, men dette har jeg ikke tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vielsen i Vor Frue nederst til høyre: LenkeSnedkersvend (?) Peder Christensen Rønning og Lorenze Rasmusdatter Riise.Dermed har vi mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Riise er i hvertfall et godt, gammelt navn fra Røros, jfr andre debatter her.Hilsen en navnebror med røtter i Trondheim og på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Rønning

Jeg har forbindelsen til Røros med Riise, men har problemet med å få tak i Peders foreldre. Ut fra vielsen, er trolig hans fars navn Christen, men jeg er usikker på hvem da navnet 'Rønning' ikke framkommer noe sted. Ut fra det jeg har sett, finner jeg ingen som passer i Røros eller omliggende områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg gir deg det tips å lete i konfirmasjonslistene for Røros, hvor presten har notert attester som er utstedt ved flytting:LenkeSe for eksempel på nr 9 1809 på høyre side med attest til Trondhjem 1812. Han heter riktignok ikke Rønning, og Rønning er heller ikke noe Rørosnavn. (De to Rønning på Røros i 1865 er født i Holtålen).Det er to Rønning angitt født i Røros i 1865-tellingen ved landsdekkende søk. Bortsett fra din er det en Jacob Rønning 65 år i Børsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Rønning

Hei Astrid, Takk for hjelpen. Men jeg har fortsatt problem med en eventuell kobling mellom 'konfirmanten' og min Peder Rønning som giftet seg i 1819. Navnet 'Ryen' er noe anderledes enn 'Rønning'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Jens Petter!Jeg gikk ut fra tellingen 1801 Røros. Der er to Peder Christensen i riktig alder, hvorav jeg fant denne ene konfirmert med slektsnavn Ryen, han som i 1812 fikk attest til Trondhjem for å gå i snekkerlære. (se lenken i innlegg 5).Det er så langt jeg kommer med dette ut fra at hans fødested er angitt som Røros i 1865. (Man må også innse den mulighet at hans fødested ikke er korrekt!)Dette er et mulig spor, men heller ikke mer. Jeg var innom dåpen til noen av Peder Rønnings barn i kirkebok for Vor Frue uten å finne noen Rønning eller Ryen som faddere. (Dåpsdato for barna finnes på FS).Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Astrid, tror du det dreier seg om 'vår' Ryen-gård - var det ikke også en nærmere Røros? Jeg tror denne karen på Ryen kan være aktuell, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

FS har 8 barn født i perioden 1820 til 1836. Det dukker opp ei Christine så seint som i 1833, men det burde ha vært ei Kirsten/Christine i perioden 1822-1826, som da kanskje døde? Finnes ei slik ei, vil jeg anta at dette er riktig person.Jeg ser forøvrig at første fadder er Peder Lorenssen. Min tipp-tipp var Lorets Monsen Ryen (uten at jeg umiddelbart kan kople dette mot mi slekt der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner ingen døpt i nevnte periode.Dette blir bare spekulasjoner, men dersom vi kan si at første datter, Berntine, er oppkalt etter mormor Beritte, så kan dette gå opp med at andre datter, Christine er oppkalt etter farmor, Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå skal jeg straks gi meg, men første sønnen, Rasmus Christian, er helt klart oppkalt etter farfar og morfar. I tillegg kan vi vel si at han er oppkalt etter den ANTATTE farmora, Kirsten.Det er vel også helt klart at mormor (mor til Lorentze Riise) het Beritte. Det nærmeste vi kan komme en oppkalling av henne i barneflokken, vil måtte bli første datter Berntine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

God morgen!Det er nettopp ham du har lenke til i innlegg 9 jeg mener. Han er her i 1801:LenkeJeg har også sjekket opp familien i Rørosboka 4 side 181/82. De skal ha hatt fem barn og flere av disse forlot Røros like etter konfirmasjonen.Men det unektelig merkelig at en mann hvis far het Ryen og hvis mor var en Kjelsberg, skulle kalle seg Rønning da han kom til byen?!Jeg tror det kunne vært lurt å se etter ham andre steder, f. eks i Ålen, men det har vel kanskje Jens Petter allerede gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Navn ble jo ofte forandret i forhold til siste bopel. Kanskje hadde han tilhold på Rønningen (Strinda) før han giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner ingen annen i 1801 (alle kombinasjoner av Per/Peer/Peter/Peder osv og Christiansen/Christensen/Kristensen osv) og med denne alderen tatt i betraktning. Når han i tillegg er snekker og flytter til Trondheim, så... Kona har forøvrig god kontroll på egen alder i 1865, og Peders alder passer også helt i forhold til Røros - der det i 1865 opplyses at han er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan ikke se noen annen Peder Christensen konfirmert mellom 1806 og ca 1816 enn denne Peder Christensen Ryen. Sjekket dette om igjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Rørosboka 4 mangler forresten dødsår på begge foreldrene til Peder, og det må man jo ha for å finne et eventuelt skifte. Men ut av teksten kan man lese at faren sannsynligvis ble gammel. Hus 120 ble solgt etter Christen Jacobsen Ryens død til en mann som var født i 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

- ellers har jeg jo full forståelse for at du finner det rart at en person skifter navn fra Ryen til Rønning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Rønning

Hei Astrid og Arnstein, Har akkurat logget meg på og ser at dere føler den samme usikkerheten som meg. Jeg er ganske ny i dette gamet og dette er mitt første forsøk for å få hjelp i brukerforumet. Og jeg må si jeg er imponert over det engasjement som dere viser - og takk for det :-) Jeg har sjekket Ålen uten å finne noe av interesse. Som jeg skrev i mitt første innlegg, vil kanskje et borgerbrev gi meg svar. Kanksje en eller annen har tilgang til dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.