Gå til innhold
Arkivverket

[#55521] Nedlasting


Gjest Magne Greger
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

I tillegg til andre grunnar til at det truleg ikkje vil skje, ville ei slik teneste vera svært bandbreiddkrevjande. I dag blir det lasta ned 20 sider i sekundet på det meste. Det er all grunn til å tru at dette vil auka vesentleg framover. I tillegg å tilby massenedlasting ville koma til å sprengja nettverksskapasiteten vår. Og den er på 1000MB. Men eg synest å minnast at det har vore diskutert å laga DVD-ar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Ja, som Oldervoll påpeker, det er ikke aktuelt å åpne en ftp-server for nedlasting av kirkebøkene.CD/DVD-distribusjon har vært diskutert, men det er ikke avklart om eller isåfall hvordan det skal gjøres. I utgangspunktet ønsker vi at alle forholder seg til kirkebøkene på nett. Der vil de siste versjonene av bildene være, oppdateringer og den fortløpende opphevelsen av sperrefrister foregår på nettsidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Gurihus

Meget fornuftig å ikke åpne for storstillt nedlasting. Når trafikken er på det høyeste er responstiden merkbart lavere.På den andre siden er det praktisk å ha en hjemmekopi. De gangene en er uten nettilgang, gir det mulighet til å bla i bøkene, men da ikke indeksert.Omfanget av nedlasting vil være enormt om det hadde vært praktisk mulig. I primærområdet jeg studerer, har jeg kopiert 290 kirkebøker, med 49800 sider. Samlet nær 31 GB. Hvis alle hadde gjort det samme, ville serverne og nettkapasiteten knelet.Fortsatt lykke til med det gode arbeidet dere gjør!mvh Dag Gurihus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du har heilt rett. Om alle gjorde som du ville systemet knela. Det eg er redd for er mange gjer det. Eg trur det er den rimelegaste forklaring på at det blir lasta ned så mange sider som det gjer.Eg trur kanskje alle ville tena på å la materialet liggja på servarane og henta det derifrå. Det ville truleg gje betre og tryggare tilgang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Leif Biberg Kristensen

Nå har jeg skrevet av de kirkebøkene jeg bruker mest, side for side. Derfor blar jeg lite i dem. Men når jeg for eksempel leter etter en barnedåp i nabosognet, kan det fort bli mye blaing, og dermed store mengder nedlasting i løpet av kort tid. I sum blir det nok mer trafikk av dette enn at enkelte laster ned kirkeboka 'en gang for alle', selv om jeg heller ikke vil anbefale eller forsvare denne typen hamstring.Det beste hadde jo vært om alle skrev av sine egne kirkebøker, og deretter gjorde avskriftene tilgjengelige på internett. Dermed ville pågangen på de scannede kirkebøkene gå drastisk ned. Dette vil nok uansett merkes etterhvert som indekseringsprosjektene går sin gang.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.