Gå til innhold
Arkivverket

[#55529] Redaktør Grunde Olsen Goderstad, redaktør Morgenposten 1906-18


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Grunde Olsen Goderstad ble født på gården Goderstad i Holt (A-A) i 1863. Fra 1880-årene er han å finne i Christiania som journalist i Morgenposten. I perioden 1906-1918 var han avisens redaktør. Vi finner ham i ft. 1900 i Kristiania, og han er da gift med Sara Stub fra Brevik.Er det noen som har ytterligere opplysninger om ham? Hadde han og Sara barn?Han er så vidt nevnt i Yngvar Holms Morgenposten-historie, SVÆRTA (1999), blant 'de anonyme redaktørene'. Det ser ut til å ha vært vanskelig å finne noe stoff om ham. Det paradoksale i så måte er at avisen økte opplagstallet ganske mye i hans redaktørtid.Hans oldemor, Aase Pedersdtr. Langang (f. 1783), var halvsøster til min tippoldemor, Ellen Pedersdtr. Langang (f. 1820). På grunn av alders-/generasjonsforskyvningen her blir altså Grunde O. Goderstad min fars (halv)firmenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager dobbeltføringen av tittelen 'redaktør' i tråd-overskriften.Dessuten: Han var min mors firmenning - ikke min fars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bygdeboka for Holt har ingen opplysninger om Grunde Olsen Goderstad, bortsett fra at han var f. 1863 - og at han ble redaktør i Oslo og gift med ei Sara.En nærmere sjekk i Yngvar Holms bok (SVÆRTA) viser at det var i forgjengerens redaktørtid opplaget økte kraftig - slik at Morgenposten faktisk da Grunde G. overtok i 1906, var Norges største avis. Hvorvidt opplaget fortsatte å øke, er uvisst, men da det ble nytt redaktørskifte i 1918, var Aftenposten gått forbi.I 1900 var den omtalte 'forgjengeren', Torleiv Olavson fra Vinje i Telemark redaktør - og i folketellingen ser vi at såvel han, som Grunde O. Goderstad og kona Sara Stub - samt bud og portner Tharald Sørensen fra Risør (+ hans kone Augusta) bodde på samme adresse som Morgenpostens redaksjonslokaler: Lenke'De ukjente redaktørene' i Holms bok er nettopp Torleiv Olavson og Grunde Olsen Goderstad. Det boka inneholder av personalia om sistnevnte (utover det jeg allerede har nevnt) er følgende: Han var 'sørlending av bondeslekt. Etter middelskoleeksamen i Tvedestrand tok han realartium i Kristiania i 1883. Botanikk var hans yndlingsfag, men han fikk neppe stor bruk for sin kjærlighet til planter og vekster senere i livet. Økonomien gjorde det ikke mulig å fullføre noen embetseksamen. Etter noen år som lærer og huslærer kom han til Morgenposten i 1891. Goderstad hang i sent og tidlig i avisen, men var aldri sikker på om han som redaktør var kommet på den rette hyllen i livet. Han fortsatte i hvert fall som redaktør til sykdom tvang ham til å fratre i 1918. Morgenposten var i Goderstads tid, som alltid før og lenge etterpå, ikke bare uavhengig, men også upolitisk. Dermed kunne ikke redaktøren gi uttrykk for sine meninger i sin egen avis. Til gjengjeld skrev han politiske artikler i flere andre hovedstadsaviser'.Har noen vært borti disse politiske artiklene?I ft. er kona, Sara (Sare) Stub oppgitt født i 1857. Jeg har ikke funnet noen ved det navnet f. i Brevik det året. Det var imidlertid en Sara Stub som så sent som i den lokale folketellingen 1885 drev egen forretning i Brevik. Hun var noe eldre - f. 1850. Hvis det er henne, var hun altså betydelig eldre enn sin mann - kanskje for gammel til å få barn (selvsagt avhengig av når de giftet seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg finne disse referansene på Nasjonalbibliotekets hjemmeside (basen for digitale aviser):Avisbibliografi II 1974-09-01 Side 150 av 285 ... Journalisten 1937, s 11: Nekrolog) Goderstad, G. Avisen (II) 1917-1918 (x). Morgenposten 1917 - 1918 (x). Morgenposten: Dagens Nyt (III) 1907-1913. 1917-1918 (x). Morgenposten: Landsutgaven 1917-1918 (x) Godtaas, A. Nordland 1895 Gorboe,Rolf, 1891-1964 Vestlandske Tidende 1919 -1931. (Dagspressen 1964, nr 10, s 7: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det bodde en Sara Stub i Brevik i 1865, men hun var 17 år (født ca 1848). Men legg merke til at i samme hus bodde Hans Marinius Andersen og kona Marie - de samme som hun delte hus med 20 år senere. Sara i 1865 og 1885 er vel samme dama? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Dama i forrige innlegg må være denne Sara Martine som blir født og døpt i 1849: LenkeDersom det er hun som blir gift med Grunde Goderstad var hun 14 år eldre enn ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er nok dåpen til dama med leketøysforretningen, ja. Dersom det var hun som ble gift med Grunde Goderstad, må det ha skjedd en gang mellom 1885 og 1900. I så fall er det vel mest sannsynlig at hun har flyttet til Christiania etter 1885, og at de har giftet seg der, siden Grunde jo allerede var bosatt i hovedstaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg prøver å legge inn et bilde av redaktør Grunde Olsen Goderstad (kilde: Yngvar Holm (red.): SVÆRTA - Morgenposten):

bilete4054.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Etter litt søk på FS kan det se ut til at Sara med leketøyet kom fra en 'gammel' familie; Faren Tellef er nok den samme som ble døpt i Skien 1810, sønn av Samuel Christian Juell Stub (1771 - 1813) og Anne Cathrine Rendtler. Her i 1801 Lenke Samuel ser ut til å være sønn av presten Tellef Stub, (1740 - 1809) og Christine eller Christiane Juell. Her i 1801 Tellef igjen sønn av Samuel Stub, prest i Risør og Søndeled.Kanhende det finnes noe skrevet om Stub-slekten og at det finnes opplysninger om Grunde O Goderstad der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, du har nok plassert henne i rett slektssammenheng her, Knut. Nå har det muligens eksistert flere Stub-slekter, men det ser i hvert fall ut til at representanter for Stub-slekta i Grenland kan være omtalt i flere numre av NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har ikke funnet noen Sara Stub gift i Brevik i perioden 1885-1900, og det finnes ingen andre med det navnet i ft. 1900 enn Grunde Goderstads kone.Så har jeg forsøkt å lete litt etter en mulig vielse i Kristiania, men det er jo tidkrevende. Det mest naturlige vielsesstedet er nok Vor Frelsers kirke (Domkirken), men et kompliserende forhold her er jo at Grunde i 1900 er oppført som 'Udtraadt, intet samfund'. Han kan dermed ha giftet seg borgerlig, eller eventuelt være registrert gift som dissenter.La meg føye til at jeg heller ikke har funnet Sara Stub i uttflyttingslistene for Brevik. Jeg har jo heller ikke funnet Grunde Goderstad utflyttet fra Holt, men vi vet jo at han i hvert fall var i hovedstaden så tidlig som i 1883 (realartium).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden denne tråden sannsynligvis ikke blir oppdaget av dem som kanskje vet mer om Sara Stub, har jeg etterlyst opplysninger om henne i en egen tråd: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(7:) Jeg synes det er vanskelig å lese oppføringen i kirkeboka i 1849 for (Lenke) (nr. 17) ved dåpen av Sara Martine Stub (den 1. juli).Hvilken yrkestittel er oppført for faren Tellef Stub, og hva er mellomnavnet til moren Kirsten f. Monrad ? ('Laurina' ?) Og fadrene må jeg bare gi opp ...Tellef Stub i Brevik var altså født i Skien i 1810 og døde før 1865. Tellef var sønn av koffardikaptein Samuel Stub i Kragerø og sønnesønn av en sogneprest i Skien, Tellef Samuelsen Stub (1740-1809), hvis kone Christiane Juell vel må være (blant de yngste av minst åtte) barn i fogd i Østerdalen, Solør og Odalen (fra 1705), Christian Daniel Juell (1679-1744) sitt 2. ekteskap med Marthe Hansdatter Leth (1702-1747) fra Christiania ?Tellef Stub. f.1810 sin kone Kirsten L. Monrad var f. i 1819 og må vel være etterkommer av sogneprest i Gjerpen (v. Skien), David Jørgensen Monrad (1666-1746), som i sitt 1. ekteskap hadde sønnen Ole f. c.1704 og i sitt 2. 6 barn som vokste opp, hvoriblant Johan Frederik Monrad (1713-1790), som overtok farens kall i Gjerpen (hadde sønnen Christian Monrad 1754-1791), og Jørgen Herman Monrad (1714-1763), som ble sogneprest i Eidanger.Men hvem av disse var ev. nærmeste ane til Kirsten L. Monrad var f.1819 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Per.Tellef Stubs yrkestittel er nok 'Skibscaptain', og Kirsten Monrads mellomnavn (2. fornavn) er Laurine. Når det gjelder fadderne, har jeg litt problemer med 1 og 3, som for øvrig ser ut til å ha samme etternavn. De øvrige fadderne: Jfr. Hanna Cock, Handelsbetjent Hans Gundersen, Styrmand Samuel larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Stadig etter FS: Kirsten Laurine Monrad, datter av Jochum Monrad (f 1777) og Ingeborg Isaksdatter. Jochum var sønn av Jochum Schweder Monrad (1745 - 1790) og Hedevig Bang. Jochum Schweder var sønn av den i innlegg 15 nevnte Johan Frederik Monrad (1713 - 1790) og Christence Sophie Shcweder (1720 - 1806).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er fremdeles interessert i mulige opplysninger om Grunde Olsen Goderstad - særlig når det gjelder hans virke som redaktør av Morgenposten.Her er forresten en lenke til en tråd vedr. hans farfars, Ole Christensen Goderstads, skjebne: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til Grunde Olsen i Holt 1863: LenkeDet er to med samme navn døpt samme år i Holt, så derfor denne Far: Ole Olsen og mor Asberg Helene Gundesdatter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg konfirmasjonen til Gunder også, nederst på siden i kirkeboka: LenkeVielsen blir det kan hende værre å finne. Ingen opplysninger om vielse eller barn på Fam. s. det jeg kan se. Kan hende de ble viet borgerlig, som du nevner. Vet ikke om det er registrert i digitale kilder i så fall.Jeg har strevd selv med å finne vielse til min manns mormor og morfar, omtrent samtidig i Olso-området. Typograf Jens Peder Dick Jensen og hustru Ragnhild Alexandrine Andersdatter vielse mellom 1890 og 1900 har jeg lett etter i kirkebøker i Olso området, men det kan faktisk også ha vært en borgelig vielse inne i bildet der også.Lykke til med letingen i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for innspillene, Gunn. Nei, vielsen har jeg fremdeles ikke funnet - men jeg vet nå (ved hjelp av tilleggsbindet til bygdeboka for Holt) at de var barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.