Gå til innhold
Arkivverket

[#55533] Sara Susanne Bing LIND f 1842 Lødingen, gm Joh. Irgens KROG(-H) i 1862


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Selvsagt. Prøver å finne søsken av Peteronella døpte, men finner ingen. Har søkt etter evt barnabarn til Olava med navnet Olava, men ingen åpnebare kandidater der heller. Der er en Lind i Troms som kan være Peteronellas bror. Hvilke kilder er der fra Trondhjem hvor jeg kan finne Olava? Hun skal altså være f ca 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja. Så litt på fadrene. Er det Salten som står som bosted på Christen og Andreas Ellingsen. Tenkte kanskje det kunne være brødre av en av foreldrene. Var det Lind ville de vel ha brukt familienavnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Det er nok Salten der står. Andreas er trolig han som på Skrova i Vågan i 1801, mens Christen er kanskje han som er på Hustad i Lødingen. Uten har jeg har Ellingsen-bøkene her, så er det en mulighet for at de er brødre og at de kommer fra Ellingsen-slekten fra Saltdal.Ellers så gifter Peternilla seg med Joen Andreas Rehner den 8. nov. 1803: LenkeRemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Christen og Andreas Ellingsen er vel brødre og f. på Saltnes i Saltdalen. Foreldre Jens Ellingsen og Margrethe Elisabeth Mørch. Christen bosatt på Hustad i Lødingen og gift 2 ganger, søstrene Ane Kirstina og Christiane Falch. Andreas bostatt i Skrova og også g. 2 ganger, 1. Karen Strømer Blix og 2. Martha Hoff Tellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen til Remi og Pål (har vært opptatt med matinnkjøp og dess like)! Dere har ikke noen ide om hvem Peteronellas foreldre, Johan Halvorsen Lind og hustru Olava kan være. Hun skal i flg Tysfjord gardssoge være fra Trondhjem og f ca 1723. Lind-navnet må han vel også ha fra et sted, -selvsagt kan han ha fåt det i dåpen fra en fadder, og så valgt å bruke det som slektsnavn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

En annen Christen Ellingsen, bror til nevnte Jens Ellingsen, bodde på Leivset i Salten og var gift 1. g.med Gjertrud Maria Jacobsdatter Lind, søster til Willum Jacobsen Lind i Kjøpsvik. En bror Søren var gift med Christine, søster til Jens og Christen Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I februar 1795 dør det en Lisa Lind, 45 år, i Kjøpsvik. Gravl. 2.april 1795. Lenke Kan det være en fra denne Lind-grenen.Ingen ting vedr denne Lind-grenen i lenke 19335, Pål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, jeg tror det må være Peternilla og Willum sin datter Lisa, for det står i gardssoga at hun døde i febr 1795. det skal sikkert være 4,5 aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Jens Gerhard Bergeton Krog, født 10. feb. 1875 på Hamnes i Evenes fikk tvillinger med pike Ida Karoline Steen, født 12.09.1873 i Kjøpsvik i Tysfjord, datter av Jacob Sandrib Steen og Kristine Marie Hansdtr. Tvillingene var (1) Jacob Sandrip Krog, født 15.01.1894 i Kjøpsvik - død ugift 21.04.1976. (2) Hartvig Kristian Krog, f 15.01.1894 - trolig død før 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for det Alfred. Jeg hadde ingen opplysninger om Jens Gerhard etter konfirmasjonen. Men jeg har funnet at han var født 1876, ikke 1875. Vet du mer om Jens Gerhard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Selvfølgelig skal det være 1876. Jeg har søkt etter Jens Krog, men ikke funnet sikre spor. Jeg har et 'uidentfisert' notat om at han bodde i Trondheim på 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Da er det kanskje han jeg har funnet med bakerforretning i Trondhjem. De fleste søsknene, inkl. moren, havnet jo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er tydeligvis opplagt for Alfred og Arnfrid hvem denne Jens Gerhard Bergeton Krog, født 10. feb. 1875 på Hamnes i Evenes, er sønn av, men jeg jeg ser det ikke uten videre ut fra innleggene over. Så hvem er han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Marthinussen/83:) Du omtaler her en Christen Ellingsen, (bror til nevnte Jens Ellingsen), som bodde på Leivset i Salten og var gift 1. g. med Gjertrud Maria Jacobsdatter Lind.Jeg har Christen Ellingsen (1710-1750), bror av Jens Ellingsen (1722-1789). Denne Christen Ellingsen skal ha vært handelsmann på Grønnøy (Meløy), og var g.m. Ingeborg Mikkelsdatter Hvid (c1718-c1780), som 2.g. g. seg med Hans Rasmussen Angell (1718-1800).Er det samme Christen Ellingsen, eller er det en forveksling ?Den Gjertrud Maria Jacobsdatter Lind du nevner er vel da (som søster av Willum Jacobsen Lind i Kjøpsvik) født rundt 1740, og virker svært ung til å være gift med Christen dersom han er f. i 1710.Og (broren) Søren (Jacobsen Lind), hvis jeg forstår deg rett, blir også svært ung til å skulle være gift med en søster Christine av Jens og Christen Ellingsen.Hva er det jeg misforstår her ? Kan du identifisere de omtale litt nærmere, og supplere med levetider og foreldre på de personene du nevner i innlegg 83 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Til Per (92), Beklager at jeg ikke var klarere. Jeg gikk tilbake til Arnfrids opprinnelige spørmål (1). Jens G. B. Krog er sønn av Johannes Irgens Krog og Sara Susanne Bing Lind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Per og Alfred, Da er det jo oppklart hvem Jens Gerhard er;her er det som står om Steen under Kjøpsvik i Gardssoga;Jacob Sandrib Steen ca. 1847 – 3/12 1882 (Foreldre Emilie og Jørgen Steen, Hamarøy) g. 1871 m. Kristine Marie Hansdtr 1/5 1851 – 3/9 1942 (Foreldre: Hans Johannesen 1822– 3/12 1882 (31) g. 19/9 1841 m. Adelus Marie Josefsdtr 26/5 1817 – 5/10 1903)Barna:1. Emilie Jørgine 27/6 18722. Ida Karoline 12/9 1873 3. Jensine 18764. Kristoffer Olai 30/5 1876 – 22/5 18805. Jørgen Kornelius 1877 – 10/10 18826. Jørgen Antonius 12/11 18797. Ingeborg Helmine 6/2 1882 – 18/6 1905 Den 15/1 1894 får Ida Karoline tvillingene Jacob Sandrip og Hartvik Kristian . Tvillingenes far er Gerhard Bergiton Krog. I 1899 giftet hun seg med Jentoft Leonard Hansen fra Svensgam.Ida Karoline blir gift med Jentoft Hørgensen på Svensgam; her er de i 1900;Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1907 Trondhjem; Enkefru Sara Krog, Kassererske Birgit Krog og Jens Krog, Colonial- og Fedevareforretning (Olav Trygvvesensgd. 4), bor alle i Nonnegaden 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1908 har Jens lokaler i Krambodgaden 8. (forøvrig samme adresse som Hugo Køhler holdt til før konkursen i 1904)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Til Per. Du har nok rett. Blingset litt på nummersystemet i 'Slekten Ellingsen'. Den Christen som var g. Lind, var sønn av Lars Ellingsen, bror av din Christen og Jens. Lars var forøvrig g. Maren Matzdatter Lind, datter av skipper Matz Jacobsen Lind i Skjerstad. Christine Ellingsen er da også datter av Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Pussig at jeg ikke finner Jens Gerhard Bergiton Krog i 1900-tellingen. Kanskje han arbeidet hos sin bror, Jacob, i Tornehavn (S). Noen som vet noe mer om Jens' sønn Jacob Sandrip Krog f 1894. Familie, barn, yrke, bosted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.