Gå til innhold
Arkivverket

[#55535] Halvor/ Hallvar(d) Pedersen Blækken fødd 1865 reiste til Amerika


Gjest Johannes Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Haltbakk

Eg har forsøkt å oppspore Halvor/Hallvar(d) Pedersen f. 1864 som reiste til Amerika. Han skal ha blitt gift med ei amerikanerinne og fekk 3 born seier bygdeboka for Halsa. Han var fødd i Brusetgeilen i Todalen, eldste son av Peder Hallvarson Kvendset og kona Gunhild Jonsdotter Kårvatn(Dalalia). Peder og Gunhild kjøpte seinare Utistua Blekken i Halsa og flytta dit og Brukte etternamnet Blækken etter det.Det er rimeleg å tru at Halvor/ Hallvar(d) reiste frå Kristiansund, Trondheim eller Bergen - men ingen Halvor / Hallvar(d) Pedersen Blækken er å finne i emigrantprotokollane som ligg i digitalarkivet.Derimot finn eg at arbeidar Halvor P. Øien f 1864 reiste 27. april 1893.Kan det vera same mann?Øien er ein gard i Todalen og min Halvor/ Hallvar(d) vart fødd der i bygda. Kanskje var han dreng i Øien- før han reiste til Amerika?Det er ingen som heiter Halvor PEderson øien f. 1864 som er fødd Øien ifølge TodalsbokaHan nokon tipse meg om mulege spor for å kome vidare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Halvor P. Øien og Elling H. Bruset fra Stangvik emigrerer fra Kristiansund i april 1893 med kurs for Michigan:LenkeVed immigrasjonen i New York 13 mai 1893 (med skipet 'New York' ) kalles Halvor for snekker, og de to reisekameratene sies å ha kursen for Suttons Bay.Sutton Bay er en township i Leelanau county i Michigan. Stedet hadde mange norske innvandrere, særlig i fra Nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Hei Jon Torp.Takk for umaken! Den Halvor Pedersen f. 1864 som du har funne, vart verande i Todalen. Han kjøpte bruket Hegerneset, gifta seg og fekk 6 born. Han døydde i heimbygda i 1947. - Så det skulle auka sjansen for at Halvor P Øien er den er er på jakt etter.Takk for opplysningene om Sutton Bay også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dersom Peder / Gunhild Blækken døde etter 1893 kan muligens dødsfallsprotokoll / dødsfallsmeldinger gi svar på hvor arvinger befant seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

god ide! De døde begge rundt 1910 - 1920. Da skal jeg kontaktet Statsarkiveet i Trondheim for å finne ut av det. Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

HeiDessverre manglar delar av dødsfallsprotolollen for det aktuelle tidsrommet då Peder og Gunhild døydde - så den vegen er ikkje open for å finne ut meir om kvar hallvard oppheldt seg i Amerika då foreldra døydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Johannes Haltbakk

Toldalsboka fortel ingen ting om Halvor P Øien, men no ser eg at det er ein Halvor P. Øien som er fødd 8. april 1864 og som er son av gdm Peder Haagensen Øien og Kari Johansdtr. Det er vel denne Halvor Pedersen Øien som reiste i 1893, og ikkje den eg er på leit etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Du har nok rett i den siste antakelsen, ja. Den Halvor Pedersen som havnet i Halsa, er registrert som innflyttet til Halsa i 1878 sammen med resten av familien. Fant ham ikke som utflyttet i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Johannes Haltbakk

Denne medlingen har jeg fått fra en jeg har kommet i kontakt med på ancestry.com som heter Eunice. Undrer på hvordan jeg får tak i dødsattesten. Jeg har hørt at det skal være mulig. Noen som har erfaring med det?The 1900 census has January 1864 for Halvor's birth date and the state of Washington's death record says he died October 16, 1906. The three boys were hard to follow, Oscar I did find a 1930 census for him and a wife, but that was it. Olive died a widow later. Olive is a distant cousin to my husband. Eunice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Takk for opplysningen. Jeg har fått de opplysningene som finnes gratis i Washington, men det er ikke oppgitt fødselsdato i dokumentene.Jeg mener at den Halvor som døde 16. oktober kan ikke være den Halvor som reiste i 1893 og som er omtalt i innlegg 4. Han som reiste i 1893 kom tydeligvis tilbake fra Amerika og bosatte seg i 1906 i Hegerneset i Todalen i Stangvik. Se omtalen i Heimar og ætter i stangvik II s. 444. Denne mannen var født i Melen under Øyen i Todalen. Se heimar og ætter i Stangvik s. 444. Det står ellers ingen ting i Heimar og ætter i Stangvik at Halvor som endte i Hegerneset noengang reiste til Amerika, men det kan se ut som om han gjorde det.Det styrker håpet på at Eunice (innlegg 11) og jeg leter etter samme person.I alle tilfelle: Det er merkelig at jeg ikke kan finne Halvor Pedersen (Blækken/ Bruset/ Kvendset) f 1864 i Stangvik som emigrert. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt om hvorfor, men Eunice har januar 1864 som fødselsår på den Halvor som døde i 1906. Den Halvor/Hallvard som flyttet med foreldrene til Halsa i 1878 (se innlegg 10) var født 11. januar 1864.Den andre Halvor/Hallvard var født 8. april 1864. Det er nok denne som er registrert i utvandringsprotokollen for 1893 og som da hadde et opphold i Amerika før han kjøpte Hegerneset. En sterk indikasjon på det er at det i protokollen står Stangvik under herred. Hvis det hadde vært den andre Halvor/Hallvard ville det vel ha stått Halse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Han ble konfirmert i 1879 Lenke Han kan ha reist ganske umiddelbart. Kanskje før han måtte på sesjon? Emigrantprotokollene fra Kristiansund eksisterer ikke før fra 1882. Og det er mange av dem som emigrerte som ikke står i utflyttingslistene i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Takk for interessen. Dette var oppklarende synspunkter.Når deg gjelder emigrasjonsprotokollen i Kristiansun fra 1882. Finnes det en tidligere emigrasjonsprotokoll som ikke er digitalisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.