Gå til innhold
Arkivverket

[#55541] Jon Knudsen, Østerdahl, Røraas, Kongsberg og Bragernes 1700-tallet


Gjest Inger Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Lyngstad

Jeg leter etter opplysninger om Jon Knudsen, død ca 1745 – 1747. (31 år gml). Han er sannsynligvis far til Jon Jonsen Østerdahl. Jon Jonsen Østerdahl gift med Marthe Larsdatter har 6-7 barn døpt i Bragernes Kirke i tiden 1769- 1783.Dette er skiftet til moren til Jon Jonsen Østerdahl [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=35&filnamn=sk06021682&gardpostnr=135&personpostnr=735&merk=735#ovre>Lenke Dette er skiftet til mormor til Jon Østerdahl Lenke Til tross for iherding leting i Kongsbergs og Bragernes kirkebøker har jeg ikke funnet dåpen til Jon Jonsen eller ekteskapet til Jon Knudsen og Johanne Catharina Madsdatter. Imidlertid har jeg funnet en Jon Knudsen død i 1746, se 4. kolonne nedre del. Jeg leser ” Jon Knudsen Tolgen gift mand fra Røraas, 31 år ... Lenke Det som er spennende her er opplysninger om Tolgen og Røraas som kan forklare sønnens etternavn Østerdahl; men som jeg til nå ikke har funnet en sikker forklaring på.Dessuten er det en spennende kobling mellom Røraas (evt. Røros) og Kongsberg. Dette temaet drøftes blant annet i tema 15286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Mange takk for interessante funn, det er flott hva dere har funnet! Usikre årstall og mange skrivemåter av navnene gjør denne jobben ofte vanskelig så det er godt å få hjelp.Jon Jonsen er sannsynligvis født i 1747 etter faren Jon Knudsens død i 1746. Jon Knudsen var bergmann.Nå går letingen videre til Røros og Tolga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.